Slovensko získalo piatu automobilku. Na východnom Slovensku bude v roku 2026 spustená sériová výroba elektromobilov značky Volvo. S tým je spojená masívna investícia vo výške 1,2 miliardy €, ktorá bude použitá na vybudovanie najmodernejšieho výrobného závodu.
Slovenský závod automobilky Volvo bude využívať iba klimaticky neutrálnu energiu a celkovo bude navrhnutý ako najlepší príklad udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektrických vozidiel. Volvo bude v rámci výrobného reťazca využívať to najlepšie, čo je možné zohnať.
Švédska značka hrdo hlási, že pôjde o ten najmodernejší závod, preto nie je prekvapením, že siahne aj po pokrokových výrobných procesoch. Niekoľko podrobností z tejto pre portál Automotive News Europe v rozhovore prezradil riaditeľ sekcie globálnej výroby Geert Bruyneel.
Megacasting aj nová platforma
Vďaka tomu sa dozvedáme, že Volvo bude na Slovensku pre sériovú výrobu svojich elektromobilov využívať nástupcu platformy SPA2. Okrem toho siahne aj po technológií takzvaného “megaliatia”. Ide o rovnaký technologický proces, ktorý preslávila Tesla a Volvo ho nedávno začala nasadzovať do svojho výrobného závodu Torslanda. V skratke ide o to, že karoséria sa odlieva po väčších častiach, vďaka čomu sa znižuje počet potrebných spojov, zvyšuje sa jej tuhosť a celkovo sa urýchľuje výroba.
Pre približnú predstavu, v prípade modernizácie závodu Torslanda bolo zo strany Volva spomínané, že inovatívny výrobný proces odstráni potrebu samostatnej výroby asi 100 rôznych čiastkových dielov. Tie budú odlievané priamo ako súčasť nových foriem. Prechod na “megaliatie” mal súčasne skrátiť čas potrebný na zloženie základnej konštrukcie nového auta až o 75%. Ďalšou výhodou má byť zníženie váhy celej konštrukcie, čo sa má prejaviť na vyššej energetickej efektivite takto vyrábaných modelov.
Ako presne to bude fungovať v prípade slovenskej fabriky zatiaľ tak celkom nevieme, nakoľko nepoznáme to, ktoré modely sa tu vlastne budú vyrábať. Nakoľko sa ale spomína nástupca platformy SPA2, tak je vysoko pravdepodobné, že sa dočkáme horúcich noviniek, respektíve modernizovaných verzií známych mien. Závod je budovaný na produkciu do 250 000 vozidiel ročne, takže zrýchlenie a každá optimalizácia výrobného procesu je kľúčová. Základné prínosy nového výrobného procesu sme si však popísali celkom podrobne, a tie platia všeobecne, bez ohľadu na to, aký model sa “odlieva vo veľkom”.