VW zvyšuje výrobu elektromobilov vo svojich čínskych továrňach do konca roku 2022 až na 1 milión kusov. Nemecký výrobca by tak prekonal kalifornskú Teslu a zaujal by líderské postavenie na globálnom trhu elektromobilov.
Volkswagen pripravuje dve čínske továrne na výrobu elektrických vozidiel. Budú mať výrobnú kapacitu 600 000 vozidiel. Ukazuje to schopnosť automobilky VW transformovať výrobu rýchlejšie ako ostatní výrobcovia elektromobilov.
Tesla síce práve dokončila svoju fabriku Gigafactory 3 v Šanghaji, no stále nedosiahla svoj cieľ výroby 500 000 automobilov ročne do roku 2018.
“Bariéry vstupu do automobilového priemyslu zostávajú obrovské,“ povedal Max Warburton, analytik spoločnosti Bernstein Research. „Vyrábať autá je ťažké. Prechod na elektrické vozidlá bude drahý, ale pravdepodobne ho povedú tradičné automobilky.“
VW využíva svoju rozsiahlu infraštruktúru dodávateľov, tovární a pracovníkov, čo však dlhodobo znevýhodňuje jej ziskovosť.
Namiesto postupného začleňovania elektrifikovaných pohonných jednotiek do výroby a využívania viacerých platforiem Volkswagen podal obrovskú stávku na špeciálnu platformu len pre elektrické vozidlá MEB. Dúfa, že s touto platformou dosiahne úspory z rozsahu a stlačí cenu elektromobilu na 20 000 eur.
Najväčší výrobca bezemisných áut
Do roku 2022 automobilka pretransformuje osem závodov po svete na výrobu e-áut. Hovorí, že chce byť najväčším producentom bezemisných vozidiel na svete.
Generálny riaditeľ Volkswagen Herbert Diess povedal v rozhovore pre Reuters, že: „Pre startupy je ťažké vstúpiť do masovej výroby bez dostatočných výrobných kapacít. Kapitálové výdavky sa rýchlo zvyšujú.”
VW plánuje financovať elektrifikáciu zárobkami z predaja SUV so spaľovacími motormi, ktoré plánuje zvýšiť na 40 % zo súčasných 23 %.
Závod v nemeckom Zwickau umožní popri súčasnej výrobe spaľovacieho Golfu vyrábať aj 330 000 vozidiel VW ID.3 ročne.
Milióny elektromobilov ročne
Volkswagen AG zvýši úspory z rozsahu aj pridaním elektrických vozidiel do porfólií značiek Audi, Škoda, Seat a Porsche.
Do roku 2028 bude skupina Volkswagen schopná vyrobiť 22 miliónov elektrických automobilov, z čoho 11,6 milióna by mohlo pochádzať z čínskych tovární.
Problémy Tesly len presvedčili verejnosť a ďalšie automobilové startupy, aké ťažké je vstúpiť do automobilového priemyslu. Čínsky elektromobil NIO ako aj startupy Faraday Future a Byton Ltd, práve vstupujú do tejto extrémne ťažkej fázy financovania a masovej výroby.
„Mám obrovský rešpekt k tým, ktorí robia veľkoobjemovú výrobu„, napísal Elon Musk na Twitteri začiatkom tohto mesiaca. „Je to šialene ťažké. Klobúk dole pred vami.“
Po spustení skúšobnej výroby v závode pri Šanghaji Tesla hľadá aj vhodné miesto na Gigafactory v Európe. Tá by mala vyrásť blízko nemecko-francúzskej hranice.
30 miliárd eur do e-mobility a transformácia fabrík
Volkswagen pretransformuje dva nemecké závody v Hannoveri a Zwickau a pripraví na výrobu elektromobilov ďalšie fabriky v Číne.
V rámci 30-miliardovej investície do elektromobility do roku 2023 automobilka pripraví aj závod v Emdene a Drážďanoch v Nemecku, v Mladej Boleslavi a Chattanooga v Tennessee (USA).
Volkswagen Group bude vďaka tomu do roku 2025 najväčším globálnym producentom elektrických vozidiel, zatiaľ čo Tesla zostane významným hráčom na trhu. Hovorí to analytik spoločnosti UBS Patrick Hummel.
Hrubá rivalita medzi výrobcami automobilov a softvérovými spoločnosťami sa začala, keď spoločnosť Google spoločnosti Alphabet Inc v roku 2012 predstavila prototyp autonómneho vozidla. Vedúci analytici a vedúci pracovníci v priemysle sa obávali takzvaného „Nokia efektu“.
Dnes sú automobily Tesla všeobecne vnímané ako špičkové elektromobily a sofistikovanejšie ako vozidlá VW. Volkswagen ID.3, ktorý vstupuje už tento rok do výroby, má elektrický dojazd od 330 do 550 kilometrov (WLTP), čo je stále menej ako najdostupnejší model Tesly – Model 3. Ten má dojazd od 404 do 560 km podľa cyklu WLTP.
Volkswagen má však ambície priniesť na trh „ľudový elektromobil“ na výrazne nižšiu cenu. ID.3 má v Nemecku základnú cenu pod 30 000 eur. Základnú verziu Tesly Model 3 aktuálne kúpite na nemeckom trhu za 48 000 eur.
Batérie sú problém
„Veľa investujeme. Avšak aj veľkí výrobcovia batérií ako Samsung, CATL, LG Chem, váhajú nad takýmito investíciami, pretože nevidia až taký potenciál trhu. Vznikajú prvé závody na výrobu batérií v Európe (LG v Poľsku, CATL v Nemecku), ktoré nemajú kvalifikovanú pracovnú silu. To bude prekážka. Je to krivka učenia, ktorou si musia všetci prejsť. Nemáme inú možnosť.“ povedal pre agentúru Reuters Stefan Sommer, člen predstavenstva Volkswagen zodpovedný za obstarávanie.
Volkswagen investuje 50 miliárd eur do nákupu batériových článkov a vďaka platforme MEB dokáže ďalej zvýšiť úspory z rozsahu a aj tržby z predaja tejto platformy.
VW totiž plánuje predávať licenciu na používanie MEB konkurencii. Nemecká automobilka sa už dohodla s Ford Motor Co., čo jej prinesie v nasledujúcich šiestich rokoch tržby až 10 miliárd dolárov.