ZAP SR: Podpora elektromobility je rozpačitá, počet nabíjacích staníc bude musieť narásť štvornásobne

Radovan Hlôška

Slovenské automobilky v roku 2022 podľa predbežných výsledkov vyrobili približne jeden milión automobilov, čo je v porovnaní s predošlým rokom mierny pokles o necelých 5 percent. Informoval o tom Zväz automobilového priemyslu SR.

V budúcom roku bude podľa odhadov pokračovať oscilácia výroby na úrovni okolo jedného milióna automobilov. Slovensko je ale stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel. V prepočte na 1 000 obyvateľov sa v roku 2022 podľa predbežných výsledkov vyrobilo 184 vozidiel.

V počte elektromobilov stále na poslednom mieste

V minulom roku sa v porovnaní s predchádzajúcim zvýšil počet registrácií nových automobilov o 3,12%, čo celkovo predstavuje 90 074 vozidiel. Bez-emisné a nízko-emisné vozidlá, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru (BEV a PHEV) zaznamenali medziročný nárast o 0,8% (+675 vozidiel). S výsledkom v kategórii bez-emisných a nízko-emisných vozidiel vo výške 3,7% žiaľ patrí Slovensko na posledné priečky v EÚ. 

Podiel tržieb automobilovej výroby na tržbách celkovej priemyselnej výroby Slovenska dosiahol 50,3 percent. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami.

Počet zamestnancov v automobilovom priemysle zaznamenal nárast o viac ako desať tisíc zamestnancov, priama zamestnanosť dosiahla úroveň 176 tisíc pracovníkov, agregovaná 261 tisíc zamestnancov. SAP výsledky slovenského automobilového priemyslu za rok 2022 hodnotí ako mimoriadne uspokojivé. Priemysel napriek náročným prekážkam zostal stabilný.

ZAP SR pripomína, že veľkou výzvou roka 2022 bolo riešenie tematiky podpory pri zvyšovaní cien energií. Prístup slovenskej vlády k podpore prechodu slovenskej osobnej mobility na elektrickú označuje za rozpačitý. 

Z aktivít uplynulého roka spomína zmenu v prípade takzvaných “zelených ŠPZ”, ako aj nový výpočet registračných poplatkov, ktorý bude po vzore vyspelých európskych štátov pozitívne zohľadňovať najmä bezpečné a nízko-emisné vozidlá.

Súvisiacie články

Súčasne pripomína, že viaceré návrhy, vrátane priamej podpory pri kúpe nízko-emisného vozidla (dotácie), alebo zníženia ceny za tzv. diaľničnú známku, zostávajú žiaľ stále nevypočuté.

„V situácii, kde vláda SR ani príslušné rezortné ministerstvá neprejavili reálny záujem o podporu prechodu na nízko a bez-emisnú dopravu, vítame zmenu logiky pri registračných poplatkoch a ich napojenie na emisný štandard. Podmienky na Slovensku tak náš parlament nastavil bližšie k Európskym štandardom bez-emisných a nízko-emisných vozidiel, ku ktorým sa verbálne hlásia v Bruseli aj naši politici.“

Pavol Prepiak, výkonný viceprezident a predseda Divízie dovozcov automobilov ZAP SR.

Výzvy roka 2023: Zelená transformácia, energie a kríza

Medzi veľké výzvy automobilového priemyslu pre rok 2023 bude podľa ZAPu patriť pokračovanie v zelenej transformácii Slovenska, a to nie iba z pohľadu cestnej dopravy, ale aj výroby. Okrem toho bude celá európska ekonomika čeliť rizikám, medzi ktoré bude patriť neistota v oblasti cien a dostupnosti energií, pretrvávajúci nedostatok niektorých dielov, ale aj hroziaca kríza.

Nutná je intenzívnejšia podpora aj viac nabíjacích staníc

ZAP SR uvádza, že naďalej pokračuje trend nedostatočnej podpory registrácií nízko-emisných vozidiel. To vyvoláva obavy, či Slovensko bude schopné splniť ciele, ktoré si spolu s ostatnými členskými štátmi EÚ stanovilo.

Pomocou v tomto smere môžu byť financie z Plánu Obnovy a Odolnosti. ZAP ale súčasne uvádza, že do roku 2030 budeme musieť absolútny počet nabíjacích staníc zvýšiť na štvornásobok súčasného stavu. To by v prepočte na hrubé čísla znamenalo, že podľa ZAPu by sme potrebovali približne 5300 nabíjacích bodov. K januáru 2023 je ich na Slovensku evidovaných 1307.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.