MojElektromobil

Oficiálne predstavenie elektrického ťahača Tesla Semi síce bolo posunuté na rok 2022, to ale spoločnostiam nebráni v príprave technologických riešení pre jeho efektívne využívanie. Na jednu takúto novinku z oblasti nabíjania upozornil portál InsideEVs.

Spoločnosť WAVE, ktorá sa dlhodobo venuje vývoju nabíjacích riešení pre elektrické vozidlá, ohlásila práce na technológii bezdrôtového nabíjania určenej pre model Tesla Semi. Zaujímavé je to jednak preto, že bezdrôtové nabíjanie predstavuje komfortný spôsob dopĺňania dojazdu, no v tomto prípade je kľúčový detail o avizovanom výkone pripravovaného riešenia.

Spoločnosť Wireless Advanced Vehicle Electrification (WAVE) totiž uvádza, že vyvíjané riešenie bude bez akéhokoľvek fyzického kontaktu s vozidlom schopné dosahovať nabíjací výkon na úrovni 500 kW až 1 MW. Ak by tieto hodnoty boli skutočne dosiahnuté v praxi, tak by nepochybne išlo o prevratné riešenie.

Ak chcú elektrické ťahače na trhu preraziť výraznejším spôsobom už v prvom momente, tak musia byť schopné efektívne prechádzať dlhé trasy. Extrémne rýchle nabíjanie spomínanej magnitúdy by im v tom poriadne pomohlo.

Na druhej strane treba do úvahy zobrať povinné prestávky pre vodičov nákladnej dopravy. Ako uvádza portál Europa.eu, vodiči môžu podľa zákona jazdiť maximálne 9 hodín denne. Vo výnimočných prípadoch sa tento čas môže o niečo natiahnuť, no stále platí povinnosť spraviť si 45 minútovú prestávku. Počas tejto doby sa elektrický ťahač môže, celkom prirodzene, nabíjať. Extrémne rýchle nabíjanie môže nabrať na svojom význame v blízkej budúcnosti, keď do hry vstúpi autonómna jazda vozidiel.

Širokospektrálne využitie

Tesla Semi bude podľa všetkého prvým elektrickým ťahačom, na ktorom budú overené praktické možnosti bezdrôtového nabíjania od WAVE. Treba zdôrazniť, že pripravované riešenie sa zatiaľ nachádza v stave konceptu a od komerčného nasadenia tak môže mať ešte poriadne ďaleko. V každom prípade bude určite zaujímavé sledovať tento ambiciózny projekt. 

Celý koncept má byť veľmi zjednodušene postavený na tom, že “nabíjacia cievka” bude zakomponovaná priamo do cesty. Tesla Semi vybavený špeciálnou doskou zaparkuje na vyznačené miesto a bezdrôtové môže začať. Energia má byť efektívne prenášaná až do vzdialenosti 25 centimetrov.

Zdroj: WAVE

Hoci sa WAVE zameriava práve na Tesla Semi, nemá ísť o nabíjaciu technológiu určenú exkluzívne pre tento model, či dokonca len pre kategóriu ťahačov. Použiteľné má byť aj pre menšie vozidlá. Spoločnosť pritom nie je nováčikom v oblasti bezdrôtového nabíjania elektrických vozidiel. V Spojených štátoch prevádzkuje viacero nabíjacích bodov s výkonom do 250 kW. Určené sú pre elektrické autobusy.

Vlastné riešenie chystá aj Tesla

Tesla pritom pracuje na vlastnom riešení extrémne výkonného nabíjania pre svoj elektrický ťahač. Známe je pod označením Megacharger a rovnako ako sľubovaný produkt od WAVE má dosahovať nabíjací výkon až 1 MW. 

Podrobnosti o projekte Tesly zatiaľ nie sú známe. Vieme len toľko, že  zapojené sú aj externé spoločnosti a finálne riešenie má byť zostavené tak, aby sa dalo jednoduchým spôsobom nasadiť u každého zákazníka.

Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov nie je novým konceptom. Dosahovanie nabíjacieho výkonu 1 MW ale stojí za pozornosť.

Náš tip
V Osle sa budú nabíjať elektromobily už aj bezdrôtovo


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

10. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+