MojElektromobil

Dnes už priaznivci aj odporcovia elektromobility vedia, že keď klesne vonkajšia teplota, zníži sa aj dojazd elektromobilu. Ale nie všetky elektrické vozidlá sú rovnaké. Niektoré sa dokážu reálnym dojazdom priblížiť k tomu deklarovanému. Na problematiku sa pozrela Nórska automobilová federácia (NAF), ktorá vykonala veľký test dojazdu elektrických vozidiel v zimných podmienkach.

Dojazd elektromobilov v zime

Je všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Severská krajina Nórsko má drsné zimy s mrazivými teplotami, čo z nej robí ideálnu skúšobnú pôdu na to, aby dostali elektromobily na hranice ich možností z pohľadu dojazdu. Nórsko je zároveň svetovým lídrom z pohľadu predajov elektrických vozidiel. V minulom roku sa tu predalo 93 % nových vozidiel na elektrický pohon, takže o jazde s elektromobilmi v zime vedia svoje.

Mapa trate El Prix 2025 | Zdroj: NAF

Nórsky test s názvom El Prix absolvovalo 24 elektrických vozidiel, ktoré jazdili až do vybitia trakčných akumulátorov. Neprekvapí, že v Nórsku je najmä v zime chladno, a teda dojazd elektromobilov vtedy klesá najviac.

Teplotné podmienky počas testu

Test prebiehal pri teplotách od mínus 6 do plus 7. Na začiatku dňa bol mrznúci dážď a vozidlá stáli v kolóne asi hodinu tesne pred Gjøvikom. Zvyšok dojazdového testu prebiehal normálne.

Výškový profil trate El Prix 2025 | Zdroj: NAF

Treba dodať, že vplyv na dojazd malo aj značné prevýšenie. Elektromobily prešli cez niekoľko kopcov, pri čom štart testu prebiehal pri nadmorskej výške len pár metrov nad morom, avšak záver v rozmedzí 750 až 950 m. n. m. Dá sa tiež povedať, že vozidlá, ktoré prekonali 350-kilometrový úsek, ďalej už len klesali, a preto sa ich dojazd mohol ešte predĺžiť oproti tým, ktoré skončili pri vrchole najväčšieho stúpania.

Výsledky testu

Výsledky sú pomerne prekvapivé. Nie, víťazom testu sa nestala Tesla Model 3 Highland s pohonom zadných kolies Long Range, hoci má deklarovaný najdlhší dojazd. V skutočnosti novinári označili tento americký elektromobil za sklamanie, keďže skončil na konci zoznamu s obrovským rozdielom medzi údajom WLTP a reálne prejdenou vzdialenosťou (až 24 %).

Polestar 3
Polestar 3 | Zdroj: Polestar

Víťazom testu z pohľadu rozdielu medzi údajmi, sa stal Polestar 3. Toto vozidlo malo podľa WLTP dojazd 560 kilometrov a dokázalo prejsť pôsobivých 537 kilometrov. To je len 4 % rozdiel (23 km) oproti udávaným hodnotám a historicky druhý najlepší výsledok, aký bol kedy zaznamenaný v zimnom teste dojazdu El Prix.

Na druhom mieste sa umiestnil Mini Countryman SE, ktorého rozdiel v dojazde činil 41 km (10 %). Namiesto udávaných 399 kilometrov sa mu podarilo prejsť 358 km.

Test Mini Countryman SE ALL4
Mini Countryman SE ALL4 | Zdroj: Michal Lauko

Ďalším v poradí bol BYD Tang, sedemmiestne SUV čínskej výroby, ktoré má podľa WLTP dojazd 530 km. Pred vybitím prešiel takmer 479 km – rozdiel 51 km, resp. 10 %.

Pomerne prekvapivé je 4. miesto, ktoré obsadil nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology s rozdielom 65 km (odchýlka 15 %) a reálnym dojazdom 378 km. Ten sme nedávno podrobili komplexnému testu v zime aj my.

test mercedes-benz G 580 EQ 2025
Mercedes-Benz G 580 EQ | Zdroj: Tomáš Meňuš

Napriek tomu, že sa žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené.

Napríklad faceliftovaná Tesla Model 3 v testovanej špecifikácii podľa WLTP najvyššiu hodnotu dojazdu, až 702 km. Tá však v zimných podmienkach na jedno nabitie prešla len 536 km, čo je hodnota o 24 % nižšia oproti deklarovanej. V absolútnych číslach ide o dojazd kratší o 166 kilometrov.

Cena Tesla Model 3 Performance 2024 price
Tesla Model 3 Performance | Zdroj: Michal Lauko

Vozidlom, ktoré malo najväčšiu percentuálnu odchýlku od oficiálneho údaju, bol Peugeot E-3008. V Nórskom teste sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 364 km, čo je až 32 % pokles oproti údajom udávaným výrobcom – 510 km.

Zoznam so všetkými zúčastnenými elektromobilmi a ich výsledkami zoradený podľa percentuálnej odchýlky zostupne:

Názov vozidla Uvádzaný WLTP dojazd (km) Reálny dojazd (km) Odchýlka
Peugeot E-3008 510 364 -32 %
Voyah Dream 482 340 -29 %
Peugeot E-5008 488 353 -27 %
Tesla Model 3 702 536 -24 %
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 571 434 -24 %
Audi Q6 e-tron quattro 616 477 -22 %
Porsche Macan 4 552 429 -22 %
Xpeng G6 550 429 -22 %
Volvo EX30 472 368 -21 %
BMW i5 Touring 497 387 -21 %
Hyundai Ioniq 5 546 440 -20 %
NIO EL8 503 414 -18 %
Ford Explorer 525 430 -18 %
Smart #3 415 341 -18 %
Hongqi EHS7 540 450 -17 %
BYD Seal U 500 418 -16 %
Porsche Taycan 592 504 -15 %
Kia EV3 590 504 -15 %
Mercedes-Benz G 580 EQ 443 378 -15 %
BYD Sealion 7 502 429 -15 %
Lotus Emeya 500 429 -14 %
Mini Countryman SE 399 358 -10 %
BYD Tang 530 479 -10 %
Polestar 3 560 537 -4 %

Porovnanie spotreby elektromobilov

Nedávno sme priniesli aj vyhodnotenie redakčných testov spotreby a teoretického dojazdu vozidiel na zimných pneumatikách za rok 2024. Testu sme podrobili celkom 21 vozidiel, pri čom najlepšie z nich dokázali atakovať hranicu 10 kWh / 100 km.

Test Dacia Spring 2025
Dacia Spring | Zdroj: Filip Spevár

V meraniach zimnej spotreby pokračujeme aj v roku 2025, kde sa nám priebežne rysuje víťaz s ešte lepším výsledkom:

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Dacia Spring10,9 kWh / 100 km246 km4 °C
Mini Aceman SE13,9 kWh / 100 km354 km3 °C
Cupra Born VZ16,5 kWh / 100 km478 km3 °C
Porsche Macan Turbo17,7 kWh / 100 km537 km3 °C
BMW M521,6 kWh / 100 km86 km (plug-in hybrid)3 °C
Audi Q8 e-tron Edition Dakar22,8 kWh / 100 km465 km6 °C
Mercedes-Benz EQV 30022,9 kWh / 100 km393 km2 °C
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology26,4 kWh / 100 km439 km4 °C
Audi SQ6 e-tron27,0 kWh / 100 km351 km3 °C

Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 9. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2025. Pôjde už o štvrtý ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2025 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Náš tip
eFleet Day 2025 spúšťa registráciu!
21. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+