Orientovať sa v dnešnej ponuke batériových elektromobilov nie je vôbec jednoduché. Každý zákazník môže rôznym vlastnostiam vozidla prikladať rozličnú váhu. Niekto sa na to pozerá z pohľadu toho, že hľadá kde za svoje peniaze dostane úplné maximum, ďalší má preferencie v oblasti značky, dojazdu či prevedenia karosérie.
Viacpočetné rodiny zase prihliadajú skôr na modely s priestranným interiérom. Nejaký spoločný základ sa samozrejme nájsť dá, no vo všeobecnosti má každý z nás trochu iné preferencie.
Portál Bloomberg sa aktuálnu ponuku elektromobilov na americkom trhu skúsil pozrieť optikou “klimatickej priateľskosti”. Zostavil rebríček Bloomberg Green’s Electric Car Ratings, ktorý má na základe veľmi zjednodušeného prepočtu, ukazovať ekologickosť jednotlivých elektromobilov.
Na tento účel použil veľmi jednoduchý výpočet pozostávajúcich z dvoch hlavných hodnôt s rozličnými váhami. Prvá hodnota s váhou 70% vyjadruje “jazdnú ekonomiku”, teda to, ako ďaleko daný elektromobil zájde vzhľadom na svoju pohotovostnú hmotnosť – dojazd podľa metodiky EPA/váha.
Druhá hodnota s váhou 30% je reprezentovaná kapacitou batérie, pretože to má byť kľúčovou metrikou pri pohľade na uhlíkovú stopu daného elektromobilu.
Bloomberg sa odvoláva na výskum MIT, podľa ktorého 70% uhlíkovej stopy elektromobilu pochádza z jazdenia. Zostávajúcich 30% potom pripadá na emisnú stopu z výroby batérie. Opäť pripomínam, že ide o extrémne zjednodušený matematický model, pri ktorom je otázne napríklad to, či vôbec nejakým spôsobom prihliada na energetický mix krajiny. A to nie je jediný otáznik visiaci nad celým modelom.
Koniec-koncov, to že vypočítať emisie pri elektromobiloch nie je vôbec jednoduché ani pre odborníkov, sme sa nedávno mohli presvedčiť pri prepočtoch Green NCAP. Výpočty Bloombergu preto považujme za veľmi základnú orientačnú pomôcku pre bežného spotrebiteľa, nie za sofistikovanú vedeckú štúdiu. To by bol skutočne nezmysel.
Do výpočtu sú pridané ešte referenčné hodnoty, aby sa celkové hodnotenia jednotlivých modelov “dynamicky” menili s príchodom nových elektromobilov, ktoré budú posúvať hranice. Zjednodušene povedané, súčasný líder má celkové “zelené skóre” 71,7 zo 100, no ak by na trh prišiel nový rekordér, tak skóre svojho predchodcu stlačí smerom dole. Rovným spôsobom sa upravia celkové hodnotenia všetkých ostatných modelov.
A ako to teda vlastne dopadlo podľa výpočtov Bloombergu? Na prvú priečku s celkovým hodnotením 71,7 zo 100 bodov sa dostal Lucid Air Dream Edition s dojazdom 520 míľ, hmotnosťou 5 203 libier a 118 kWh batériou. Hoci nejde o žiadnu muššiu váhu, veľmi mu pomohol deklarovaný dojazd, ktorý v tabuľke pozostávajúcej z 34 elektromobilov nemal páru.
Druhá priečka patrí Tesla Model 3 Long Range s hodnotením 66,7 bodov. Na treťom mieste skončil Tesla Model S s hodnotením 61,2 bodov. Relatívne zaujímavá je štvrtá pozícia, kde nájdeme Chevrolet Bolt EV so “zeleným skóre” 59,5 bodov. Na úplnom konci tabuľky skončil GMC Hummer s hodnotením 27,4 bodov. Podpísala sa na tom obrovská váha 9 063 libier v kombinácii s obrovskou 205 kWh batériou a dojazdom 329 míľ.
- Lucid Air Dream Edition – 71,1 bodov
- Tesla Model 3 Long Range – 66,7 bodov
- Tesla Model S – 61,2 bodov
- Chevrolet Bolt EV – 59,5 bodov
- Tesla Model Y Long Range – 58,5 bodov
- Hyundai Kona Electric – 58 bodov
- Chevrolet Bolt EUV – 56,3 bodov
- Kia Niro EV – 53,3 bodov
- Kia EV6 Light (RWD) – 52,3 bodov
- Tesla Model X Plaid – 51,9 bodov
- BMW i4 eDrive40 – 51,6 bodov
- Hyundai Ioniq 5 SE Standard Range – 50,5 bodov
- Polestar 2 – 50,4 bodov
- Toyota bZ4X – 50 bodov
- Volkswagen ID.4 – 49,8 bodov
- BMW Mini Cooper SE – 49.3 bodov
- Ford Mustang Mach-E Select (RWD) – 49 bodov
- Nissan Leaf – 49 bodov
- Mercedes EQS – 48 bodov
- Genesis GV60 – 44,5 bodov
- BMW iX xDrive50 – 44,4 bodov
- Volvo C40 Recharge – 41,2 bodov
- Volvo XC40 Recharge – 41,2 bodov
- Jaguar I-Pace – 40,9 bodov
- Audi e-tron GT – 39,4 bodov
- Porsche Taycan – 39 bodov
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo – 36,7 bodov
- Rivian R1S – 35,9 bodov
- Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – 34,2 bodov
- Audi e-tron – 33, 8 bodov
- Audi e-tron Sportback – 33,3 bodov
- Ford F-150 Lightning Pro – 33 bodov
- Rivian R1T – 30,8 bodov
- GMC Hummer – 27,4 bodov