Čo je vanlife/priuslife?
Vanlife je pojem používaný pre cestovanie prerobenou dodávkou. V aute sa cestuje, varí, býva a spí. Mnohé majú aj sprchu a suché WC. Pre našincov sú v tomto smere známe videá od Jakuba Fišera (projekt Plecháček, Expedice Norsko) a kanál páriku Roman&Káťa.
Okrem cestovania v dodávke sú v zahraničí populárne úpravy hybridnej Toyoty Prius známe ako #priuslife. Problém pri vanlife nastáva v zime, kedy je problém zapezpečiť tepelný komfort a väčšina pútnikov sa vráti na zimu domov, alebo cestuje na juh. Preto ma veľmi lákalo vyskúšať, aký bude komfortný vanlife s elektromobilom v zimných podmienkach.
Plán trasy
Na prednej sedačke e-Nira som už prespal niekoľkokrát. Unavený na odstavnej ploche pri kamiónoch, alebo na výlete Estónsko za víkend. Jednalo sa vždy iba o krátkodobý spánok, ktorý bol relatívne pohodlný aj vpredu. Ak som sa chcel “zabaviť” v rámci republiky na 2 a pol dňa, trasa musela byť o niečo dlhšia ako letná výzva 1000km elektromobilom okolo Slovenska. Nenapadlo mi nič lepšie ako opísať vnútroštátne hranice po cestách 3.triedy a účelových komunikáciách.
Hrubé plánovanie nabíjačiek prešlo. Vyštartujem z Pezinka a prvá nabíjačka bude ZSE UFC v Lučenci. Na východe sa za posledný rok výrazne rozrástla sieť ejoin.sk s ich AC stanicami. Vďaka tomu nemusím ísť nabíjať do “vnútrozemia”. Piatkovú noc chcem prespať na AC Ejoin v Lastovciach pri Trebišove. Počas spánku sa auto dobije do 100%.
Odtiaľto je do Tatranskej Lomnice už tesne mimo dojazd auta. Do programu pridávam 2-3 hodinovú pauzu na čiastočné dobitie na AC v dedinke Habura (okres Medzilaborce). Na sobotnú noc sa opäť pýta AC Ejoin v Krásne nad Kysucou a počas nedele zostane posledné DC dobitie na Záhorie.
Prerobenie auta na spanie
Z auta som vybral celý zadný sedák, aby som vedel zadné operadlo zložiť do roviny s dnom kufra. Posunutím prednej sedačky spolujazdca po vnútornú hranu nakladacieho priestoru tak vznikol priestor dlhý 185 centimentrov. Keďže išlo iba o test, prázdny priestor za sedačkou som improvizovane vyplnil baleniami 2 litrových fliaš a prekryl ich preglejkou.
Na to som položil 2.5 cm hrubú samonafukovačku a zimný spacák, ktoré sme mali doma. A nakoniec som nakúpil potraviny na 3 dni, aby som mohol len jazdiť a spať. Pod podlahou v kufri má e-Niro karosériou “chladené” priestory. Tie dobre poslúžili ako chladnička. Všetko ostatné som mal pri sebe v dosahu, aby som nemusel každú chvíľu zastavovať.
Začiatok výletu
Vyštartoval som v piatok na obed o 12 hodine s 87% baterky. Trasa z Pezinka viedla cez Hamuliakovo, Gabčíkovo, Komárno a Štúrovo. Držal som sa hranice a snažil sa nevynechať ani jednu cestu. Bežná 230 kilometrová cesta do Lučenca sa predĺžila o 90 kilometrov. Pri Štúrove som si nebol istý či dôjdem. Požiadal som cez telefón brata, aby mi zistil zostávajúci počet kilometrov do Lučenca a výškový profil. Asi sme sa nepochopili, keď mi prezentoval cestu popri hranici ako “celkom” rovinku.
Na doraz
Dojazd auta postupne klesal pod hodnotu zostávajúcich kilometrov. Poslednú Ejoin v Slovenských Ďarmotách som nenašiel a vyzeralo to zle. Okamžite som začal znižovať rýchlosť. Kde sa dalo aj na polovicu, ale nepomáhalo to. Na trase bolo veľa prevýšení a výjsť na kopec pomalou rýchlosťou spotrebovalo takisto veľa energie. Do Lučenca som prišiel po 318km s poslednými 3% kapacity batérie. Medzičasom sa prišiel nabíjať Leaf na Chademo konektor. V dôsledku toho sa aj po dosiahnutí 25°C neaktivovala plná rýchlosť nabíjania a ostala celý čas do 50kW. Nevadilo mi to, mal som čas.
Preplánovanie AC
Pred opustením Lučenca som si pozeral informáciu o Lastovciach. Na fóre Teslaklubu bola síce fotka nabíjacieho miesta, ale na mape nabky.com svietila ikona rozostavanej nabíjačky. Nemohol som si dovoliť riskovať a vracať sa späť do Košíc. Trasu som radšej preplánoval na Ejoin v obci Perín-Chym pod Košicami.
Z Lučenca som po dobití na 92% pokračoval po dedinách pri hraniciach. Oproti hlavnému ťahu boli tieto záchadzky výrazne pomalšie. Rožňavu sa som pokúsil obísť južne cez Slovenský Kras a obec Silica. V kopcoch bola veľmi hustá hmla a za obcou Silica následovala úzka cesta so značkou zákaz zastavenia. Radšej som sa otočil späť, aby som zbytočne neuviazol.
Prvá noc v aute
Do obce Perín-Chym som prišiel pred polnocou. Nabíjanie sa spustilo samo bez priloženia karty. Po náročnom dni som mal dosť a išiel som si hneď ľahnúť. Na zadných oknách mám nalepené ešte dodatočné tmavé fólie. Do auta tak vôbec nevidno a cez predné sedačky som prehodil maskáčové pončo. Budík som nakoniec nastavil iba na tretiu hodinu ráno. Zabudol som zapnúť úžitkový režim a za 4 hodiny malo byť auto nabité na 100%. Nechcel som riskovať, že by sa po nabití bez neho odpojila trakčná batéria. Klimatizácia by následne vybila 12V batériu a hrozilo by udusenie sa v aute.
Užitkový režim sa dá zapnúť žiaľ iba po jazde. Počas nabíjania to už nie je možné a už som bol lenivý preliezať dopredu. 4 hodiny spánku prešli rýchlo. V aute sa spalo výborne ako doma. Prekvapilo ma, že okná neboli vôbec zahmlené/zarosené. Klimatizácia s funkciami automatického odhmlenia (auto defog) a automatického odvlhčenia vzduchu (auto dehumidify) splnila svoju úlohu obe noci na jednotkou. Auto sa stihlo medzitým dobiť na 96%.
Náročná sobota
Prechod cez Slanské vrchymi komplikovala hustá hmla. Za nimi som si odskočil pozrieť rozostavanú nabíjačku v Lastovciach, kde som mal spať. Na mieste potravín CBA stál kostol a poblúdil som si asi 20 minút, kým som našiel potraviny aj s vypnutou nabíjačkou. Chcel som tu dobiť stratené percentá batérie. Plány sa menia a náročný deň bude ešte náročnejší. O kus ďalej na parkovisku v Slovenskom Novom Meste som 1.5 hodinu dospával, kým bola ešte tma. Tentokrát v úžitkovom režime (utility mode).
O 8 hodine ráno som prišiel do Čiernej nad Tisou, kde vlak z Ukrajiny asi na 10 minút zablokoval železničné priecestie. Vrátil som sa nakoniec o kus naspäť a išiel inou trasou. Cesta po dedinách popri ukrajinskej hranici ubiehala rýchlo. Akurát za obcou Záhor som skončil v poli.
Ak by som si pozrel predtým aj turistickú mapu, videl by som, že je cesta nespevnená. Musel som sa vrátiť. Pôvodne som chcel navšíviť na severovýchode aj obec Nová Sedlica, ktorá susedí v rohu pri slovensko-poľsko-uhrajinských hraniciach. Ale batéria nabitá od Košíc na nejasný Ejoin v obci Habura vykazovala dlhodobo len 15 kilometrovú rezervu.
Pomalé nabíjanie cez deň
Vynechaním Novej Sedlice som získal nejaké percentá naviac a ušetril som viac ako hodinu ďalšieho nabíjania na pomalom AC. V obci Habura sa nabíjačka rozbehla po priložení Ejoin karty. Nabitie z 20 na 59% trvalo nekonečnú 2 a 3/4 hodinu. Je veľké zlyhanie výrobcov áut, že osádzajú iba maximálne 11kW palubné nabíjačky (OBC), keď sú všade nainštalované minimálne 22kW AC stojany. Ani za príplatok nie je často možné prikúpiť podporu 22kW OBC.
Smer západ
Z Habury cesta viedla na Svidník. Stále som sa chcel držať hranice, aj keď už nie za každú cenu. Prioritou bolo prísť do noci do Krásna nad Kysucou. V Bardejove som mal hodinovú prestávku, ktorú som využil na stretnutie so známym. O 16:30 vyrážam na DC v Tatranskej Lomnici. Nebol som si zas istý, či mi vyjde baterka. Ale e-Niro ma nesklamalo. Bolo jedno či som išiel po rovine, alebo v členitom teréne, či boli 2 stupne nad nulou alebo -6. Priemerka sa na 300 kilometrových úsekoch po okreskách počas celej trasy držala medzi 15-16kWh/100km. Kia vyrobila v tomto smere vynikajúce auto.
Vysoké Tatry
Do Tatranskej Lomnice som prišiel o 18tej večer s 8% batérie. Nabíjanie do 87% trvalo 80 minút. Počas nabíjania ma prišiel pozrieť kamarát Pavol na jeho Hyundai Ioniq 28kWh. Preto sa nabíjanie aj trochu natiahlo. Veľmi sa mi odtiaľ nechcelo. Blížila sa 20. hodina. Tatry som zišiel cez Podbanské a z Liptova zamieril rovno na Oravu. Cesta do Zuberca od Liptovskej Mary cez hory bol zážitok. Konečne prišli očakávané drsnejšie podmienky. Teplota si zamierila na -6ºC. Aby kopcov nebolo málo, pokračoval som do Trstenej cez Oravice a Vitanovú. Celá Orava bola ponorená v hustej hmle.
Druhá noc v aute
Presun z Oravy do Krásna nad Kysucou viedol hornou trasou cez Oravskú Lesnú a Novú Bystricu. Hmla čiastočne ustúpila. Túto peknú cestu som si veľmi neužil. Bol som už po celom dni dosť unavený. Do Krásna som prišiel presne o pol noci. Nezabudol som aktivovať úžitkový režim a hneď som zaspal podľa nacvičeného scenára z minulej noci.
Budík zvonil o 6 hodine. V noci sa mi opäť spalo dobre a tvrdým spánkom. Okná boli nezahmlené a auto celú noc vykurovalo na 21ºC. Do 100% sa dobilo okolo 4 hodiny. Výhodou elektromobilu je, že dokáže zabezpečiť plný tepelný komfort aj bez nabíjania. Pri vonkajších 0ºC tento model spotrebuje za noc okolo 8kWh energie. V prípade núdze vie e-Niro vďaka čerpadlu vyhrievať interiér takmer 3 dni bez prestávky.
Nedeľa
Vyrazil som smer Čadca a snažil som sa zas navštíviť všetky odbočky, ako aj napríklad Klokočov nad Turzovou. Na parkovisku v Klokočove som prespal ďalšiu hodinu. Pri takto dlhom riadení som chcel byť v čo najlepšom stave. V lesoch mrzlo a príroda ukazovala nádherné scenérie. Neponáhľal som sa, odbočil som ku hraniciam všade, kde to dávalo význam. Občas som uviazol tak, že som sa musel vrátiť späť a pokračovať po hlavnejších cestách.
Posledné nabíjanie som si vymeral do Kútov na bezplatnú DC NEXT-e na Slovnaft. Neviem koho napadlo dať nabíjačku na ostrovček medzi stojanmi s benzínom/naftou. Z 20 na 59% som dobil po takmer 40 minútach. Vďaka nešťastne umiestnenému stojanu som mal nasávanie vetrania na úrovni výfuku tankujúceho auta vedľa. Ako za trest. Od tejto nabíjačky som išiel už len po cestách popri Morave a cez Bratislavu domov.
Zhodnotenie
Elektromobil na vanlife cestovanie môžem jednoznačne odporučiť. Je vynikajúce, s akou ľahkosťou dokáže auto zabezpečiť posádke izbový komfort a pritom nespotrebuje ani veľa energie.
Čo sa týka konverzie na spánok. Pri takomto cestovaní by asi v aute nemal chýbať pre istotu senzor s alarmom na oxid uličitý. 2L fľaše pod hlavou boli ako dočasné riešenie. Lepšie by bolo použiť pevnejšiu dosku s podpornými nohami. Pod ňu sa daju potom vložiť ďalšie veci na dlhšie trasy. Vhodná by bola aj aspoň 5 cm hrubá samonafukovačka. A zišli by sa nejaké závesy na predné bočné a čelné okná, aby sa vytvoril väčší priestor na prúdenie vzduchu aj z predných výduchov.
Tesne pred výletom sa mi podarilo vyvinúť pre evDash podporu na záznam všetkých údajov z auta a časť nástrojov na ich animáciu, ktorú si môžete pozrieť vo videu nižšie. Záujemcovia o elektromobil si môžu pozrieť všetky údaje ako pracuje elektrické auto v rôznych podmienkach.