Špeciálne upravený záchranársky elektromobil Škoda Enyaq oslavuje svoje prvé výročie v službe. Zvládol prvé skúšky v teréne a záchranári si ho nevedia vynachváliť. O správe informuje Škoda v tlačovej správe.
Záchranná služba ZaMED mala možnosť vyskúšať si medzi prvými, aké je to zachraňovať životy za pomoci elektromobilu. V prvom roku mali za úlohu overiť praktickú využiteľnosť vozidla v každodennej prevádzke.
Enyaq prešiel špeciálnou úpravou | Zdroj: Škoda
Automobil dostal reflexné polepy, LED rampu so špeciálnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, mobilnú tlačiareň, elektrický rozvod 230 V s dvoma zásuvkami, nabíjačku pre zdravotnícke prístroje, špeciálne držiaky na defibrilátor či na batohy so zdravotníckym materiálom.
„Škoda Enyaq dokáže svoju posádku s lekárom dostať k pacientovi v núdzi za kratší čas, než štandardná sanitka. Na jeho palube sa nachádza nadštandardné zdravotnícke vybavenie a lekár, vďaka čomu je možné priamo v teréne zasiahnuť pri stavoch ohrozujúcich život pacienta. Pre vodiča je pritom výhodou vyšší posed za volantom, ktorý umožňuje prehľad o premávke hlavne pri jazde s použitím majákov a sirény. Potešilo nás aj ohromujúce zrýchlenie z nízkych rýchlostí.”
Matej Polák, riaditeľ ZaMED
Ako prvé sa testovala batéria, ktorej výdrž sa stále často spomína najmä pri odporcoch elektromobility. Okrem toho sa zamerali aj na vyskúšanie jazdných vlastností, či celkového úložného priestoru potrebného pri zásahoch. Práca s elektrickou energiou nebola až takou novinku, pretože aj klasické sanitky je potrebné napájať tak, aby mali všetky prístroje dostatok potrebnej energie. Nabíjanie elektromobilu sa tak len pridalo do zoznamu činností, ktoré sa robia po odparkovaní vozidla.
Nabíjanie nepredstavuje problém
Na toto si však rýchlo zvykli a vozidlo nabíjali väčšinou s vlastnej siete, prípadne v krajných situáciách aj na rýchlonabíjacích staniciach. Podľa slov Ľubomíra Tobolu, vedúceho prevádzkového úseku ZaMED, ich elektromobil prekvapil vo viacerých ohľadoch. Potešilo najmä zrýchlenie pri pohýnaní, režim rekuperácie, či celkový dojazd. Podľa jeho slov sa im dokonca podarilo na jedno nabitie prejsť trasu Komárno-Košice, pri spotrebe 16-17 kWh/100 km.