Elektromobilita má mnoho podôb. Jednou z nich sú aj malé mestské približovadlá. Do tejto kategórie patrí aj pomerne čerstvý “exot” na našom trhu menom ZD D1. Jedná sa o malý 2-miestny elektromobil, ktorý svojimi rozmermi pripomína známy Smart ForTwo. Je produktom čínskeho výrobcu Zhi Dou (ZD), ktorý patrí pod gigantický koncern Geely. Ten vlastní napríklad automobilky ako Volvo či Lynk & Co.
ZD D1 je najlacnejším oficiálne zastúpeným elektromobilom na našom trhu. Výrobca sľubuje priemerný dojazd na jedno nabitie na úrovni 120 km a extrémne nízke prevádzkové náklady. Aj na tieto atribúty sme si “posvietili” v rámci nášho exkluzívneho redakčného testu.
Karoséria
Elektromobil ZD D1 má karosériu typu 3-dverový hatchback. Rozmermi 2763 (dĺžka) x 1539 (šírka) x 1524 mm (výška) a rázvorom 1 765 mm je veľmi podobný známemu miniautomobilu Smart ForTwo (2 695 x 1 559 x 1 542 mm/1 867 mm). Vďaka ním nebudete mať problém s parkovaním ani v najužších parkovacích miestach nákupných centier. Takéto parkovacie miesta tak budú na vás čakať vždy voľné, keďže bežné automobily tam skrátka nedokážu zaparkovať. Metskú príslušnosť vozidla nezaprie ani jeho polomer otáčania – 4 metre, vďaka ktorému sa vyhnete častému cúvaniu v stiesnenejších priestoroch. V mestskej džungli oceníte aj dobrý výhľad z vozidla.
ZD D1 je 2-miestnym vozidlom s jedným radom sedadiel. Jeho váha sa zastavila na hodnote 670 kg.
Napriek tomu, že Smart patrí do kategórie osobných vozidiel M1, ZD D1 sa musí z nepochopiteľných dôvodov uspokojiť so zaradením medzi štvorkolky v rámci kategórie L.
Obrovskou nevýhodou tohto zaradenia je, že sa naň nevzťahuje štátna dotácia vo výške 5 000 €, o ktorú je možné požiadať len na vozidlá kategórie M1 a N1. Zástupcovia značky ZD už túto záležitosť riešia s kompetentnými orgánmi, a tak veríme, že finančný príspevok budeme možné čerpať aj na model D1.
Interiér a výbava
V nami testovanom modeli sme usadali na príplatkové kožené sedačky (216 €), ktoré sú pozdĺžne nastaviteľné. Okrem toho je možné nastaviť už iba sklon operadiel. Spomínané kožené sedačky určite nie sú vyrobené z pravej kože (zrejme eko-koža), a tak problém s nimi nebudú mať ani ochrancovia zvierat či vegáni. Výškovo nastaviteľný volant však už je obšitý pravou kožou (150 € príplatok). Ten nám padol naozaj výborne do ruky, pričom aj jeho celková veľkosť sa nám zdala ideálna.
Režimy jazdy si vodič volí prostredníctvom 3 tlačidiel (D, N, R) umiestnených v strede palubnej dosky. Zvláštnosťou je, že predtým ako zaradíte režim D (jazda vpred) či R (spiatočka) musíte zvoliť N (neutrál). Tzn., že keď prichádzate napr. na parkovisko a chcete zacúvať na parkovacie miesto, je nutné prepnúť z režimu D na neutrál (N) a až potom je možné zaradiť spiatočku (R) a naopak. Parkovacia brzda je mechanická.
Kvalita spracovania, ako aj ergonómia rozhodne neohúria. ZD D1 je predsa len “budget” elektromobil, ktorý sa zameriava na čo najnižšie výrobné náklady. Kvalitnejšie mäkčené plasty tak nehľadajte. Za voličom jazdných režimov, dotykovým displejom, ako aj el. ovládaním okien sa treba načahovať.
Výbava
Výbava je na pomery vozidla celkom slušná. Štandardom je dotykový displej infotainmentu, posilňovač riadenia, el. ovládané okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, automatické denné LED svietenie, palubný počítač, kotúčové brzdy, AUX a USB vstup, ktorý dokáže navyše nabíjať mobilné zariadenia. Zaujímavosť je že po “zapnutí” vozidla vás privíta príjemný ženský hlas, ktorý s vami komunikuje v slovenčine. Ten vás vie upozorniť napríklad na zatiahnutú ručnú brzdu. 🙂
Priplatiť si môžete napríklad za klimatizáciu, el. ovládané spätné zrkadlá, navigáciu, hliníkové disky (13″) či jednoduché parkovacie senzory. Kompletný zoznam štandardnej a voliteľnej výbavy nájdete na stránke dealera.
Infotainment
Infotainment vozidla má na starosti dotykový displej, ktorý je umiestnený v strede palubnej dosky. Pre prácu s displejom sa však musíte obrniť trpezlivosťou, keďže nie vždy reaguje tak, ako by ste si želali. Jeho súčasťou môže byť príplatková navigácia iGO s hlasovými povelmi v slovenčine. Taktiež podporuje prehrávanie hudby a videa z USB úložiska a streaming hudby cez bluetooth. Súčasťou je aj podpora bluetooth handsfree.
Vnútorný priestor
Vnútorný životný priestor je vzhľadom na rozmery ZD D1 pomerne slušný. Výraznejší problém nemali ani osoby s výškou do 190 cm. Jediné čo nám v tomto smere výraznejšie prekážalo, bolo zalomenie podlahy v časti pre ľavú nohu vodiča. To môže pri dlhšej jazde spôsobovať diskomfort.
Batožinový priestor
Batožinový priestor má veľmi slušnú hodnotu, a to okolo 300 l, avšak kvôli malej dĺžke vozidla je pomerne krátky a litre “naháňa” hlavne na výšku. Na mestské vozidlo je však plne dostačujúci.
Pohonná jednotka
Pohonnú jednotku elektromobilu ZD D1 tvorí lithium ferrophosphate-ová batéria (150 Ah, 76V) s kapacitou 11,5 kWh a elektromotor s permanentným magnetom o maximálnom výkone 18 kW (od 4 200 do 5 000 ot./s), 82 Nm. Jeho menovitý výkon je však polovičný (do 4 200 ot./s). Životnosť batérie je 2 000 nabíjacích cyklov, pričom výrobca na ňu poskytuje 4 ročnú záruku. Rekuperačný systém nie je súčasťou pohonnej jednotky.
Jazdné vlastnosti
Na úvod si predstavíme “papierové” údaje, ktoré súvisia s jazdnými vlastnoťami elektromobilu ZD D 1. Maximálna udávaná rýchlosť je 80 až 86 km/h, pričom nám tachometer ukazoval niečo cez 90 km/h. Takže údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h je irelevantný. Výrobca udáva akceleráciu z nuly na 45 km/h za 8 sekúnd, nejedná sa teda o žiadneho “trhača asfaltu”, napriek tomu, že elektromotor poskytuje plný krútiaci moment už od prvej otáčky. Ten má však hodnotu 82 Nm, pričom akcelerátor vozidla je zrejem limitovaný pre čo najefektívnejšiu jazdu. Na bežnú a bezpečnú jazdu po meste to však stačí.
Asi najväčším nedostatkom ZD D1 je jeho podvozok. Ten je veľmi tvrdý a dá vám pocítiť každú nerovnosť na ceste. Má to však aj svetlú stránku. Pri jazde si dávate na problematické úseky ciest pozor, pričom sa môžete baviť uhýbacími manévrami. Pri šoférovaní sa tak nenudíte. Predné zavesenie kolies je nezávislé typu MacPherson, zadné však už nie.
Pri prejazde zákrut primeranou rýchlosťou nie je cítiť žiadne výraznejšie nákláňanie. A to aj vďaka batérií, ktorá je umiestnená pod sedačkami v strede vozidla. Brzdy na oboch nápravách sú kotúčové a ich brzdný účinok je dostatočný.
Spotreba, dojazd a nabíjanie
Testovaný model ZD D1 mal najazdených necelých 1 500 km, pričom palubný počítač ukazoval v rámci celkového nájazdu spotrebu okolo 10 kWh/100 km. Podobnú spotrebu el. energie sme dosiahli aj počas nášho testu. S vozidlom sme najazdili 97 km, pričom palubný počítač nám ukazoval zvyšný dojazd 9 km. Takže sme dosiahli celkový dojazd na jedno nabitie cca 106 km.
2/3 z toho sme odjazdili v meste a 1/3 po okresných cestách, kde sme sa však snažili dodržiavať mestskú “päťdesiatku”, pričom sme neprekračovali rýchlosť 60 km/h. Pri rýchlosti do 45 km/h by mala byť prevádzka vozidla najefektívnejšia. Čiže ak oželiete mestskú maximálku či vyššie rýchlosti, odmenou vám bude väčší dojazd.
ZD D1 je vybavené štandardným nabíjacím portom Type 2 (Mennenkes), takže s jeho nabíjaním v Európe nie je žiadny problém. Nabíjanie z bežnej domácej zásuvky, ako aj AC nabíjacej stanice, trvá 5 až 6 hodín. Kábel Type 2 pre nabíjanie na verejných nabíjačkách je takisto súčasťou štandardnej výbavy.
Treba si dávať pozor pri poklese kapacity batérie pod 10 %. Vtedy riadiaca jednotka vozidla významný spôsobom obmedzí jeho výkon. Opúšťanie križovatky vtedy môže byť celkom “adrenalín”, hlavne keď to nečakáte.
Dealer vozidla ZD D1 uvádza v rámci jeho polepov prevádzkové náklady na úrovni 0,40 €/100 km. Podľa našich výpočtov to však je od 1,1 do 1,7 € na 100 km, v závislosti od konkrétnej tarify a času nabíjania. Každopádne, aj maximálnu možnú sumu, môžeme považovať za “luxusnú”…
Záverečné hodnotenie
ZD D1 je praktické malé elektroautíčko, ktoré vynikne najmä v meste. Jeho mandát v premávke mestskej džungle umocňuje polomer otáčania (4 m), dobrý výhľad a schopnosť parkovania v úzkych prietoroch. V garážach obchodných domov tak na vás budú čakať voľné miesta, a to tam, kde sa iní nezmestia.
Za volantom sme sa cítili pomerne dobre. A to najmä vďaka samotnému volantu, ktorý výborne padne do ruky. Priestoru je dostatok, až na miesto pre ľavú vodičovu nohu. kde sa nachádza zlom podlahy.
Nemožno zabúdnúť ani na ekologickú a ekonomickú stránku vozidla. Veď problematika smogu sa dotýka aj slovenských miest. Určite potešia aj náklady na prevádzku. Tie sa pohybujú cca od 1,1 do 1,7 € na 100 km, čo je zlomok v porovnaní s bežnými spaľovacími automobilmi.
Na jedno nabitie prejdete v rámci mestskej premávky minimálne 100 km. Nám sa podarilo najazdiť 106 km, pričom sa dá “dať” určite ešte viac. Hlavne keď neprekročíte rýchlosť 45 km/h. S nabíjaním vozidla nie je žiadny problém, a to či už doma alebo na verejných AC nabíjačkách. ZD D1 je totiž vybavené štandardným európskym nabíjacím portom Type 2. Nabíjanie trvá 5 až 6 hodín, čo nie je v prípade domáceho nabíjania nijak obmedzujúce.
Čo sa týka kvality spracovania, je poznať, že tá sa podriadila cene. Kvalitnejšie mäkčené plasty tak v mini-elektromobile nehľadajte. Vŕzganie v kabíne nie je ničím neobvyklým. Vďaka slušnej výbave vám ale pri brázdení mestských ciest nebude chýbať nič podstatné.
Počas jazdenia sa nudiť nebudete, keďže je nutné dávať pozor na početné nedokonalosti našich ciest. Ich prejazd totižto výrazne pocítite.
ZD D1 nie je pre každého. Vodič, ktorý si potrpí na detaily, mu zrejme nedokáže odpustiť kvalitu spracovania či horšiu ergonómiu a komfort. Hlavne keď si uvedomí jeho cenu. Tá začína na sume 16 790 € s DPH. Vozidlu by tak veľmi pomohla štátna dotácia vo výške 5 000 €, ktorá sa naň aktuálne nevzťahuje.
Na druhej strane, nenáročný vodič nájde v ZD D1 praktického spoločníka na jazdenie po meste, ktorý sa mu odmení veľmi nízkymi prevádzkovými nákladmi. Všetko samozrejme záleží od osobných preferencií.
ZD D1 si preto treba pred kúpou určite vyskúšať. Urobiť tak môžete na showroome v Liptovskom Mikuláši či v Žiline, kde je vozidlo k dispozícii do konca tohto týždňa.
Za zapožičanie vozidla ďakujeme spoločnosti MK alarm – Elektrovozidlá.
+ manévrovateľnosť
+ výhľad
+ prevádzkové náklady
+ slušná výbava
– komfort podvozka
– kvalita spracovania a ergonómia
– cena
Špecifikácie
ZD D1
- Typ pohonu: elektrický
- Kapacita batérie: 11,5 kWh
- Dojazd: 120 km
- Výkon: 18 kW, 82 Nm
- Cena: od 15 490 €
- Štátna dotácia: nie
ZD D1 - Špecifikácie
Základné údaje
- Typ pohonu Elektrický
- Cena pri uvedení na trh od 15 490 €
- Typ karosérie hatchback
- Počet dverí 3
- Počet sedadiel 2
- Záruka 4 roky na batériu
Rozmery, hmotnosť a kufor
- Rozmery (d/š/v) 2 763 mm x 1 539 mm x 1 524 mm
- Rázvor 1 765 mm
- Pohotovostná hmotnosť 670 kg
- Batožinový priestor 300 l
Pohon a výkon
- Poháňaná náprava Predná
- Výkon (kW) 18
- Krútiaci moment (Nm) 82
- Prevodovka Automatická
Jazdné vlastnosti
- Zrýchlenie z 0 na 100 (s) z 0 na 45 km/h za 8 s
- Maximálna rýchlosť (km/h) 165
Batéria, dojazd a spotreba
- Typ batérie lithium ferrophosphate
- Kapacita batérie (kWh) 11,5
- Záruka batérie 4 roky
- Elektrický dojazd (km) 120
- Spotreba elektrickej energie (kWh/100km) 10
Nabíjanie
- Nabíjací port Type 2
- Podpora rýchlonabíjania nie
- Domáca zásuvka (h) 5 - 6
- AC nabíjačka/wallbox (h) 5
Špeciálna výbava
- Systém rekuperácie nie
- Displej (veľkosť) áno
ZD D1 - Rezervácia skúšobnej jazdy
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom
Fotogaléria
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom