ZeroAvia dnes pilotovala najväčšie vodíkovo-elektrické lietadlo na svete, čo je významný krok vpred k trvalo udržateľnému letectvu. Podľa zverejnených informácií test spoločnosti ZeroAvia je súčasťou britského programu pre výskumu a vývoj pre lety s nulovými emisiami.
10 minútový let sa uskutočnil vo Veľkej Británii
Dornier 228 je dvojmotorové lietadlo s 19 miestami na palube. Je vybavené prototypom vodíkovo-elektrického motora a absolvovalo 10 minútový let z letiska Cotswold vo Veľkej Británii.
Let bol súčasťou projektu HyFlyer II, ktorý je financovaný britskou vládou. Cieľom tohto výskumu a vývoja je zlepšiť vplyv malých osobných lietadiel na životné prostredie.
ZeroAvia: Motory poháňa stlačený plynný vodík
Motory lietadla sú v tomto prípade poháňané stlačeným plynným vodíkom, ktorý je vyrábaný elektrolýzou priamo v blízkosti letiska.
Testovacia konfigurácia zahŕňala dve sady palivových článkov a tiež batérie, ktoré boli kvôli testu umiestnené v kabíne lietadla. Pre komerčné využitie by sa však v budúcnosti presunuli do inej časti lietadla, aby bolo v kabíne dostatok miesta pre pasažierov.
Z hľadiska dodržania bezpečnosti pri vzniku akejkoľvek krízovej situácie bol vodíkovo-elektrický motor ZeroAvia na ľavom krídle, spárovaný so sériovým motorom Honeywell TPE-331 na pravom krídle a ten zároveň dodal aj extra výkon počas vzletu.
Komerčné lety plánuje spoločnosť realizovať do roku 2025
Podľa zástupcov spoločnosti všetky systémy fungovali podľa očakávania. Ide o najväčší motor ZeroAvia, ktorý bol doteraz testovaný a úspešný let stavia spoločnosť na priamu cestu k certifikovateľnej konfigurácii, ktorá by mala prebehnúť ešte v priebehu tohto roka. Aktuálnym cieľom je však absolvovať s takýmito lietadlami komerčné lety už do roku 2025 a zároveň vytvárať výhodné zázemie technologického vývoja aj pre väčšie lietadlá.
Spoločnosť tiež aktuálne pracuje na programe pohonnej jednotky 2-5 MW, ktorá by mala vďaka vylepšenej technológii fungovať pre lietadlá s kapacitou až do 90 miest.