Jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú spotrebu elektromobilov, a teda aj dojazd, je valivý odpor kolies. Ten do značnej miery závisí od veľkosti diskov a pneumatík. Americká agentúra pre životné prostredie (EPA) testovala vplyv veľkosti kolies na spotrebu Tesly Model S a Model X. Výsledky boli prekvapujúce, najmä v prípade “SUV-éčka”.
EPA testovala efektivitu elektromobilov značky Tesla do decembra minulého roka. Výsledky sa ale dostali na verejnosť až teraz. Dôvodom je zrejme to, že EPA ich nepovažuje za dostatočne reprezentatívne. Výsledky sú založené na obmedzenom množstve testov a nereprezentujú normálny jazdný cyklus. Niektoré testy boli totiž vykonané na statickom “dyno” stroji pri rýchlosti 80 km/h v laboratórnych podmienkach. Napriek tomu nás tieto výsledky určite zaujímajú.
Mnohým záujemcom o elektromobily značky Tesla, ktorí sa rozhodujú medzi oboma ponúkanými veľkosťami kolies, môžu byť výsledky testov nápomocné. Tesla ponúka Model S s 19″ alebo 21″ diskami a Model X s 20″ alebo 22″ diskami. A práve vplyv oboch variantov kolies na spotrebu, sa v rámci jednotkových verzií týchto modelov rozhodla EPA otestovať.
Výsledky testov EPA
Rozdiel medzi 19″ a 21″ kolesami Modelu S P100D – 4,9 %
Rozdiel medzi 19″ a 21″ kolesami Modelu S P90D – 5,2 %
Rozdiel medzi 19″ a 21″ kolesami Modelu S 60/70 – 11,6 %
Rozdiel medzi 19″ a 21″ kolesami Modelu S 60D/ 75D/90D – 11,8 %
Rozdiel medzi 20″ a 22″ kolesami Modelu X P90D – 22,2 %
Rozdiel medzi 20″ a 22″ kolesami Modelu X 60D/75D/90D – 22,5 %
Rozdiel medzi 20″ a 22″ kolesami Modelu X P100D – 22,3 %
Tesla v prípade Modelu X na svojej oficiálnej stránke uvádza, že väčšie 22″ kolesá môžu znížiť dojazd vozidla o 10 až 15 %. Jej súčasťou je aj interaktívna kalkulačka pre výpočet dojazdu Modelu S, pričom jeden zo vstupných parametrov je veľkosť kolies.
Zdroj: EPA cez electrek.co