MojElektromobil

Spoločnosť WAVE Charging predstavila vysokorýchlostné indukčné nabíjanie pre stredne ťažké a ťažké úžitkové vozidlá. Treba povedať, že ide o vôbec prvý vysokovýkonný a ultrarýchly nabíjací systém svojho druhu, ktorý dokáže elektrický nákladný automobil triedy 8 plne nabiť za menej ako 15 minút.

Pre lepšiu predstavu, typická domácnosť v Spojených štátoch spotrebuje približne 30 kWh elektriny za deň. Nabíjačka s výkonom 500 kW by to teoreticky dokázala len za 3,6 minúty alebo by poskytla energiu 400 domácnostiam na celý deň. A táto energia sa prenáša bezdrôtovo s porovnateľnou úrovňou účinnosti ako v prípade káblového nabíjania.

WAVE používa nabíjaciu „podložku“, ktorá je zapustená pod povrchom vozovky a spolupracuje s druhou nabíjacou doskou na spodku vozidla. Prúd sa do batérie vozidla prenáša prostredníctvom indukcie.

Ideanomics WAVE bezdrôtové nabíjanie | Zdroj: Ideanomics

Niekoľko takýchto bezdrôtových nabíjačiek je už teraz umiestnených v prístavoch Long Beach a Port of Los Angeles. V prípade prístavu v Los Angeles sú k dispozícii 125 kW, 250 kW, 380 kW a dokonca 500 kW kapacity. Čo ale v prípade chladnejších lokalít? Bude tento systém fungovať aj v regiónoch s extrémnejším zimným počasím? Zdá sa že áno.

Bezdrôtová nabíjacia podložka WAVE

S podporou grantu Ministerstva energetiky USA (DoE) vo výške 8,4 milióna USD sa bezdrôtová nabíjačka WAVE s výkonom 500 kW nachádza v závode Venture Logistics na Stredozápade, ktorý pracuje v náročnom a veľmi chladnom prostredí. Po dokončení koncom tohto štvrťroka tu bude nabíjací systém WAVE 500 kW napájať dva elektrické návesy Venture triedy 8.

Vedúci predstavitelia oboch spoločností považujú tento projekt za priekopnícky, nakoľko vysokovýkonné bezdrôtové nabíjanie dokáže pracovať pri nulových emisiách aj vo veľmi chladnom prostredí. Cieľom systému je riešiť výzvy, ktoré predstavuje ľad a sneh, čím sa eliminuje potreba manipulácie s ťažkými vysokovýkonnými nabíjacími káblami pri nízkych teplotách a na nebezpečných zľadovatených povrchoch.

„Náš demonštračný projekt s Venture Logistics ukáže, že pre stredne ťažké a ťažké vozidlá, ktoré si vyžadujú nepretržitú prevádzku a vyžadujú si nabíjaciu infraštruktúru, je bezdrôtové nabíjanie tým najefektívnejším riešením vo veľkom rozsahu,“

povedal Robin Mackie, COO Ideanomics, materskej spoločnosti WAVE

Zdá sa, že ťažké úžitkové vozidlá na elektrinu môžu fungovať nepretržite a dobíjať sa počas bežnej prevádzky. Prevádzkovatelia vozového parku týmto spôsobom zvyšujú efektivitu a eliminujú prestoje vozidiel strávené tankovaním alebo pripojením k centrálnemu depu.

Dopravný priemysel je celkovo najväčším znečisťovateľom (27 %) s veľkým množstvom skleníkovým plynov v USA aj v Európe, pričom najviac emisií produkujú stredne ťažké a ťažké nákladné vozidlá.

Náš tip
Z pohľadu nákladov je ideálne nabíjanie v depe, dôležitú úlohu však zohráva aj verejná infraštruktúra | Rozhovor

17. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+