MojElektromobil

ZeroAvia dnes pilotovala najväčšie vodíkovo-elektrické lietadlo na svete, čo je významný krok vpred k trvalo udržateľnému letectvu. Podľa zverejnených informácií test spoločnosti ZeroAvia je súčasťou britského programu pre výskumu a vývoj pre lety s nulovými emisiami.

10 minútový let sa uskutočnil vo Veľkej Británii

Dornier 228 je dvojmotorové lietadlo s 19 miestami na palube. Je vybavené prototypom vodíkovo-elektrického motora a absolvovalo 10 minútový let z letiska Cotswold vo Veľkej Británii.

Let bol súčasťou projektu HyFlyer II, ktorý je financovaný britskou vládou. Cieľom tohto výskumu a vývoja je zlepšiť vplyv malých osobných lietadiel na životné prostredie.

ZeroAvia: Motory poháňa stlačený plynný vodík

Motory lietadla sú v tomto prípade poháňané stlačeným plynným vodíkom, ktorý je vyrábaný elektrolýzou priamo v blízkosti letiska.

ZeroAvia
Vodíkovo-elektrické riešenie pre letectvo | Zdroj: zeroavia.com

Testovacia konfigurácia zahŕňala dve sady palivových článkov a tiež batérie, ktoré boli kvôli testu umiestnené v kabíne lietadla. Pre komerčné využitie by sa však v budúcnosti presunuli do inej časti lietadla, aby bolo v kabíne dostatok miesta pre pasažierov.

Z hľadiska dodržania bezpečnosti pri vzniku akejkoľvek krízovej situácie bol vodíkovo-elektrický motor ZeroAvia na ľavom krídle, spárovaný so sériovým motorom Honeywell TPE-331 na pravom krídle a ten zároveň dodal aj extra výkon počas vzletu.

Komerčné lety plánuje spoločnosť realizovať do roku 2025

Podľa zástupcov spoločnosti všetky systémy fungovali podľa očakávania. Ide o najväčší motor ZeroAvia, ktorý bol doteraz testovaný a úspešný let stavia spoločnosť na priamu cestu k certifikovateľnej konfigurácii, ktorá by mala prebehnúť ešte v priebehu tohto roka. Aktuálnym cieľom je však absolvovať s takýmito lietadlami komerčné lety už do roku 2025 a zároveň vytvárať výhodné zázemie technologického vývoja aj pre väčšie lietadlá.

ZeroAvia
Plán spoločnosti využívania vodíkovo-elektrického pohonu Zdroj: zeroavia.com

Spoločnosť tiež aktuálne pracuje na programe pohonnej jednotky 2-5 MW, ktorá by mala vďaka vylepšenej technológii fungovať pre lietadlá s kapacitou až do 90 miest.

Náš tip
Nabíjacie stanice pri obchodoch: Na čo sa v roku 2023 chystá Kaufland, Tesco a COOP Jednota?
24. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+