Dnes už priaznivci aj odporcovia elektromobility vedia, že keď klesne vonkajšia teplota, zníži sa aj dojazd elektromobilu. Ale nie všetky elektrické vozidlá sú rovnaké. Niektoré sa dokážu reálnym dojazdom priblížiť k tomu deklarovanému. Na problematiku sa pozrela Nórska automobilová federácia (NAF), ktorá vykonala veľký test dojazdu elektrických vozidiel v zimných podmienkach.
Dojazd elektromobilov v zime
Je všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Severská krajina Nórsko má drsné zimy s mrazivými teplotami, čo z nej robí ideálnu skúšobnú pôdu na to, aby dostali elektromobily na hranice ich možností z pohľadu dojazdu. Nórsko je zároveň svetovým lídrom z pohľadu predajov elektrických vozidiel. V minulom roku sa tu predalo 93 % nových vozidiel na elektrický pohon, takže o jazde s elektromobilmi v zime vedia svoje.
Nórsky test s názvom El Prix absolvovalo 24 elektrických vozidiel, ktoré jazdili až do vybitia trakčných akumulátorov. Neprekvapí, že v Nórsku je najmä v zime chladno, a teda dojazd elektromobilov vtedy klesá najviac.
Teplotné podmienky počas testu
Test prebiehal pri teplotách od mínus 6 do plus 7. Na začiatku dňa bol mrznúci dážď a vozidlá stáli v kolóne asi hodinu tesne pred Gjøvikom. Zvyšok dojazdového testu prebiehal normálne.
Treba dodať, že vplyv na dojazd malo aj značné prevýšenie. Elektromobily prešli cez niekoľko kopcov, pri čom štart testu prebiehal pri nadmorskej výške len pár metrov nad morom, avšak záver v rozmedzí 750 až 950 m. n. m. Dá sa tiež povedať, že vozidlá, ktoré prekonali 350-kilometrový úsek, ďalej už len klesali, a preto sa ich dojazd mohol ešte predĺžiť oproti tým, ktoré skončili pri vrchole najväčšieho stúpania.
Výsledky testu
Výsledky sú pomerne prekvapivé. Nie, víťazom testu sa nestala Tesla Model 3 Highland s pohonom zadných kolies Long Range, hoci má deklarovaný najdlhší dojazd. V skutočnosti novinári označili tento americký elektromobil za sklamanie, keďže skončil na konci zoznamu s obrovským rozdielom medzi údajom WLTP a reálne prejdenou vzdialenosťou (až 24 %).
Víťazom testu z pohľadu rozdielu medzi údajmi, sa stal Polestar 3. Toto vozidlo malo podľa WLTP dojazd 560 kilometrov a dokázalo prejsť pôsobivých 537 kilometrov. To je len 4 % rozdiel (23 km) oproti udávaným hodnotám a historicky druhý najlepší výsledok, aký bol kedy zaznamenaný v zimnom teste dojazdu El Prix.
Na druhom mieste sa umiestnil Mini Countryman SE, ktorého rozdiel v dojazde činil 41 km (10 %). Namiesto udávaných 399 kilometrov sa mu podarilo prejsť 358 km.
Ďalším v poradí bol BYD Tang, sedemmiestne SUV čínskej výroby, ktoré má podľa WLTP dojazd 530 km. Pred vybitím prešiel takmer 479 km – rozdiel 51 km, resp. 10 %.
Pomerne prekvapivé je 4. miesto, ktoré obsadil nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology s rozdielom 65 km (odchýlka 15 %) a reálnym dojazdom 378 km. Ten sme nedávno podrobili komplexnému testu v zime aj my.
Napriek tomu, že sa žiadnemu z vozidiel nepodarilo dosiahnuť deklarované hodnoty dojazdu podľa WLTP, niektoré vozidlá sa k nemu aspoň priblížili, zatiaľ čo iné boli na hony vzdialené.
Napríklad faceliftovaná Tesla Model 3 v testovanej špecifikácii podľa WLTP najvyššiu hodnotu dojazdu, až 702 km. Tá však v zimných podmienkach na jedno nabitie prešla len 536 km, čo je hodnota o 24 % nižšia oproti deklarovanej. V absolútnych číslach ide o dojazd kratší o 166 kilometrov.
Vozidlom, ktoré malo najväčšiu percentuálnu odchýlku od oficiálneho údaju, bol Peugeot E-3008. V Nórskom teste sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 364 km, čo je až 32 % pokles oproti údajom udávaným výrobcom – 510 km.
Zoznam so všetkými zúčastnenými elektromobilmi a ich výsledkami zoradený podľa percentuálnej odchýlky zostupne:
Názov vozidla | Uvádzaný WLTP dojazd (km) | Reálny dojazd (km) | Odchýlka |
Peugeot E-3008 | 510 | 364 | -32 % |
Voyah Dream | 482 | 340 | -29 % |
Peugeot E-5008 | 488 | 353 | -27 % |
Tesla Model 3 | 702 | 536 | -24 % |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 571 | 434 | -24 % |
Audi Q6 e-tron quattro | 616 | 477 | -22 % |
Porsche Macan 4 | 552 | 429 | -22 % |
Xpeng G6 | 550 | 429 | -22 % |
Volvo EX30 | 472 | 368 | -21 % |
BMW i5 Touring | 497 | 387 | -21 % |
Hyundai Ioniq 5 | 546 | 440 | -20 % |
NIO EL8 | 503 | 414 | -18 % |
Ford Explorer | 525 | 430 | -18 % |
Smart #3 | 415 | 341 | -18 % |
Hongqi EHS7 | 540 | 450 | -17 % |
BYD Seal U | 500 | 418 | -16 % |
Porsche Taycan | 592 | 504 | -15 % |
Kia EV3 | 590 | 504 | -15 % |
Mercedes-Benz G 580 EQ | 443 | 378 | -15 % |
BYD Sealion 7 | 502 | 429 | -15 % |
Lotus Emeya | 500 | 429 | -14 % |
Mini Countryman SE | 399 | 358 | -10 % |
BYD Tang | 530 | 479 | -10 % |
Polestar 3 | 560 | 537 | -4 % |
Porovnanie spotreby elektromobilov
Nedávno sme priniesli aj vyhodnotenie redakčných testov spotreby a teoretického dojazdu vozidiel na zimných pneumatikách za rok 2024. Testu sme podrobili celkom 21 vozidiel, pri čom najlepšie z nich dokázali atakovať hranicu 10 kWh / 100 km.
V meraniach zimnej spotreby pokračujeme aj v roku 2025, kde sa nám priebežne rysuje víťaz s ešte lepším výsledkom:
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |
Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách
Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 9. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2025. Pôjde už o štvrtý ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.
eFleet Day 2025 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.