K akým veľkým energetickým stratám dochádza pri nabíjaní z wallboxu? Odpoveď na túto otázku priniesol nemecký automobilový klub ADAC, ktorý pravidelne vykonáva rozsiahle testy a analýzy. Vo svojej správe k wallboxom uvádza, že straty pri nabíjaní sa pohybujú v rozmedzí 6 až 10 %, v závislosti od konkrétneho vozidla.
Pre porovnanie, pri nabíjaní elektrických vozidiel z klasickej zásuvky sú energetické straty podstatne vyššie – 13 až 24 %. Nabíjanie z bežnej zásuvky je taktiež násobne pomalšie, než využívanie nabíjacej stanice typu wallbox.
Na demonštráciu týchto rozdielov ADAC zverejnil aj jednoduchú kalkuláciu. Prepočet toho, koľko vás stoja energetické straty pri domácom nabíjaní elektromobilu z wallboxu a obyčajnej zásuvky.
Ako referenčné hodnoty boli zvolené: ročný odber pre nabíjanie elektromobilu 2000 kWh pri cene 0,4 € za 1 kWh, straty pri využívaní wallboxu 8 % a straty pri využívaní zásuvky 15 %.
Pri nabíjaní z wallboxu sú straty jednoduchým výpočtom vyčíslené na 64 €. Pri využívaní domácej zásuvky je to prakticky dvojnásobok, konkrétne 120 €. V prípade, že by sme pri výpočte cenového dopadu energetických strát pri nabíjaní elektromobilu z bežnej zásuvky zvolili hornú hranicu 24 %, tak by to vychádzalo na 192 €, teda trojnásobok oproti wallboxu.
Ide len o jednoduchý prepočet pre lepšiu ukážku rozdielu medzi dvojicou možností. ADAC je nemecká organizácia, preto do svojho prepočtu zvolila ako cenu elektriny 40 centov za 1 kWh.
Ak by sme to chceli zohľadniť pre Slovensko, tak by sme do výpočtu zvolili cenu približne 0,16 € za 1 kWh (pri jedno tarifných sadzbách) a 0,09 € za 1 kWh (pri dvoj tarifných sadzbách).
Na hlavnej podstate, že pri nabíjaní z domácej zásuvky dochádza k násobne vyšším stratám oproti wallboxu to ale nemení vôbec nič.