Ako to už býva pravidlom, pri dotáciách sú dve vlny ich schvaľovania. A práve tento postup spôsobil pri novej výzve týkajúcej sa dotácii na nákup elektromobilov celkom zmätok. Zákazníka stavia pred otázku: Aká je vlastne výška dotácie na alternatívne pohony od štátu?
Prečo je dotácia 8 000 eur, keď je v zákone napísané 10 000 eur?
Mnohé správy, ktoré začali hneď po schválení zákona vychádzať, celkom radostne uvádzajú, že štát prijal nové zákonné pravidlá, podľa ktorých sa bude prispievať na kúpu elektromobilu až do výšky 10 000 eur. A tak si aj viacerí zákazníci hneď vedeli vypočítať, aká je výška zľavy na ich vysnívaný elektromobil a kedy sa im vráti aj tak vyššia cena oproti klasickým palivovým automobilom. No to je iba jedna strana mince, ktorá sa takto aplikuje pri dotáciách a môže byť zmätočná. Dotácia totiž nie je 10 000 eur, aj keď je takto v zákone schválená.
Po prvé, na dotáciu nie je právny nárok a zákon iba určuje, aká môže byť jej maximálna výška. V druhom kole a druhej fáze rozhodnutia potom nastupuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. To určí kritérium, podľa ktorého sa daná dotácia predpokladaná a schválená (v maximálnej výške) bude poskytovať. Preto v realite teda nebude 10 000 eur, avšak o dve tisícky menej. Štát tak prispeje na kúpu elektromobilu dotáciou vo výške 8 000 eur a pri plug-in hybride to bude suma 5 000 eur.
Prečo nebude „šrotovné“? Platí limit 25%?
V zákone sa môžeme dočítať okrem už spomínaných limitov aj o percentuálnom obmedzení dotácie. Maximálna výška dotácie je 25% z celkovej ceny vozidla okrem kategórie M1 a N1, pričom ak žiadateľ súčasne vyradil z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov, percentuálny limit je navýšený až na 35%. Kým niektoré médiá toto označili ako ďalšiu vlnu šrotovného, ministerstvo hospodárstva sa proti takému označeniu striktne ohradilo.
Keďže sa ale pripravovaná výzva týka iba kategórie M1 (osobné vozidlá) a N1 (ľahké úžitkové vozidlá), na ktoré sa percentuálny limit vôbec nevzťahuje (všimnite si hrubo zvýraznenú výnimku vyššie), vyradenie staršieho vozidla z evidencie nemá na výšku dotácie na tieto kategórie žiadny vplyv.
Výška dotácie na elektromobily kategórie M1 a N1 je teda vo fixnej výške 8 000 eur. Jeden z najlacnejších elektromobilov na našom trhu, Škoda CITIGOe iV, ktorej cena v aktuálnej akcii je 17 590 eur, vyjde teda po odpočítaní dotácie iba 9 590 eur vrátane DPH.
Maximálna cena vozidla 50 000 eur?
Presné podmienky výzvy stále nie sú definitívne. Podľa našich informácii ešte môže dôjsť k prehodnoteniu niektorých obmedzení. Zmeniť sa napríklad môže limit ceny vozidla, na ktoré je možné uplatniť dotáciu. Podľa doteraz zverejnených informácií bol limit nastavený na 50 000 eur.
Dotácia aj na Teslu?
Presné podmienky výzvy sa dozvieme v najbližších týždňoch. Až z nich bude jasné, akým spôsobom budú nastavené podmienky individuálneho dovozu zo zahraničia.
5 miliónov eur a dosť?
Počty pokračujú. Štát plánuje uvoľniť celkovo 5 miliónov eur, pričom z nich by vyšlo teoreticky podporiť 625 nových elektromobilov. Musíme ale rátať, že záujem bude aj o plug-in hybrid, pri ktorom je dotácia v inej výške (5 000 eur). Ako sa však vyjadril minister hospodárstva Peter Žiga, v prípade zvýšeného záujmu o dotácie je možné tento limit dodatočne navýšiť.
Viacerí predajcovia už majú ponuku na príspevok na svojej stránke aj s možnosťou zaslať podklady na čerpanie. Celkovú formu a podmienky určuje aj zákon o dotáciách, pomoc alebo vybavenie podkladov od predajcu je iste lepšia forma, ako sa trápiť s množstvom údajov sám.