MojElektromobil

Dnes už priaznivci aj odporcovia elektromobility vedia, že keď klesne vonkajšia teplota, zníži sa aj dojazd elektromobilu. Ale nie všetky elektrické vozidlá sú rovnaké. Niektoré sa dokážu reálnym dojazdom priblížiť k tomu deklarovanému. Na problematiku sa pozrela Nórska automobilová federácia (NAF), ktorá vykonala veľký test dojazdu elektrických vozidiel v zimných podmienkach.

Dojazd elektromobilov v zime

Je teda všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Je to preto, že kvapalný elektrolyt v lítium-iónových článkoch, ktoré tvoria väčšinu batérií v moderných elektromobiloch, môžu zamrznúť, ak je vonku veľmi chladno. Prípadne s poklesom teploty rastie ich hustota, čo taktiež bráni toku iónov medzi elektródami.

hiphi z
Hiphi Z | Zdroj: NAF

Nórsky test s názvom El Prix absolvovalo 23 elektrických vozidiel, ktoré jazdili až do vybitia trakčných akumulátorov. Neprekvapí, že v Nórsku je najmä v zime chladno, a teda dojazd elektromobilov vtedy klesá najviac.

Medzi autami testovanými túto zimu bola veľmi pestrá paleta elektrických vozidiel:

Teplotné podmienky počas testu

Zimný test dojazdu sa uskutočnil 31. januára, keď sa vonkajšia teplota pohybovala v rozmedzí -2 až -10 stupňov Celzia.

hiphi z
Hiphi Z | Zdroj: NAF

Napriek tomu, že sa žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené. Víťazom testu dojazdu sa stal čínsky sedan HiPhi Z, ktorý prešiel na jedno nabitie až 522 km – čo je pokles len o 5,9 % v porovnaní s hodnotou dojazdu 555 km podľa WLTP.

Tesla Model 3 Highland

Napríklad faceliftovaná Tesla Model 3 “Highland” má podľa WLTP vyššiu hodnotu dojazdu, až 629 km. Tá však v zimných podmienkach na jedno nabitie prešla len 441 km, čo je hodnota o 29,9 % nižšia oproti deklarovanej. Vozidlom, ktoré malo najväčšiu odchýlku od oficiálneho údaju, bol Volkswagen ID.7, jeho test vrátane diaľničnej aj prímestskej spotreby sme vám priniesli minulý týždeň. V Nórskom teste sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 414 km, čo je až 31,9 % pokles oproti údajom udávaným výrobcom 608 km.

Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 | Zdroj: Marek Čepa

Toyota bZ4X, Volvo C40 Recharge a Polestar 2 Long Range boli tesnom závese na nelichotivom konci. Japonský crossover zaznamenal 31,8 % pokles dojazdu, keď prešiel len 194,8 km, zatiaľ čo Volvo zaznamenalo dojazd v teste 245,4 km, čo predstavuje 30,9 % pokles. Polestar 3 mal v teste dojazd 267,1 km, teda o 30 % nižší, než je jeho hodnota podľa WLTP 381,5 km.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Zoznam so všetkými zúčastnenými elektromobilmi a ich výsledkami zoradený abecedne:

VozidloDojazd podľa WLTPDojazd v testeRozdiel v %
Audi Q8 e-tron Sportback515 km411.4 km-20.1 %
BMW i5505 km443.6 km-12.2 %
BYD Dolphin427 km339.2 km-20.6 %
Ford F-150 Lightning429 km337.5 km-21.3 %
HiPhi Z555 km522 km-5.9 %
Hyundai Ioniq 6614 km467,8 km-23.8 %
Hyundai Kona electric454 km341.3 km-24.8 %
Jeep Avenger395 km286 km-27.6 %
Kia EV9505 km441.9 km-12.5 %
Lotus Eletre530 km464.6 km-12.3 %
MG4 Trophy Extended Range520 km399.6 km-23.2 %
Mercedes-Benz EQE SUV491 km399 km-18.7 %
NIO EL6 (ES6)529 km456 km-13.8 %
NIO ET5560 km481.4 km-14 %
Nissan Ariya498 km369.4 km-25.8 %
Opel Astra413 km296 km-28.3 %
Peugeot e-308409 km297 km-27.4 %
Polestar 2 Long Range614 km430 km-30 %
Tesla Model 3629 km441 km-29.9 %
Toyota bZ4X460 km313.5 km-31.8 %
Volkswagen ID.7608 km414 km-31.9 %
Volvo C40 Recharge572 km395 km-30.9 %
XPeng G9520 km451.8 km-13.1 %

Porovnanie spotreby elektromobilov

Počas zimného testu merala Nórska automobilová federácia aj spotrebu energie všetkých vozidiel a porovnávala ju s deklarovanými údajmi. Tu väčšina vozidiel pochopiteľne spotrebovala viac energie, než uvádza výrobca pre jazdu za priaznivejších klimatických podmienok. Prekvapivo sa však našli aj také elektromobily, ktoré dokázali podliezť oficiálny údaj spotreby elektrickej energie.

NIO ES6
NIO ES6 | Zdroj: NIO

Najlepšie sa to podarilo čínskemu SUV NIO EL6 (známe aj ako ES6), ktoré spotrebovalo o 9,5 % menej energie, než sú oficiálne hodnoty. Nasledovalo kombi NIO ET5 Touring so 7,9 % a Kia EV9 so spotrebou o 3,9 % nižšou než udáva výrobca. Na opačnej strane spektra je pick-up Ford F-150 Lightning, ktorý v Nórsku doslova zlhtol až o 49,2 % viac kilowatthodín na 100 km oproti oficiálnym údajom.

Tesla dominovala zimnému testu dojazdu Nórskej automobilovej federácie už od roku 2020. Teraz však relatívne neznámy čínsky model HiPhi Z, ktorý vyrába nováčik vo svete elektromobilov, dosiahol lepšie výsledky ako stálica v ponuke americkej automobilky.

test spotreby 2024
Taliansky test spotreby elektromobilov | Zdroj: motor1

Pred nedávnom sme vám priniesli aj taliansky test spotreby elektromobilov, ktorý absolvovali vozidlá na diaľničnom obchvate Ríma za priaznivejších klimatických podmienok. Ako si počínali sa dozviete v samostatnom článku.

Mohlo by vás zaujímať:

Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Náš tip
eFleet Day 2024: Najväčšia slovenská konferencia o elektromobilite vo firmách spúšťa registráciu
9. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+