Zima a elektromobil: Čo potrebujete vedieť o prevádzke počas chladných mesiacov

Zdroj: Michal Chabada

Nižšie uverejnený text je kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

Elektromobil a zima: Tieto základy by ste mali poznať

Niektoré veci sú povinným základom a neoplatí sa ich prehliadať, iné predstavujú príjemnú pomoc v nepriaznivom počasí. Jazda s elektromobilom v zime vo všeobecnosti nepredstavuje žiaden veľký problém. Platia rovnaké zásady ako v prípade akéhokoľvek iného auta. Pri elektromobiloch ale treba počítať s určitými špecifikami. Náročnejšia zimná situácia na cestách, ale hlavne nízke teploty vzduchu, sa negatívne prejavia na celkovom dojazde.

Zjednodušene povedané, batérie nemajú radi zimu, a tak sa dojazd v porovnaní s teplým počasím v zime čiastočne zníži. Spôsobuje to chemické zloženie batérií, k čomu sa ešte pridáva aj skutočnosť, že počas nízkych teplôt aktívnejšie využívame kúrenie, ktoré zvyšuje spotrebu. Takže môže byť dobré podrobnejšie plánovať cesty a počítať s častejším nabíjaním. Vonkoncom sa neoplatí jazdiť na doraz alebo sa spoliehať na predošlé skúsenosti s dojazdom, ktoré máte zažité z leta.

Zima má svoj vplyv aj na rýchlosť nabíjania. Počas chladnejších dní môže nastať situácia, kedy batéria elektromobilu nedosahuje optimálny teplotný stav, ktorý by umožnil jej nabíjanie s využitím očakávaného výkonu. Systém batériového manažmentu kvôli bezpečnosti priškrtí nabíjací výkon. Ten sa očakávaným hodnotám môže priblížiť po krátkom čase na nabíjacej stanici, nakoľko sa teplota batérie dostane do lepších hodnôt.

Výrobcovia sa dopady chladného počasia v moderných elektromobiloch snažia čiastočne eliminovať pomocou tepelného čerpadla a pokročilého termálneho manažmentu batérie. Ide napríklad o aktívny predohrev batérie, kedy sa elektromobil po zadaní nabíjacej stanice do navigácie automaticky postará o to, aby batéria dosiahla pokiaľ možno optimálny teplotný stav ešte pred príchodom do zvoleného cieľa. Majiteľ elektromobilu by preto mal vedieť, akými funkciami a technológiami jeho auto disponuje.

Ak to umožňuje elektromobil a okolnosti, tak môžete využívať aj predklimatizovanie vozidla napríklad vo forme vyhriatia interiéru a rozmrazenia okien. Nastaviť sa to obvykle dá priamo cez infotainment alebo dokonca úplne na diaľku cez mobilnú aplikáciu.

Súvisiacie články

Elektromobily potrebujú kvalitné zimné pneumatiky, čo znamená, že by sa možno hodilo navštíviť pneuservis. Jednak pre výber toho správneho obutia, ako aj preto, aby ste mali istotu, že prezutie na zimné prebehlo správne – či pneumatiky majú správny tlak a sedia tak, ako by mali.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC15,8 kWh / 100 km573 km12 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Cupra Tavascan 4Drive16,0 kWh / 100 km481 km7 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC16,0 kWh / 100 km566 km15 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC18,0 kWh / 100 km108 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C

Podceňovať netreba ani pravidelnú údržbu. Pred zimou je priam nutné skontrolovať vodu v ostrekovačoch a stav stieračov. Rovno si skontrolujte aj povinnú výbavu. Ďalšou vecou je prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam. Radšej trochu zvoľníte a zvýšte opatrnosť. Ťažká noha pri poľadovici môže mať tragickú dohru. Na elektromobiloch, ktoré majú aktivovaný vyšší stupeň rekuperácie, by možno bolo dobré zvážiť jej čiastočné zníženie s ohľadom na bezpečnosť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky v záujme plynulejšej jazdy.

Taktiež sa oplatí jazdiť plynulo, bez zbytočného zrýchľovania, ktoré sa prejaví akurát tým, že z batérie ukrojí viac energie, než bolo nutné. S ohľadom na dojazd je tu ešte úplná klasika – nevozte v aute zbytočný náklad.

Na zimu je priam nutné mať metličku, škrabku a možno aj lopatu. Ak je to možné, tak parkujte v garáži či iných priestoroch aspoň trochu chránených pred vplyvmi počasia a batériu nežeňte do úplných extrémov. Dobrými pomocníkmi do mrazov vedia byť aj rozmrazovač skiel, extra utierky, snehové reťaze a nejaké to teplé oblečenie navyše.

Ďalšie informácie k téme:

Náš tip
Stiahnite si zdarma 2. edíciu Príručky elektromobilistu: Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.