Svoj podiel na trhu s elektromobilmi si chcú niekedy uchmatnúť aj firmy, ktoré sa doteraz veľmi výrobou áut takmer vôbec nezaoberali. Jednou z takých je aj spoločnosť Huawei, ktorá v spolupráci s Luxeed priniesla na trh svoj prvý elektromobil.
Aktualizácia: článok sme doplnili o živé fotografie z výstavy MWC 2024 v Barcelone
Nezaostáva však ani konkurencia. Napríklad také Xiaomi už dlhší čas chystá príchod svojho vlastného elektromobilu. Po prvotných únikoch informácií sme sa v závere roka 2023 dočkali aj formálnej premiéry nového modelu Xiaomi SU7.
Spoločnosť Xiaomi poznáme najmä z oblasti smartfónov, no zaoberá sa napríklad aj produktami smart domácnosti. V spoločnosti však cítia, že sa môžu stále posúvať na ďalšie trhy a vyplniť nové segmenty. Jedným z nich je aj sektor elektromobility, kam prináša svoj dlho očakávaný elektromobil. Prvé informácie o ňom sa do obehu dostali prostredníctvom požiadavky na udelenie predajnej licencie v Číne.
Xiaomi SU7 a SU7 Max
Dizajn elektromobilov odhalili prvé fotografie z licencie, ktorá prezradila aj to, že dostupné budú dve verzie – základ Xiaomi SU7 a výkonnejšie prevedenie Xiaomi SU7 Max. Obidva by sa mali vyrábať v Pekingu prostredníctvom spoločnosti BAIC Group.
Elektromobil Xiaomi oficiálne: 800 kilometrový dojazd, ultrarýchle nabíjanie
Elektromobil Xiaomi SU7 dnes za sebou má už aj oficiálnu premiéru, ktorá prakticky potvrdila predošlé úniky, priniesla fotografie a niekoľko nových informácií. Téme sa venoval portál CarNewsChina. Modely Xiaomi SU7 a Xiaomi SU7 Max sú veľmi podobné, no predsa len majú pár rozdielov.
Verzia MAX je ťažšia, pretože váži 2 205 kg, pričom SU7 má „len“ 1 980 kg. Rozlišujú sa aj v maximálnej rýchlosti, kde SU7 dokáže ísť maximálne 210 km/h a verzia MAX až 265 km/h.
Rozmerovo sú na tom rovnako, pričom oba modely majú 4 997 x 1 963 x 1 455 mm. Rázvor vozidla je 3 000 mm, a teda miesta vo vnútri určite bude dostatok. Predný kufor, takzvaný „frunk“ má objem 105 litrov a zadný batožinový priestor 517 litrov.
Inžinieri veľkú pozornosť venovali aj aerodynamike, pretože elektrické Xioami má koeficient odporu vzduchu 0,195. Pre porovnanie, Porsche Taycan ma koeficient odporu vzduchu 0,22 a Tesla Model S Plaid sa pýši hodnotou 0,208. Xiaomi na to so svojou prvotinou teda ide poriadne zostra.
K dispozícii budú mať zákazníci dve výkonnostné verzie. Tá prvá prichádza s jedným motorom, výkonom 220 kW, krútiacim momentom 400 Nm a pohonom zadných kolies. Z nuly na stovku sa rozbehne za 5,28 sekundy. Osadená je tu batéria s kapacitou 73,6 kWh pre dojazd 668 kilometrov, avšak podľa metodiky CLTC, ktorá nie je tak prísna ako naša európska norma WLTP.
Druhú možnosť s prívlastkom „Max“ poháňa všetky kolesá a obsahuje 2 elektromotory s kombinovaným výkonom 425 kW a krútiacim momentom 838 Nm. Výkonnejšia verzia sa sa na stovku rozbehne za 2,78 sekundy a konkurovať bude napríklad dobre známemu elektromobilu Tesla Model S Plaid. Xiaomi SU7 Max do vienka dostáva batériu s kapacitou 101 kWh pre dojazd až 800 kilometrov, opäť podľa metodiky CLTC.
Model stojí na 800 V architektúre, čo sa podpisuje na podpore ultrarýchleho nabíjania. Už 5 minút nabíjania má priniesť dostatok energie na 220 kilometrový dojazd a 15 minútové nabíjanie to posúva až na 510 kilometrov.
Vozidlá do predaja prichádzajú s operačným systémom HyperOS priamo od Xiaomi. Ten má slúžiť pre lepšie prepojenie všetkých zariadení v ekosystéme, no okrem toho aj prispôsobenie infotainmentu napríklad aj na hranie hier či sledovanie filmov.
V interiéri nájdeme hlavnú 16,1-palcovú dotykovú obrazovku, 7,1-palcový displej pre vodiča, ako aj dvojicu obrazoviek pre pasažierov na zadných sedadlách. Nechýba ani Head-Up Display pre zobrazovanie informácií z navigácie vozidla.
Asistenčný systém Xiaomi Pilot získava a spracováva informácie z LIDARu, 3 milimetrových vlnových radarov, 11 HD kamier a 12 ultrasonických radarov. Prvky autonómnej jazdy je možné využívať na diaľnici, pre parkovanie a „privolanie auta“, teda prakticky pre vyparkovanie z miesta.
Xiaomi chce unifikovať svoj systém pod heslo Človek x Auto x Domov, čo má za cieľ zjednodušiť používanie všetkých zariadení v ekosystéme. Podľa všetkého sa však ale nemusí jednať o rovnaký operačný systém, aký výrobca používa vo svojich smartfónoch. Môže ísť len o nejakú jeho odnož a špeciálne prispôsobenie aj pre svoje budúce elektromobily.