Tabuľky s evidenčným číslom EČV sa začnú od januára 2023 vydávať v novej grafike. Novinka bude použitie nového typu písma a zjednotenie farebnosti. Tabuľky EČV budú mať len jedno čierno-biele prevedenie.
Rôzne skupiny motorových vozidiel budú odlíšené špecifickou skladbou evidenčného čísla. Napríklad elektromobily budú namiesto svetlozelenej tabuľky rozpoznateľné evidenčným číslom začínajúcim sa písmenami EV alebo EL.
Písmená na tabuľke s evidenčným číslom vozidiel, ktorých jediným zdrojom energie je elektrina, alebo hybridných elektrických vozidiel s možnosťou externého nabíjania, začínajú písmenami EV alebo EL.
Ministerstvo vnútra SR ďalej informuje, že evidenčné čísla budú viazané na vozidlo, nie na ich majiteľov, čo znamená, že ak ho vozidlo raz dostane, môže ho mať do konca svojho využitia. Pri kúpe nového vozidla sa teda vygeneruje EČV, ktoré na vozidle ostane do konca životnosti.
Ďalšou obrovskou, a v podstate aj hlavnou, zmenou pri EČV je zrušenie delenia motoristov podľa okresov. Po novom už na tabuľke evidenčného čísla vozidla informácia o okrese jednoducho nebude prítomná. Skladba evidenčných čísel ostane rovnaká (2 písmená – 3 číslice – 2 písmená), avšak evidenčné čísla sa začnú vytvárať nanovo od kombinácie AA-001AA.

Novela zákona o cestnej premávke tiež umožní pri predaji vozidla predávajúcemu ponechať si tabuľky s evidenčným číslom z vozidla, ktoré by následne mohol prideliť na svoje ďalšie vozidlo.
Týmto sa vyšlo v ústrety najmä držiteľom, ktorí požiadali o vydanie tabuľky s tzv. voliteľnou logistikou (napr. BASTROM), alebo pridelenie tabuľky zo skladových zásob dopravného inšpektorátu (napr. BB555AB), za ktoré bol vyberaný zvýšený správny poplatok vo výške 165,50 eur za 1 ks tabuľky.
Pri štandardnom vozidle je poplatok za 2 ks takýchto tabuliek 331 eur. Pre kupujúceho by to v takomto prípade znamenalo povinnosť požiadať o pridelenie iného evidenčného čísla na vozidlo.
Zruší sa aj dvojkrokový prepis vozidla spočívajúci v tom, že najskôr pôvodný vlastník odhlási vozidlo na svojom dopravnom inšpektoráte, a potom ho nový vlastník prihlási na svojom inšpektoráte. Kompletný prepis vozidla aj s vydaním nových dokladov sa vykoná na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa budú doklady aj tabuľky zasielať kuriérom
Zelené EČV na Slovensku: Všetko, čo potrebujete vedieť
Už od 1.12.2019 sa na Slovensku vydávajú špeciálne zelené EČV. Určené sú pre vozidlá s nižšími emisiami, teda plug-in hybridy, no najmä pre elektromobily. Aj na základe otázok čitateľov sme sa rozhodli aktualizovať a zhrnúť všetky dôležité informácie na jednom mieste.
Časti článku
- Prečo dostávajú elektromobily a plug-in hybridy zelenú EČV?
- Problémy s dostupnosťou zelených ĚCV v roku 2022
- Čo je to plug-in hybrid?
- Sú zelené ŠPZ aj pre mild-hybrid?
- Kupujem si elektromobil, zelenú EČV dostanem automaticky?
- Koľko stoja zelené ŠPZ?
- Elektromobil už mám, môžem požiadať o výmenu za zelené EČV?
- Môžem si požiadať o vytvorenie voliteľnej zelenej EČV?
- Môže dostať zelenú EČV aj elektrický motocykel / motorka?
- Aké výhody získam so zelenou EČV?
- Kedy sa zriadia nízko emisné zóny?
- Výhody zelených EČV v zahraničí
- Žlté EČV
Prečo dostávajú elektromobily a plug-in hybridy zelenú EČV?
Často sa stretávame s mýtom, že zelené EČV majú slúžiť ako informácia pre hasičov. Tí na základe toho majú byť informovaní, že ide o vozidlá s vysokonapäťovou batériou. Zelené EČV nepochybne takúto rozlišovaciu úlohu plnia, ale nie je to ich primárny účel. Primárnu úlohu zelených EČV ozrejmila hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, Denisa Bárdyová:
„Odlíšiteľné označenie takýchto vozidiel má slúžiť ako rozlišovací prvok pre ďalšie podporné opatrenia, ktoré sú podrobne rozpísané v Akčnom pláne rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktoré gestoruje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, a podľa ktorého je opatrenie nákladovo šetrným a zároveň účinným spôsobom, ako vytvoriť trvalú propagáciu elektrických vozidiel. Zároveň prináša synergiu s marketingom elektrických áut, pretože istý podiel kupujúcich je motivovaný snahou odlíšiť sa.“
Čo je to plug-in hybrid?
Plug-in hybrid (PHEV) je druh elektrického vozidla, ktorého pohon tvorí spaľovací motor, v drvivej väčšine benzínový, v kombinácii s elektromotorom, ktorý je napájaný z internej batérie. Jeho najväčšou výhodou je, že môžete jazdiť čisto na elektrickú energiu na pomerne väčšiu vzdialenosť – typicky okolo 50 kilometrov. Čiže ekologicky, bez priamych emisií, a keďže je elektrická energia oveľa lacnejšia ako napr. benzín, tak aj ekonomicky.
Po vybití batérie sa stará o pohon spaľovací motor. Samozrejmosťou je kombinovaná jazda prostredníctvom oboch motorov, pričom o vzájomnej kooperácii rozhoduje riadiaca jednotka. O rozbeh vozidla sa zväčša stará elektrický pohon, pričom spaľovací motor sa pripája v prípade potreby vyššieho výkonu. Takéto jazdenie prináša veľmi zaujímavé hodnoty v oblasti priemernej spotreby (okolo 2 l/100 km) a vypustených emisií (okolo 50 g CO2/km). Kľúčové je, že takéto vozidlo sa dá nabíjať „zo zásuvky“.
Sú zelené ŠPZ aj pre mild-hybrid?
Vydanie zelený tabuliek s evidenčným číslom vozidlu sa vzťahuje len na batériové elektromobily (jazda čisto na elektrinu) a hybridné vozidlá s s možnosťou externého nabíjania, čo spĺňa len kategória plug-in hybrid. Ako majiteľ vozidla z kategórie mild-hybrid na zelenú ŠPZ nemáte nárok.
- Čisto elektrina
- Benzín + elektrický pohon plug-in
- Nafta + elektrický pohon plug-in
- Benzín + LPG + elektrický pohon plug-in a pod.
Pre zhrnutie, na zelenú ŠPZ má ako jediný hybrid nárok plug-in hybrid.
Kupujem si elektromobil, zelenú EČV dostanem automaticky?
Odpoveď je v toto prípade jednoduchá. Zelená EČV je bonus, ktorá sa vydáva iba na požiadanie. Zároveň ich je možné vydať iba pre elektromobily, respektíve vozidlá, ktoré kombinujú:
- benzínový alebo naftový pohon s elektrickým plug-in hybridným pohonom
- benzínový a LPG pohon s elektrickým plug-in hybridným pohonom
Koľko stoja zelené ŠPZ?
V prípade registrácie nového elektromobilu alebo plug-in hybridu je jednotný poplatok 33 € bez ohľadu na výkon motora. Za pridelenie dvoch zelených EČV zaplatíte ďalších 33 €. Poplatky súvisiace s registráciou vozidla a vydaním zelených EČV sú teda 66 €.
Elektromobil už mám, môžem požiadať o výmenu za zelené EČV?
Áno, je možné požiadať o výmenu. Pridelenie dvoch nových kusov zelených EČV stojí 33 €.
Môžem si požiadať o vytvorenie voliteľnej zelenej EČV?
V tejto súvislosti sme kontaktovali priamo Ministerstvo vnútra SR. V odpovedi nám potvrdili, že voliteľnú zelenú EČV je možné vydať za štandardný poplatok 165,50 € / kus v plechovom vyhotovení, respektíve 182 € / kus v prípade verzie s podsvietenou zadnou EČV.
Môže dostať zelenú EČV aj elektrický motocykel / motorka?
Áno, môže. Podmienky pre získanie sú rovnaké ako v prípade áut, teda v osvedčení o evidencii vozidla je potrebné, aby bol uvedený zdroj energie / paliva:
- elektrina
- benzínový alebo naftový pohon s elektrickým plug-in hybridným pohonom
- benzínový a LPG pohon s elektrickým plug-in hybridným pohonom
Aké výhody získam so zelenou EČV?
V súčasnosti nie je možné uplatniť žiadne plošné výhody v rámci Slovenskej republiky. V pôvodnom akčnom pláne rozvoja elektromobility sa síce spomína jazda vo výhradných jazdných pruhoch (BUS pruhoch), no v samotnom zákone o cestnej premávke nie je žiadna zmienka o tejto výhode. Ďalšou výhodou má byť vstup do nízko emisných zón, avšak na Slovensku ešte nemáme miesto s takýmto obmedzením. V platnosti sú ale rôzne individuálne výhody na úrovni miest a obcí. Spomenúť môžeme napríklad bezplatné alebo výrazne zľavnené parkovanie na štandardne spoplatnených parkoviskách v rámci konkrétnych miest. Tento benefit však nemusí byť vždy podmienený práve zelenou EČV.
Kedy sa zriadia nízko emisné zóny?
V tejto súvislosti sme kontaktovali viacero úradov. Vytvoriť nízko emisné zóny na Slovensku už je možné od roku 2017, doteraz sa ale nikde v rámci republiky nenachádza. Kompetencie zriaďovať takéto miesta majú samosprávy, preto je čisto na ich rozhodnutí, kedy takúto zónu vytvoria.
Neočakávame, že by v blízkej dobe prišlo k obmedzeniu vstupu spaľovacích áut do centier miest zo strany akejkoľvek samosprávy. Vytlačiť autá z týchto oblastí sa v súčasnosti snažia iným spôsobom, a to napríklad rozširovaním infraštruktúry udržateľnej mobility a zvýhodňovaním práve takéhoto typu dopravy v užších centrách miest.
Výhody zelených EČV v zahraničí
Na Slovensku je to s výhodami pre vozidlá so zelenou EČV zatiaľ na mŕtvom bode, avšak výhody môžete využívať v niektorých štátoch Európskej únie. Napríklad v Českej republike sú vozidlá s nízkymi emisiami oslobodené od poplatku za využívanie diaľnic. Aby ste túto výhodu mohli využívať, je potrebná registrácia na príslušnom úrade. Do pozornosti dávame stránku Edalnice s konkrétnymi pokynmi pre získanie oslobodenia od poplatku za diaľnice. Ako spraviť registráciu krok po kroku vám priblíži aj video.
Ďalšia výhoda prišla do platnosti len nedávno. V Rakúsku majú vozidlá – elektromobily – možnosť využívať vyššie rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic. Konkrétne ide o takzvané IG-L zóny, kde je obmedzená rýchlosť na 100 km/h pre vozidlá so štandardným pohonom. Elektromobily sú od tohto limitu oslobodené a môžu využívať jazdu pri plnej rýchlosti, teda do 130 km/h. Po celom Rakúsku je približne 440 kilometrov úsekov s týmto obmedzením.
Ako sme informovali v samostatnom článku, pre využívanie vyššej rýchlosti je potrebná špeciálna EČV, ktorá odlišuje klasické vozidlá od tých so spaľovacím motorom v danej krajine. V prípade Slovenska ide teda o zelenú EČV, v prípade Českej republiky sú to evidenčné čísla začínajúce EL. Bohužiaľ, takéto selektovanie nie je úplne presné, nakoľko napríklad aj na Slovensku udeľujeme zelené EČV nielen pre elektromobily, ale aj plug-in hybridy. Podobné je to aj v spomínanej Českej republike.
Žlté EČV
Na cestách sa môžeme stretnúť s rôznymi evidenčnými tabuľkami, ktoré majú neštandardné farebné vyhotovenie. Okrem zelených ŠPZ, ktoré sú určené pre elektrické vozidlá, sa kde-tu objavia aj žlté ŠPZ. Ak vás niekedy zaujímalo, pre aký typ vozidiel sú určené tieto žlté EČV, tak ide buď o kusy určené na vývoz (doplnkové označenie písmenom V) alebo o historické vozidlá (doplnkové označenie písmenom H).
Problémy s dostupnosťou zelených ĚCV v roku 2022
Doplnené 21.2.2022
Na základe upozornení zo strany čitateľov sme cez Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra overovali aktuálnu situáciu ohľadom nedostupnosti zelených tabuliek s evidenčným číslom, ktoré sú určené pre elektromobily a plug-in hybridy.
Vec sa má tak, že „zelené EČV“ aktuálne skutočne nie sú dostupné a žiadateľovi sú preto vydávané klasické, biele tabuľky, s tým, že „zelené tabuľky“ budú vydané dodatočne. Rezort vnútra pracuje na právnej úprave, aby po vydaní požadovaných tabuliek nemusel žiadateľ opätovne uhrádzať správny poplatok za výmenu.
Pri využívaní elektronických služieb zostáva ponuka pre vydanie „zelených ŠPZ“ zachovaná, nakoľko je prípadná úprava systému príliš nákladná, a keďže ide len o dočasnú nedostupnosť, úprava by nebola efektívna. V tomto prípade je však záujemca kontaktovaný zo strany dopravného inšpektorátu, ktorý mu vysvetlí aktuálnu situáciu a všetko, čo s tým súvisí.
Súčasný stav nastal v dôsledku výmeny pôvodného dodávateľa tabuliek s evidenčným číslom. Novú zmluvu bolo možné kvôli pravidlám verejného obstarávania podpísať až v závere roka 2021, kvôli čomu nebolo možné výrobu a dodávky zabezpečiť okamžite od prvého dňa roka 2022. Na riešení situácia sa intenzívne pracuje. Celé stanovisko, v pôvodnom znení, zverejňujeme nižšie:
Tak ako sme informovali na tlačovej konferencii pri príležitosti uzatvorenia rámcovej dohody s novým dodávateľom, dodávka napríklad tabuliek s voliteľnými údajmi bude v úvodnej fáze poskytovania služieb s novým dodávateľom oneskorená.
Polícia však, pochopiteľne, umožňuje aj pri takýchto požiadavkách využívať vozidlo v cestnej premávke – žiadateľovi vydá klasické TEČ, tabuľky s požadovaným obsahom mu budú vydané neskôr. Pracujeme na potrebnej úprave predpisov, aby po následnom vydaní žiadanej kategórie tabuliek nemuseli klienti dvakrát uhrádzať správny poplatok
Pri e-službách možnosť požiadať o individuálne vyrábané tabuľky s voliteľnou logistikou, tabuľky pre elektromobily a plug-in hybridné vozidlá alebo tabuľky vyžarujúce svetlo zostala zachovaná. Dôvodom sú vysoké náklady na úpravu systému Národnej evidencie vozidiel, ktorých vynaloženie vzhľadom na dočasnosť situácie by nebolo efektívne. Používatelia e-služieb sú informovaní o dočasnej nedostupnosti týchto tabuliek: každého, kto predsa len e-službu využil či využije, bude kontaktovať pracovník dopravného inšpektorátu a poskytne mu všetky potrebné informácie.
Situácia je bohužiaľ dôsledkom opakovaných obštrukčných konaní tretích strán v procese verejného obstarávania, ktoré sa kvôli tomu predĺžilo o viac ako rok. Kontrakt s predchádzajúcim dlhoročným a predraženým dodávateľom vypršal. S ohľadom na lehoty dané zákonom o verejnom obstarávaní bolo ministerstvo vnútra oprávnené podpísať rámcovú dohodu s novým dodávateľom až v úplnom závere roku 2021, a tak objektívne nebolo možné nastaviť dodávky nových tabuliek a pracovný tok s novým dodávateľom hneď od začiatku roku 2022, za čo sa verejnosti ospravedlňujeme. S novým dodávateľom intenzívne komunikujeme, aby sme sa k plnohodnotnému štandardnému režimu vrátili čo najskôr.
Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra
Dik za clanok. Takze vyhody veskere zadne. Mozete prosim doplnit zoznam miest a ake ulavy v nich mame z parkovneho? Planujem v ramci letnej dovolenky elektro road trip, tak by sa to hodilo. 🙂
Parkuj na ZSE nabíjačkách, nabíjaj na AC a 3 hodiny teda stojíš bez platenia parkovného. Trnava, Bratislava (žel. stanica), Trenčín, Bojnice (z MC Donald Prievidza, prejdeš pešo), Zvolen, možno aj Banská Bystrica. Tam všade sú tie nabíjačky ako tak v meste. Môže byť? 🙂
O plánovaných výhodách pre elektromobily a vlani popísalo veľa,ale skutek zatiaľ utek. Ale článok je o výhodách zelených SPZ v porovnaní s bielou SPZ. Výsledok žiadne výhody . Tak isto ako začína väčšina článkov. : teda začnú o zelených značkách a následne prepnú na elektromobily, aké možno budú mať elektromobily výhody.
Nie ďakujem. Zatiaľ radšej zostanem v bielej anonymite.
To už si môžem cez celé dvere nalepiť nálepku s predlžovačkou ako to donedávna bolo zvykom najme na firemných autách.
Nájsť nejaký prehľad o tom aké mesto čo ponúka je nemožné.
Možno som zaspal dobu a niečo sa pohlo.
Bolo by súper ak by redakcia spísala nejaký konkrétny zoznam.
(a schválne, aký bude rozdiel medzi zelenými a bielymi elektromobilmi)
Totálny fail. 1. Zelené EČV nerozilšujú medzi hybridom a elektroautom. Plug-in hybrid má lokálne bezemisnú premávku možno prvých 30 km. Potom smrdí ako bežný spaľovák. Akékoľvek výhody na hybrid nie sú nijako podmienené jeho prevádzkou v čisto elektrickom režime. 2. Zelený, resp. modrozelený podklad je vyslovene hnusný. Keď už máme rôzne EČV so zeleným a modrým písmom (dovozové a skúšobné/dočasné), tak sa mali odlíšiť ináč než farbou pozadia. Napr. oranžovým písmom (žltooranžovým, aby bolo dostatočne kontrastné). A elektroautá sa nikdy nemali dávať dokopy s plug-in hybridmi. Najviac sa mi páči systém v Rakúsku. Zelené písmo na bielom podkalde. U nás by museli zmeniť dizajn dovozových značiek. Možno by to šlo aj tak, lebo dovozové, okrem toho že zelené písmo na bielom podklade, začínajú písmenom C, pretože ešte nemá určený okres. Ak by bola biela značka so zeleným písmom ktorý označuje okres, bola by to značka elektromobilu. Myslím že skratka okresu je dostatočne odlišná od písmena C.
Absolútny súhlas.
nesuhlasim. za prve, na mojom PHEV mam 60km bezemisnych a za druhe, drvivu vacssinu jazdim cely cas na elektriku, pretoze mi denne viac ako 60 km ani netreba. za tretie, o kolko vacssiu uhlikovu stopu spravi tvoje auto tym, ze na neho treba vyrobit 10x vacssiu bateriu ako pre PHEV? a posledne za stvrte, ked mas auto v dobrom technickom stave tak benzin je spaleny dokonale a bez zapachu. ked si zoberieme kolko elektriky je vyrobenych z uhlia a kolko siranov ide do ovzdusia, pri benzine pri obcasnych dlhych jazdach je celkova emisna stopa prinajmensom vyrovnana.
aby si ma nechapal zle, fandim elektromobilite, jazdit na elektriku je navykova vec, ale nemienim sa vystavovat adrenalinu, ze pridem ku nabijacke a ta je bud obsadena, alebo nefunguje a preto som kupil prave PHEV s benzinakom do rezervy, hoci mojim vlastnym zaujmom je jazdit co najcastejsie na elektriku.
PHEV by nemali mat zelene znacky.
PHEV ma dojazd 500-800km a z toho 30-60km sa sprava bezemisne. Zbytok sa sprava horsie ako normalne spalovacie auto. Jedna jazda na dovolenku v Chorvatsku a to co sa v emisiach dovtedy usetrilo, je hned fuc. Pri svojich elektrickych jazdach si zo sebou vozi zbytocnu zataz (motor+palivo) a ekonomika el. pohonu (emisie z elektrarne) tiez nie je az taka oslniva. Ked sa bavime o uhlikovej stope vyroby baterii a emisiach elektrarni, prestahujte sa k Slovnaftu, ved tam ziadne emisie nevznikaju (nespominam ekologicke katastrofy pri tazeni ropy, naposledy v Norilsku).
PHEV je technologicky medzistupen, v nicom nevinika ale mierne vylepsuje sucasnu technologiu. Malo by sa na to pozerat ako na spalovacie auto so znizenymi emisiami, nie ako nizkoemisne (alebo bezemisne vozidlo).
Nehovorim ze PHEV nemozu mat tiez specialne znacky, ale mne cele PHEV pride len ako metoda pre vyrobcou automobilov na podlezenie emisnych limitov za co najnizsie naklady. Potom nam tu jazdia auta zo spotrebou 1,4l/100km ale auto si preventivne neeviduje kolko spravilo na elektrinu a kolko na benzin, aby sa spatne nedala vypocitat realna spotreba.
Ked sa bavite o drvivej vacsine casu, bavime sa aj o drvivej vacsine kilometrov? Pravdepodobne nie.
Ja PHEV nezatracujem, je to alternativa pre ludi, ktori nechcu/nemozu mat 2 auta, pripadne nemaju peniaze na cisty velkobateriovy elektromobil (alebo sa boja problemov z dojazdom). Nesmrdia v meste (v pripade ze nabijaju kazdy den doma a jazdia male vzdialenosti), ale ohanat sa celkovou spotrebou/emisiami by sa nemali.
co u vas znamena ako normalne spalovacie auto? lebo u niekoho to moze byt aspon V6tka, u niekoho zase litrove TSIcko a v oboch pripadoch nebudete mat „normalnu spotrebu“. Dnes som absolvoval trasu Spisska Nova Ves -> Kosice -> Vranov nad Toplou a naspat, bez moznosti nabijat v destinacii, jedna cesta 148km. cestou tam som mal spotrebu 4.3 a naspat 5.6 (zapnuta klimatizacia cely cas, kvoli odhmlievaniu okien), v oboch pripadoch jazdim dost svizne a nebojim sa predbiehat pomalsie auta. Zda sa vam tato spotreba vysoka? predchadzajuce moje auto bol passat 2.0 diesel a na nom som mal bezne spotrebu okolo 6.5 litra.
Zbytocnu zataz si so sebou nosi aj tesla, lebo ked 80% dni v roku vam staci do 50 km denne (aspon tak to vraj je) tak zvysnych 450 km mate mrtvu zataz v podobe tazkej baterie, navyse tych 450km bude v pripade tesly (alebo ineho BEV) podstatne tazsich ako hmotnost benzinu na 450 km – resp. pre trosku vedeckejsi pristup to poviem takto – pomer hmotnosti baterie a celeho pohonneho ustrojenstva prepocitane na 100 km bude horsi ako pomer PHEV s plne natankovanou nadrzou tiez v prepocte na 100 km.
co sa tyka emisii tak auto so snizenymi emisiami = nizkoemisne … auto so ziadnymi emisiami teda asi bude ziadnoemisne :-D. Ale kedze sa asi zhodneme ze uhlikova stopa je ako v pripade benzinoveho tak aj hybridneho alebo plne elektrickeho (podla zdroja energie) tak aj vase BEV je len auto so znizenymi emisiami a urcite nebudu nulove.
Co sa spotreby tyka, tak ano, suhlasim ze PHEV je vyrobene za ucelom znizenia flotilovych emisii, presne rovnako ako BEV, takze v tomto kontexte nechapem smer tohto argumentu, ved kazdy vyrobca predava elektroauto lebo musi (okrem tesly), ved marza na to je nizsia, cena vyssia, no kto by to robil dobrovolne … 😀
Ja konkretne mavam dlhodobu spotrebu 2.6 l/100km, a zaroven 11.2 kWh/100km – takze tu mate realnu spotrebu bez akehokolvek zamlcania.
ked sa bavime o vacssine casu, bavime sa aj o drvivej vacssine kilometrov. Ak chcete, dam si tu namahu a vyexportujem vam do CSVcka vsetky jazdy z VW We Connectu.
Viete niekto oficiálny vzorec na výpočet spotreby plug-in hybridov? Myslím tým prepočet z hybridných km očesané o elektrické km.
Teda či podľa terajšieho vzorca nebudú mat plug in hybridy zápornú spotrebu ak by mali elektrický dojazd nad 100km.
Tak co viem, pri vypocte spotreby sa udava spotreba v litroch + kWh na 100 km. Vacssinou vsak vyrobcovia udaju ten krasny udaj 1.8 litra (alebo kolko im vyjde) a malymi pismenkami s hviezdickou ze k tomu napr. 10-15 kWh spotreba. Cize ano, keby sa zvysoval elektricky dojazd PHEV na tych 100km, tak by sa mohlo stat ze auto bude mat skoro nulovu spotrebu benzinu (meranim) takze nemoze sa stat ze by mal zapornu samozrejme 🙂
Neviem aké máte PHEV ale s tým údajom, že elektromobil má 10x vačšiu
bateriu ako PHEV, ktoré prejde reálne 60km, by som bol veľmi opatrný. To
by muselo mať BEV batériu asi 170kWh a také nepoznám, ale zato poznám PHEV (Toyota RAV4 Prime), ktoré na prejdenie 65km potrebuje batériu 18,1kWh. Na takú zásobu energie prejde Tesla S aj viac ako 100km a Hyundai alebo Citigo aj 150km. Vo všeobecnosti má PHEV vyššiu elektrickú spotrebu ako rovnaké BEV. Navyše PHEV má
batériu nastavenú tak, že má veľkú nevyužitú kapacitu, asi 40% kvoli
ochrane batérie má spodný aj vrchný bufer asi 20%. Je to preto, že batéria je viac cyklovaná ako v hociktorom BEV a iba pri takomto obmedzení dokáže výrobca zaručiť, že vydrží počas celej záruky. K vašej spotrebe
11,2kWh/100km len toľko, že takúto reálnu spotrebu može mať Citigo cez
leto a nie PHEV.
A k tomu adrenalínu pri nabíjačkách asi tľko, že
pri mojich 100tis, km najazdených čisto elektricky (viac ako 50% z
vlastnej FVE) som adrenalín z toho, že by som nenabil kvôli obsadenej
nabíjačke, nezažil.
Tiež si myslím, že PHEV je iba medzistupeň a
nemal by dostať zelenú ŠPZ. Ak by bolo nejak softverovo ošetrené, že v
nízkoemisných zónach alebo v mestách sa nemôže zapnúť spalovací motor,
tak by som s tým súhlasil. Ale to by vačšina majiteľov PHEV nikam
nedošla, česť výnimkám, samozrejme. Vy sa možno snažíte jazdť čo najviac
na elektrinu ale myslím, že ste výnimka a nie každého to bude dlhodobo
baviť nabíjať malú baterku ešte pomalším nabíjaním, bez možnosti
rýchlonabíjania, ktorú nemá žiadne PHEV.
Co sa tyka baterie, tak tesla vyhlasuje ze pouziva 100kWh bateriu, neviem ci to je ta pouzitelna alebo celkova, ja jazdim na Passate GTE, tam mam 13 kWh bateriu, pouzitelnych je 10 kWh (apson co som sa dogooglil) takze v tomto smere sa da hovorit o 10-nasobku kapacity BEV oproti PHEV, je mi jasne ze niektore hybridy mozu mat vacssiu kapacitu a potom je ten pomer nizsi samozrejme. Pri tejto mojej baterii som sa cisto na elektriku dostal zo Smizian az do Kosickych Hamrov, co podla google maps vychadza 56 km, ale je pravda ze som tam prekonaval prevysenia a pri klesani na niektorych miestach nestaci sila rekuperacie a musel som pouzit aj hydraulicke brzdy, takze uz v tychto podmienkach som prekonal WLTP o 1 km a pri rovine by som sa vedel priblizit (nehovorim ze dosiahnut) aj NEDC normu.
Co sa spotreby tyka, tak tych 11.2 kWh/100km je dlhodoba elektricka cast spotreby a musi sa interpretovat spolocne s 2.6 l/100km, inak inak by to bolo nerealne, takze 11.2kWh + 2.6 litra = to je moja realna spotreba za poslednych 5100 km pocas zabehu (nove auto)
edit: este co sa adrenalinu tyka, tak ono dost zavisi , ze v ktorom kute slovenska zijete. ked pozriem mapu nabky.com tak v blave je dost vela ZSE nabijaciek, ktore maju celkom ferove ceny nabijani, avsak u mna v kosiciach je to zalostnejsie a predrazeny greenway urcite platit nebudem, nabijat greenway vychadza este drahsie ako tankovat benzin a to este nehovorim o spotrebnej dani na paliva :D.
Ak by sa does viac presadili auta ako bmw i3 REX tak by som urcite isiel do neho, bateria s dojazdom cca 100 km a k tomu maly mozno 2-valcovy benzinak, ktory by cisto len dobijal bateriu v case nudze. Take nieco mat, tak by som ten benzinak pouzil mozno tak raz za rok (ak vobec) 🙂
Súhlasím, PHEV je v podstate veľmi úsporné auto, avšak stále má klasický spaľovací motor. nemali by mať zelené ŠPZ ako elektromobily. A to nehovorím o tom , že je to konštrukčne neskutočne zložitý systém pohonu. Elektromobil už po 30000km je ekologickejší ako ktorékoľvek spaľovacie auto (aj po započítaní emisií z výroby batérie a el. energie) takže porovnanie s PHEV je trošku mimo.
Čo by to bola za diskusiu bez ľudových „expertov“, že áno. Takže sa vyjadrím ako niekto, kto PHEV skutočne má a používa, nie ako človek, ktorý ho videl iba v časopise. Väčšinu času jazdím na elektriku (z domu do roboty, kde ho dám nabíjať, a späť domov, kde ho opäť dám nabíjať, plus po meste, kde ho opäť dávam nabíjať, ak je voľná nabíjačka) – aj preto som si kúpil PHEV. Na benzín jazdím iba výnimočne, keď idem na dlhšiu trasu. Preto mám na pomerne veľkom aute s 2,0 litrovým benzínovým motorom spotrebu benzínu rádovo 1,8 litra/100 km.
Auto som registroval počas začínajúcej koronakrízy a na DI mi pán policajt povedal, že počas krízy sa zelené značky nevydávajú. Iní elektromobilisti mi to samozrejme dementovali, takže pán policajt ma iba odpinkol, lebo sa mu s tým zrejme nechcelo zaoberať. A teraz pozerám, že nemá zmysel žiadať o zelené, keďže žiadne výhody, teda okrem pútania pozornosti, zelené značky neprinášajú.
Do budúcna by som uvítal možnosť výmeny značiek za zelené, bez zmeny evidenčného čísla. Na zelené značky sa aj tak čaká, tak prečo by nemohli vyrobiť číslo, ktoré mám na bielych značkách? Nemusel by som nahlasovať žiadne zmeny do poisťovní, ani do garážových systémov. Lenže teraz to funguje tak, pokiaľ som to dobre pochopil, že na zelené značky sa pridelí vždy nové číslo.
„Poplatky súvisiace s registráciou vozidla a vydaním zelených EČV sú teda 66 €.“ ja som za prihlasenie EV a vydanie zelenych ECV platil spolu 33€ – Prihlasoval som e-UP minuly tyzden vratane zelenych znaciek.
Kedy si nový e-up objednával? Ja ešte v decembri 2019 a možno ho uvidím v Auguste 2020. Už sa to viackrát posúvalo.
Ahoj. Možno som bol na tom aj ja rovnako, objednávku som urobil v decembri. Prvý termín dodania bol na prelome marec – apríl, prišla Corona (nezaujímal som sa vôbec) v máji ma kontaktovali z predajne či súhlasím so zmenou dodania na august. Ja že čo už. Dnes je ešte len jún a moje auto už stojí pred predajňou..
Tak Vám všetkým prajem skoré dodanie (teda Tí ktorí to potrebujú).. mne to bolo jedno,lebo dotácie som nedostal
25.11 objednané v smolkovej modrej.Budúci týžden vraj bude na predajni.
Ja mám tú istú farbu. Výbava priplatená za cca 1000e. V pondelok sme dohodnutý s predajom na prevzatie vozidla. Takže spokojnosť.
Prajem všetkým veľa šťastných kilometrov a dúfam že sa budeme na cestách stretávať a sem tam možno aj na nejakej nabíjačke a prehodíme zopár slov či nejaké skúsenosti.
Objednane 19.12.2019
Práve som si pozrel doklady, a tiež som objednal (podpísal) 19. 12. 2019. Pôvodný termín marec/apríl. Potom jún. No a naposledy august.
Zalezi aku kombinaciu vybavy a farby si si vybral…
Áno. Bral som niečo medzi sockou a top výbavou. Farba biela.
U mna to bolo ako uvadzaju v clanku. Pred mesiacom som prihlasoval e-Up a platil som za registraciu 33€ kolok a za zelene znacky tiez 33€ (16,50€/ks).
Neviete nahodou ci sa da poziadat o zelene ECV aj cez elektronicke prve prihlasenie auta cez slovensko.sk? Nemate nahodou niekto skusenost? Vdaka
Nedá sa zatiaľ, musel som ísť osobne na DI
Predajca na to môže mať vydané oprávnenie. Treba si informovať u predajcu. Tak dokáže aj úplne nové vozidlo prihlásiť a aj zadať či má záujem o zelené TEČ
Môžem si požiadať o vytvorenie voliteľnej zelenej EČV?
Prosim o upresnenie odpovede, viem si dat vlastnu znacku napr. BL-NAPIS alebo si len vyberiem zo zoznamu uz vyrobenych zelenych znaciek ?
Jasné že sa to dá. Je to tak uvedené aj v zákone. Nemôže byť niekto obmedzený len kvôli tomu, že má nárok na zelenú ŠPZ. Dokonca do zadu sa dá objednať aj tá „podsvietená“.
Mohli zvolit nejake farby, ktore posobia viac neutralne. Teraz ked si kupim auto so striebornou metalizou, tak ta otrasna zelena farba je na nom ako past na oko.
Mňa by zaujímalo či sa dajú štandardné ŠPZ vymeniť za zelené, ale bez zmeny čísla.
Mňa by zaujímalo či sa dajú štandardné ŠPZ vymeniť za zelené, ale bez zmeny čísla.
aj po roku vyhody zo zelenej znacky ziadne !! …a keby som na zaciatku roka vedel, ze zelenu znacku bude moct mat napr 3.0V6 PHEV, ale nemoze mat auto na vodik, tak si ju na BEV urcite z trucu nedam
Zelené značky na iných ako BEV vozidlách sú nezmysel a len pridávajú na chaose, ktorý tu v celej EKO agende panuje. V tomto prípade by bolo aj lepšie nemať zelené značky, lebo to už nikto v budúcnosti nevyčistí…
Zelené značky majú pracovné stroje.
hnusná propaganda
To sme si tie zelene dlho neuzili teda.
Ale kto má, tak si ich už bude môcť podľa prijatého zákona prenášať na ďalšie autá. Teda ak to pre zelené nezakážu…
To sa tyka aj starych znaciek? Nielen tych v novom designe?
To má byť prvý apríl?
To jednoho dňa budeme mať značky EV a EL na všetkých autách? A keď dojde číselno písmenná rada tak čo potom vymyslia?
Presne tak. Ak som dobre rátal, tak to vydá iba na 461 tis. kombiníácií. Po roku 2035 budú všetky prihlasované vozidlá elektrické, takže to bude jedno. Ak to bude ako doteraz, že elektromobily aj tak nemajú žiadne výhody, potom je to aj tak všetko jedno.