MojElektromobil

Elektromobily sú v porovnaní so spaľovacími vozidlami ešte len úplne na začiatku. Automobilky do nich investujú svoje zdroje len niekoľko rokov, takže neustále prichádzajú nové a nové technológie. Zatiaľ čo spaľovacie autá sú prakticky na konci svojho vývoja, elektromobily toho majú ešte veľa pred sebou.

Technológie batérií sa neustále vyvíjajú

Objektívne, najväčšími výzvami sú technológie týkajúce sa batérií. Či už ide o ich hustotu a s ňou spojený dojazd vozidla alebo o rýchlosť nabíjania. Na trhu už dnes máme vozidlá, ktoré sa dokážu na 80 percent svojej kapacity nabiť do 20 minút, avšak za ideálnych podmienok. V zime to trvá trochu dlhšie. Zlatým štandardom je dnes nabitie z 20 na 80 percent za 30 minút.

Nemali by ste prehliadnuť:

Čína je v tomto smere ešte ďalej a niektoré tamojšie elektromobily sa nabíjajú aj rýchlejšie. V Európe sa však nepredávajú, takže priame porovnanie nedáva zmysel. No a máme tu napríklad aj čínske NIO, ktoré má svoje vlastné stanice na rýchlu výmenu batérií. Viac o tejto téme nájdete v článku Z vybitej batérie na nabitú len za 144 sekúnd. NIO predstavuje novú generáciu technológie výmeny batérie v elektromobile.

Rýchle nabíjanie a dlhšia životnosť

Vedci z kanadskej University of Waterloo teraz vyvinuli nový dizajn lítium-iónovej batérie, ktorá sa dokáže nabiť z nuly na 80 percent len za 15 minút, zároveň má však aj dlhú životnosť. Na tému upozornil portál Electrek. Nový dizajn batérie dokáže zvládnuť oveľa viac nabíjacích cyklov, čo prispieva k celkovej životnosti.

“Ak dokážeme zmenšiť batérie, ponúknuť rýchlejšie nabíjanie a dlhšiu životnosť, znížime celkové náklady na vozidlo. Vďaka tomu môžu byť elektromobily vhodnou voľbou pre viac ľudí, vrátane tých, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma. Zvýšilo by to aj hodnotu ojazdených elektrických vozidiel a elektromobilita by sa stala dostupnejšou.”

Yverick Rangom, profesor na oddelení chemického inžinierstva vo Waterloo

Žiadne zbytočné materiály navyše

Hlavnou myšlienkou novej technológie je anóda, ktorá sa tradične spolieha na grafit. Výskumníci navrhli metódu spájania grafitových častíc, aby sa zlepšila vodivosť. Toto zlepšenie umožní lítiovým iónom pohybovať sa rýchlo bez toho, aby to spôsobovalo typické zhoršenie či bezpečnostné riziká, ktoré sú spojené s rýchlym nabíjaním. Dobré na tom je, že tím pracoval len s materiálmi, ktoré už batéria obsahuje, takže do nej nie je potrebné pridávať nič.

“Nachádzame len lepší spôsob, ako usporiadať častice a poskytnúť nové funkcie spojivám, ktoré ich držia pohromade. Tento prístup zaisťuje, že technológia môže byť škálovateľná a implementovaná pomocou súčasných výrobných liniek, čo výrobcom batérií ponúka lacné riešenie.”

Michael Pope, spoluvedúci vývojového centra

Ďalším krokom má byť teraz optimalizácia výrobného procesu a testovanie prototypov. Otázkou tiež je, aký bude o novú technológiu záujem. Cieľom je zabezpečiť, aby nový dizajn batérií nebol len efektívny, ale má byť aj pripravený na široké uplatnenie v automobilovom priemysle.

Náš tip
Ford čelí ťažkým výzvam. V Európe zruší tisíce pracovných miest
23. novembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+