Elektromobily sú v porovnaní so spaľovacími vozidlami ešte len úplne na začiatku. Automobilky do nich investujú svoje zdroje len niekoľko rokov, takže neustále prichádzajú nové a nové technológie. Zatiaľ čo spaľovacie autá sú prakticky na konci svojho vývoja, elektromobily toho majú ešte veľa pred sebou.
Technológie batérií sa neustále vyvíjajú
Objektívne, najväčšími výzvami sú technológie týkajúce sa batérií. Či už ide o ich hustotu a s ňou spojený dojazd vozidla alebo o rýchlosť nabíjania. Na trhu už dnes máme vozidlá, ktoré sa dokážu na 80 percent svojej kapacity nabiť do 20 minút, avšak za ideálnych podmienok. V zime to trvá trochu dlhšie. Zlatým štandardom je dnes nabitie z 20 na 80 percent za 30 minút.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test MG Cyberster GT: Má zmysel elektrický kabriolet? Vyskúšali sme ho cestou k moru do Chorvátska
- Známy gigant chce v Európe otvoriť fabriku na recykláciu batérií. Skúša to aj u našich susedov
- Revolúcia v elektromobilite? Bezdrôtový systém riadenia batérií s ultraširokopásmovou technológiou
Čína je v tomto smere ešte ďalej a niektoré tamojšie elektromobily sa nabíjajú aj rýchlejšie. V Európe sa však nepredávajú, takže priame porovnanie nedáva zmysel. No a máme tu napríklad aj čínske NIO, ktoré má svoje vlastné stanice na rýchlu výmenu batérií. Viac o tejto téme nájdete v článku Z vybitej batérie na nabitú len za 144 sekúnd. NIO predstavuje novú generáciu technológie výmeny batérie v elektromobile.
Rýchle nabíjanie a dlhšia životnosť
Vedci z kanadskej University of Waterloo teraz vyvinuli nový dizajn lítium-iónovej batérie, ktorá sa dokáže nabiť z nuly na 80 percent len za 15 minút, zároveň má však aj dlhú životnosť. Na tému upozornil portál Electrek. Nový dizajn batérie dokáže zvládnuť oveľa viac nabíjacích cyklov, čo prispieva k celkovej životnosti.
“Ak dokážeme zmenšiť batérie, ponúknuť rýchlejšie nabíjanie a dlhšiu životnosť, znížime celkové náklady na vozidlo. Vďaka tomu môžu byť elektromobily vhodnou voľbou pre viac ľudí, vrátane tých, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma. Zvýšilo by to aj hodnotu ojazdených elektrických vozidiel a elektromobilita by sa stala dostupnejšou.”
Yverick Rangom, profesor na oddelení chemického inžinierstva vo Waterloo
Žiadne zbytočné materiály navyše
Hlavnou myšlienkou novej technológie je anóda, ktorá sa tradične spolieha na grafit. Výskumníci navrhli metódu spájania grafitových častíc, aby sa zlepšila vodivosť. Toto zlepšenie umožní lítiovým iónom pohybovať sa rýchlo bez toho, aby to spôsobovalo typické zhoršenie či bezpečnostné riziká, ktoré sú spojené s rýchlym nabíjaním. Dobré na tom je, že tím pracoval len s materiálmi, ktoré už batéria obsahuje, takže do nej nie je potrebné pridávať nič.
“Nachádzame len lepší spôsob, ako usporiadať častice a poskytnúť nové funkcie spojivám, ktoré ich držia pohromade. Tento prístup zaisťuje, že technológia môže byť škálovateľná a implementovaná pomocou súčasných výrobných liniek, čo výrobcom batérií ponúka lacné riešenie.”
Michael Pope, spoluvedúci vývojového centra
Ďalším krokom má byť teraz optimalizácia výrobného procesu a testovanie prototypov. Otázkou tiež je, aký bude o novú technológiu záujem. Cieľom je zabezpečiť, aby nový dizajn batérií nebol len efektívny, ale má byť aj pripravený na široké uplatnenie v automobilovom priemysle.