Nižšie uverejnený text je kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.
Elektromobil a zima: Tieto základy by ste mali poznať
Niektoré veci sú povinným základom a neoplatí sa ich prehliadať, iné predstavujú príjemnú pomoc v nepriaznivom počasí. Jazda s elektromobilom v zime vo všeobecnosti nepredstavuje žiaden veľký problém. Platia rovnaké zásady ako v prípade akéhokoľvek iného auta. Pri elektromobiloch ale treba počítať s určitými špecifikami. Náročnejšia zimná situácia na cestách, ale hlavne nízke teploty vzduchu, sa negatívne prejavia na celkovom dojazde.
Zjednodušene povedané, batérie nemajú radi zimu, a tak sa dojazd v porovnaní s teplým počasím v zime čiastočne zníži. Spôsobuje to chemické zloženie batérií, k čomu sa ešte pridáva aj skutočnosť, že počas nízkych teplôt aktívnejšie využívame kúrenie, ktoré zvyšuje spotrebu. Takže môže byť dobré podrobnejšie plánovať cesty a počítať s častejším nabíjaním. Vonkoncom sa neoplatí jazdiť na doraz alebo sa spoliehať na predošlé skúsenosti s dojazdom, ktoré máte zažité z leta.
Zima má svoj vplyv aj na rýchlosť nabíjania. Počas chladnejších dní môže nastať situácia, kedy batéria elektromobilu nedosahuje optimálny teplotný stav, ktorý by umožnil jej nabíjanie s využitím očakávaného výkonu. Systém batériového manažmentu kvôli bezpečnosti priškrtí nabíjací výkon. Ten sa očakávaným hodnotám môže priblížiť po krátkom čase na nabíjacej stanici, nakoľko sa teplota batérie dostane do lepších hodnôt.
Výrobcovia sa dopady chladného počasia v moderných elektromobiloch snažia čiastočne eliminovať pomocou tepelného čerpadla a pokročilého termálneho manažmentu batérie. Ide napríklad o aktívny predohrev batérie, kedy sa elektromobil po zadaní nabíjacej stanice do navigácie automaticky postará o to, aby batéria dosiahla pokiaľ možno optimálny teplotný stav ešte pred príchodom do zvoleného cieľa. Majiteľ elektromobilu by preto mal vedieť, akými funkciami a technológiami jeho auto disponuje.
Ak to umožňuje elektromobil a okolnosti, tak môžete využívať aj predklimatizovanie vozidla napríklad vo forme vyhriatia interiéru a rozmrazenia okien. Nastaviť sa to obvykle dá priamo cez infotainment alebo dokonca úplne na diaľku cez mobilnú aplikáciu.
Elektromobily potrebujú kvalitné zimné pneumatiky, čo znamená, že by sa možno hodilo navštíviť pneuservis. Jednak pre výber toho správneho obutia, ako aj preto, aby ste mali istotu, že prezutie na zimné prebehlo správne – či pneumatiky majú správny tlak a sedia tak, ako by mali.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Podceňovať netreba ani pravidelnú údržbu. Pred zimou je priam nutné skontrolovať vodu v ostrekovačoch a stav stieračov. Rovno si skontrolujte aj povinnú výbavu. Ďalšou vecou je prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam. Radšej trochu zvoľníte a zvýšte opatrnosť. Ťažká noha pri poľadovici môže mať tragickú dohru. Na elektromobiloch, ktoré majú aktivovaný vyšší stupeň rekuperácie, by možno bolo dobré zvážiť jej čiastočné zníženie s ohľadom na bezpečnosť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky v záujme plynulejšej jazdy.
Taktiež sa oplatí jazdiť plynulo, bez zbytočného zrýchľovania, ktoré sa prejaví akurát tým, že z batérie ukrojí viac energie, než bolo nutné. S ohľadom na dojazd je tu ešte úplná klasika – nevozte v aute zbytočný náklad.
Na zimu je priam nutné mať metličku, škrabku a možno aj lopatu. Ak je to možné, tak parkujte v garáži či iných priestoroch aspoň trochu chránených pred vplyvmi počasia a batériu nežeňte do úplných extrémov. Dobrými pomocníkmi do mrazov vedia byť aj rozmrazovač skiel, extra utierky, snehové reťaze a nejaké to teplé oblečenie navyše.
Ďalšie informácie k téme:
- Problémy s nabíjaním v zime? V chladnom Nórsku ich prakticky nepoznajú. Prečo?
- Aký veľký rozdiel pri nabíjaní elektromobilu spraví predohrev batérie?
- Dojazd elektromobilov v lete a v zime. Aký je rozdiel?
- ROZHOVOR | V zime zachraňujem desiatku spaľovákov mesačne. Elektromobil mi naštartuje vždy
- Zimné jazdenie s elektromobilom? Bez problémov, je bezpečnejšie a zohreje sa rýchlejšie ako „spaľovák“