Jednou z hlavných výziev automobilového priemyslu v blízkej budúcnosti bude elektrifikácia nákladnej dopravy. Jedným z riešení by mohli byť aj vymeniteľné batérie pre elektrické nákladiaky. A práve takéto riešenie teraz ukázala spoločnosť Tual Technology so sídlom Glasgowe, ktoré nazvala PowerBank Pro-Charging. Na tému upozornil portál Electrive.
200 kilometrov dojazdu len za pár minút
Tieto batérie môžu mať kapacitu buď 120 kWh alebo 180 kWh a dojazd by mali predĺžiť približne o 200 kilometrov. Jedným z kľúčových prvkov tohto riešenia má byť flexibilita. Batérie sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné vymeniť za menej ako 5 minút. Majú “preklenúť medzeru, ktorú vytvára súčasná infraštruktúra nabíjania pre nákladiaky.” Toto riešenie údajne poskytuje zaujímavú alternatívu k očakávanej verejnej megawattovej nabíjacej sieti, ktorá momentálne ešte nie je dostatočne vyvinutá.
Systém výmeny batérií je vytvorený modulárnym spôsobom, takže ich je možné prispôsobiť pre rôzne typy úžitkových vozidiel. Systém je zároveň kompatibilný s existujúcimi platformami, čo ho robí univerzálnym a jednoduchým na implementáciu pre veľkých prevádzkovateľov flotíl.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Volkswagen ID.7 Tourer: Potrebuje naozaj každá rodina SUV?
- Daňové výhody a stimuly pre úžitkové vozidlá na Slovensku: Ako vyzerá podpora v praxi?
- Navštívili sme Autosalón Nitra 2024. Aké novinky nás zaujali?
Vďaka modulárnej konštrukcii môžu byť jednotlivé batérie jednoducho vymenené alebo modernizované bez toho, aby bolo nutné meniť celé vozidlo. Systém navyše ponúka možnosť využiť nové trasy nákladnej dopravy, ktoré nie sú pokryté existujúcou alebo plánovanou nabíjacou infraštruktúrou.
Čína už nejaké riešenia má
Ak sa povie výmena batérií, pravdepodobne si spomeniete na čínsku automobilku NIO. Tá má v domovskej Číne už niekoľko tisíc vymeniteľných staníc a ďalšie neustále pribúdajú. Niekoľko desiatok ich nájdeme už aj v západnej Európe. Toto riešenie dokáže vymeniť batériu v osobnom elektromobile len za pár minút, všetko automaticky.
Čínske automobilky však myslia aj na nákladnú dopravu. SAIC niekoľko ďalších spoločností už v roku 2022 začali ponúkať podobné riešenie. CATL napríklad v roku 2023 predstavil svoj vlastný systém výmeny batérií pre nákladné vozidlá, čo poukazuje na to, že trend sa bude pravdepodobne poberať týmto smerom.