Elektromobily Xiaomi vzbudili veľa pozornosti. Či už kvôli parametrom, dizajnu, alebo aj kvôli tomu, že ide o výrobcu, ktorého poznáme skôr ako výrobcu spotrebnej elektroniky. Čínske spoločnosti však rady experimentujú a výsledkom tohto je automobilová divízia Xiaomi. Elektromobily vyrába napríklad aj Huawei, čo je ďalšia čínska značka, ktorá je u nás známa skôr výrovou smartfónov.
Elektromobily Xiaomi sú zatiaľ dostupné len v Číne
Vozidlá od Xiaomi majú však jednu veľkú nevýhodu – dostupnosť len v Číne. Viaceré zdroje teraz hovoria o tom, že spoločnosť plánuje expanziu na globálne trhy. Vytvorila prípravný tím pre zahraničný predaj a vytvára pracovné pozície v oblastiach ako prieskum trhu, projektový manažment či popredajný servis. Na tému upozornil portál Electrive.
Xiaomi chce spočiatku predávať elektromobily v zahraničí v menšom množstve a zistiť tak reakcie trhu či potenciálny záujem, na základe čoho sa potom môže pripraviť na expanciu vo veľkom. Dátumy či približné odhady zatiaľ nepoznáme. Ďalším dôkazom plánovanej expanzie je aj fakt, že spoločnosť vytvorila pracovné pozície v rámci oddelenia autonómneho riadenia, ktoré nesúvisia s Čínou. To hovorí o tom, že jazdní asistenti majú byť prispôsobení legislatíve príslušnej krajiny.
O čínskych elektromobiloch sme tiež napísali:
- Maextro S800: Čínska superluxusná odpoveď na Rolls Royce, Maybach či Bentley
- Pozrite si, ako vodičovi počas jazdy na Xiaomi SU7 Max zlyhali brzdy. Náraz bol naozaj silný
- Extrémne populárny čínsky BYD Dolphin dostane facelift. Bude sa vyrábať v Maďarsku?
Toto všetko by mohlo znamenať aj príchod do Európy. Tu je však jeden problém, ktorý sa týka špeciálnych dovozných ciel EÚ na dovezené elektromobily, ktoré boli vyrobené v Číne. To znamená, že vozidlá budú v porovnaní s domácim trhom podstatne drahšie. K špeciálnemu clu je potrebné ešte pripočítať daň a základné clo. Viac o tejto téme nájdete v článku Padlo oficiálne rozhodnutie. Špeciálne clá na čínske elektromobily vstúpia do platnosti v novembri.
Nízka cena v Číne, podstatne vyššia v Európe
Elektromobil Xiaomi SU7 v základnej verzii stojí v Číne po prepočte približne 28 tisíc eur. Na podobnú cenu môžeme v Európe rovno zabudnúť, bude podstatne vyššia. Dostať by sa mohla niekam na úroveň Tesly Model 3, ktorá by mohla byť aj najväčším konkurentom na globálnych trhoch. Maskovaný Xiaomi SU7 bol už videný na nabíjačke na českých cestách s maďarskými evidenčnými číslami, čo by mohlo byť jedným z dôkazov, že sa naozaj niečo chystá aj v Európe.
Nejaká predajná stratégia sa už črtá. Napríklad to, že vozidlá by predávali obchody Xiaomi, ktoré sa momentálne venujú predaju spotrebnej elektroniky. Momentálne ich je vo svete (mimo Čínu) približne 100, no plánom je rozšíriť ich počet na 10 tisíc, a to do piatich rokov. Xiaomi by mohlo mať pomerne dobrú štartovaciu pozíciu, pretože už má nastavené predajné štruktúry a nechýba ani vysoké povedomie o značke. Otázkou zostáva, ako sa k značke postavia automobiloví nadšenci, pretože predsalen, spotrebná elektronika a auto je úplne niečo iné.
Okrem modelu SU7 má Xiaomi v portfóliu aj variant s prívlastkom Ultra a neuveriteľným výkonom. Len pár dní dozadu značka ukázala svoje pripravované SUV s označením YU7, ktoré by mohlo dosiahnuť veľké predajné úspechy.