MojElektromobil

Problémy s kvalitou ovzdušia sa začínajú dotýkať väčšiny svetových miest. Už to dávno nie je len o Číne. Veď poslednú zimu mala problém so smogom napríklad aj taká Žilina. O dopravných zápchach a problémoch s parkovaním sa hádam ani netreba viac rozpisovať. A keďže počet automobilov na cestách neustále rastie, je potrebné sa neustále pýtať, čo ďalej?

Americký Inštitút pre dopravu a rozvojovú politiku vypracoval analýzu, ktorá nám poskytuje pohľad na to, ako by mohla vyzerať doprava v roku 2050. Pritom vypracovala 3 rôzne scenáre, ktoré zohľadňujú aktuálne možnosti jej smerovania.

doprava 2050 hyperloop
Vizualizácia dopravného systému Hyperloop. Zdroj: HTT
 

Scenár č.1: Keď nedôjde k žiadnej zmene

V prípade používania dopravných prostriedkov na spaľovací pohon a stále sa zvyšujúceho počtu obyvateľov našej planéty, by sme mali na cestách za 33 rokov okolo 2,1 miliardy vozidiel. To by znamenalo vyprodukovanie 4 600 megaton CO2, ako aj ďalších emisií. Dôsledkom toho by došlo k nepredstaviteľným škodám na životnom prostredí, čo by sa veľmi nepriaznivo odzrkadlilo aj na zdraví celej populácie.

Scenár č.2: Ak dôjde k elektrifikácii a robotizácii dopravy

Súčasné tempo rozvoja elektromobility naznačuje, že elektromobily by mohli mať v rámci dopravy významné zastúpenie už okolo roku 2030. O 10 rokov neskôr by mala väčšina vozidiel využívať systémy plne autonómneho riadenia. Vďaka tomu sa vyprodukuje výrazne menej emisií, avšak počet vozidiel bude aj naďalej nezadržateľne stúpať. Dopravná sieť tak na tom bude oveľa horšie ako teraz a v kolónach strávime podstatne viac času.

Scenár 3: K elektrifikácii a robotizácii dopravy sa pridá aj car sharing

V prípade tohto scenára sa predpokladá zdieľanie (sharing) autonómnych elektrických vozidiel, ktoré sa v doprave významnou mierou etabluje okolo roku 2030. Vďaka tomu klesne celkový počet vozidiel zo súčasných 764 miliónov na 535 miliónov. Množstvo obyvateľstva bude uprednostňovať hromadnú dopravu. Veľkej obľube sa bude tešiť aj cyklistická doprava, a to vďaka rozsiahlej sieti cyklistických chodníkov. Počíta sa s tým, že cena dopravy by mohla klesnúť až o 40 %. Hlavným benefitom, okrem zníženého počtu dopravných zápch, bude až 80 % zníženie emisií v ovzduší, v porovnaní so scenárom č. 1.

Takže je jasné, ktorou cestou by sme sa mali vybrať. Nemôže sa ale spoliehať na to, že to príde samé. Do svedomia si musí vstúpiť každý z nás, pričom prvé úspešnej krôčky na tejto ceste sa dajú začať robiť už teraz. Vôbec pritom nie je nutné kupovať elektromobily či hybridy

Zdroj: itdp.org cez KdeNabijat, titulná fotografia: BBC

20. augusta 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+