Dnes už priaznivci aj odporcovia elektromobility vedia, že keď klesne vonkajšia teplota, zníži sa aj dojazd elektromobilu. Ale nie všetky elektrické vozidlá sú rovnaké. Niektoré sa dokážu reálnym dojazdom priblížiť k tomu deklarovanému. Na problematiku sa pozrela Nórska automobilová federácia (NAF), ktorá vykonala veľký test dojazdu elektrických vozidiel v zimných podmienkach.
Dojazd elektromobilov v zime
Je teda všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Je to preto, že kvapalný elektrolyt v lítium-iónových článkoch, ktoré tvoria väčšinu batérií v moderných elektromobiloch, môžu zamrznúť, ak je vonku veľmi chladno. Prípadne s poklesom teploty rastie ich hustota, čo taktiež bráni toku iónov medzi elektródami.
Nórsky test s názvom El Prix absolvovalo 23 elektrických vozidiel, ktoré jazdili až do vybitia trakčných akumulátorov. Neprekvapí, že v Nórsku je najmä v zime chladno, a teda dojazd elektromobilov vtedy klesá najviac.
Medzi autami testovanými túto zimu bola veľmi pestrá paleta elektrických vozidiel:
- Audi Q8 e-tron Sportback
- BMW i5
- BYD Dolphin
- Ford F-150 Lightning
- HiPhi Z
- Hyundai Ioniq 6
- Hyundai Kona electric
- Jeep Avenger
- Kia EV9
- Lotus Eletre
- MG4 Trophy Extended Range
- Mercedes-Benz EQE SUV
- NIO EL6 (ES6)
- NIO ET5
- Nissan Ariya
- Opel Astra e
- Peugeot e-308
- Polestar 2 Long Range
- Tesla Model 3
- Toyota bZ4X
- Volkswagen ID.7
- Volvo C40 Recharge
- XPeng G9
Teplotné podmienky počas testu
Zimný test dojazdu sa uskutočnil 31. januára, keď sa vonkajšia teplota pohybovala v rozmedzí -2 až -10 stupňov Celzia.
Napriek tomu, že sa žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené. Víťazom testu dojazdu sa stal čínsky sedan HiPhi Z, ktorý prešiel na jedno nabitie až 522 km – čo je pokles len o 5,9 % v porovnaní s hodnotou dojazdu 555 km podľa WLTP.
Napríklad faceliftovaná Tesla Model 3 “Highland” má podľa WLTP vyššiu hodnotu dojazdu, až 629 km. Tá však v zimných podmienkach na jedno nabitie prešla len 441 km, čo je hodnota o 29,9 % nižšia oproti deklarovanej. Vozidlom, ktoré malo najväčšiu odchýlku od oficiálneho údaju, bol Volkswagen ID.7, jeho test vrátane diaľničnej aj prímestskej spotreby sme vám priniesli minulý týždeň. V Nórskom teste sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 414 km, čo je až 31,9 % pokles oproti údajom udávaným výrobcom 608 km.
Toyota bZ4X, Volvo C40 Recharge a Polestar 2 Long Range boli tesnom závese na nelichotivom konci. Japonský crossover zaznamenal 31,8 % pokles dojazdu, keď prešiel len 194,8 km, zatiaľ čo Volvo zaznamenalo dojazd v teste 245,4 km, čo predstavuje 30,9 % pokles. Polestar 3 mal v teste dojazd 267,1 km, teda o 30 % nižší, než je jeho hodnota podľa WLTP 381,5 km.
Zoznam so všetkými zúčastnenými elektromobilmi a ich výsledkami zoradený abecedne:
Vozidlo | Dojazd podľa WLTP | Dojazd v teste | Rozdiel v % |
Audi Q8 e-tron Sportback | 515 km | 411.4 km | -20.1 % |
BMW i5 | 505 km | 443.6 km | -12.2 % |
BYD Dolphin | 427 km | 339.2 km | -20.6 % |
Ford F-150 Lightning | 429 km | 337.5 km | -21.3 % |
HiPhi Z | 555 km | 522 km | -5.9 % |
Hyundai Ioniq 6 | 614 km | 467,8 km | -23.8 % |
Hyundai Kona electric | 454 km | 341.3 km | -24.8 % |
Jeep Avenger | 395 km | 286 km | -27.6 % |
Kia EV9 | 505 km | 441.9 km | -12.5 % |
Lotus Eletre | 530 km | 464.6 km | -12.3 % |
MG4 Trophy Extended Range | 520 km | 399.6 km | -23.2 % |
Mercedes-Benz EQE SUV | 491 km | 399 km | -18.7 % |
NIO EL6 (ES6) | 529 km | 456 km | -13.8 % |
NIO ET5 | 560 km | 481.4 km | -14 % |
Nissan Ariya | 498 km | 369.4 km | -25.8 % |
Opel Astra | 413 km | 296 km | -28.3 % |
Peugeot e-308 | 409 km | 297 km | -27.4 % |
Polestar 2 Long Range | 614 km | 430 km | -30 % |
Tesla Model 3 | 629 km | 441 km | -29.9 % |
Toyota bZ4X | 460 km | 313.5 km | -31.8 % |
Volkswagen ID.7 | 608 km | 414 km | -31.9 % |
Volvo C40 Recharge | 572 km | 395 km | -30.9 % |
XPeng G9 | 520 km | 451.8 km | -13.1 % |
Porovnanie spotreby elektromobilov
Počas zimného testu merala Nórska automobilová federácia aj spotrebu energie všetkých vozidiel a porovnávala ju s deklarovanými údajmi. Tu väčšina vozidiel pochopiteľne spotrebovala viac energie, než uvádza výrobca pre jazdu za priaznivejších klimatických podmienok. Prekvapivo sa však našli aj také elektromobily, ktoré dokázali podliezť oficiálny údaj spotreby elektrickej energie.
Najlepšie sa to podarilo čínskemu SUV NIO EL6 (známe aj ako ES6), ktoré spotrebovalo o 9,5 % menej energie, než sú oficiálne hodnoty. Nasledovalo kombi NIO ET5 Touring so 7,9 % a Kia EV9 so spotrebou o 3,9 % nižšou než udáva výrobca. Na opačnej strane spektra je pick-up Ford F-150 Lightning, ktorý v Nórsku doslova zlhtol až o 49,2 % viac kilowatthodín na 100 km oproti oficiálnym údajom.
Tesla dominovala zimnému testu dojazdu Nórskej automobilovej federácie už od roku 2020. Teraz však relatívne neznámy čínsky model HiPhi Z, ktorý vyrába nováčik vo svete elektromobilov, dosiahol lepšie výsledky ako stálica v ponuke americkej automobilky.
Pred nedávnom sme vám priniesli aj taliansky test spotreby elektromobilov, ktorý absolvovali vozidlá na diaľničnom obchvate Ríma za priaznivejších klimatických podmienok. Ako si počínali sa dozviete v samostatnom článku.
Mohlo by vás zaujímať:
- Veľký test spotreby a dojazdu elektromobilov 2024
- Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB leasing: Nominujte elektromobily pre kategóriu Nominácia verejnosti!
- Najlepším poskytovateľom nabíjania pre elektromobily v Európe sa stáva…
Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách
Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.
eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.