Čo prináša život s elektromobilom? Odpovede na túto otázku sa pokúsila priniesť diskusia na Salóne Elektromobilov 2022 Bratislava. V obidvoch prípadoch išlo o skúseností ľudí, ktorí aktívne jazdia na elektromobiloch, no pritom bývajú na sídlisku a nemajú domácu nabíjaciu stanicu. Jedným z nich je pritom známy fanúšik elektromobility, Kristián Kratochvíl, ktorí ročne najazdí približne 80 000 kilometrov a jeho Tesla Model X má za sebou už 312 000 najazdených kilometrov. Nižšie vám prinášame nosné myšlienky, no odporúčame, aby ste si pozreli záznam diskusie, kde nájdete aj ďalšie zaujímavé myšlienky a skúsenosti.
Ako funguje život s elektromobilom na sídlisku
Nabíjanie v domácom prostredí je len z jeho možností ako dopĺňať energiu svojho elektromobilu. Má svoje nesporné výhody, no jazdiť na elektromobile sa dá aj úplne bez neho. Základnou možnosťou je potom využívanie siete verejných nabíjacích staníc, čo je v niektorých prípadoch možné kombinovať aj s nabíjaním priamo v zamestnaní. Keď ste v práci, tak auto stojí, takže aj pomalé nabíjanie počas pracovnej doby sa dokáže pretaviť do príjemného dojazdu.
Ďalšou vecou je, že dnes už svoje nabíjacie stanice majú aj vybrané nákupné reťazce. Pri veľkých nákupných strediskách je takmer už pravidlom, že tu nájdete prítomné nabíjacie stanice pre elektromobily. Na Slovensku je k júnu 2022 v prevádzke približne 1 100 nabíjacích bodov, takže s dostupnosťou nabíjacích staníc skutočne nie je výraznejší problém.
Bývam na sídlisku je pre mňa elektromobil vôbec vhodný?
Odpoveď na túto otázku závisí hlavne od toho koľko kilometrov najazdíte denne a týždenne, v kombinácii s tým aké veľké pohodlie očakávate. Čím viac jazdíte, tým častejšie sa budete musieť spoľahnúť na sieť verejných nabíjacích staníc, čo zase znamená, že o to viac sa to prejaví na celkových nákladoch.
Celé je to viac-menej o tom, že ak má doma nabíjaciu stanicu, wallbox, tak ju máte len pre seba, nabíjate kedy chcete a využívať môžete aj nízku tarifu, takzvaný nočný prúd. Pri verejných nabíjacích staniciach sa nemôžete tak celkom spoliehať na to, že vaša preferovaná voľba bude vždy voľná, pretože tam nabíjajú aj ostatní majitelia elektromobilov. Čiže to nebude až také pohodlné, no rozhodne sa tak dá fungovať.
Ako príklad si uveďme elektromobil s papierovým dojazdom 500 km. Pracujme s predpokladom, že jazdíte dynamicky a na jedno nabitie zvládnete najazdiť 400 kilometrov, pričom vám zostane rozumná rezerva pre každý prípad. Typicky jazdíte do práce, z práce domov, po deti do školy, po meste, keď vybavujete veci. Pri tom všetkom najazdíte napríklad tých 400 kilometrov, takže pre vás to znamená, že nabíjať musíte raz týždenne. Nevyžaduje to ani žiadnu veľkú prípravu či plánovanej logistickej operácie. V sobotu vyrazíte na nákupy a auto necháte nabíjať počas toho.
Ak potrebujete nabíjať denne, tak to už chce trochu prípravy. V princípe ide o to, že si v okolí svojho bydliska nájdete verejnú nabíjaciu stanicu či dve, a tie potom využívate. Auto tam odparkujete, necháte nabiť a po nejakej hodine alebo dvoch si ho prídete vyzdvihnúť. Aj takto sa dá fungovať. Nie je to už také pohodlné, no stále nejde o žiadnu tragédiu. V tomto prípade je už vhodné rozmýšľať aj o nejakom doplnku, napríklad spomínanej možnosti pre nabíjanie počas pracovnej doby – osadenie wallboxu na firemnom parkovisku, a podobne.
Blokovanie vyhradených parkovacích miest
Jednou zo smutných súčastí života s elektromobilom je chýbajúca ohľaduplnosť zo strany ostatných vodičov. Bežne sa stáva, že parkovacie miesta vyhradené pre parkovanie elektrických áut, počas doby nabíjania, sú obsadené autami, ktoré sa buď nenabíjajú alebo tam dokonca stoja “spaľováky”, ktoré sa nabíjať ani nemôžu.
Aj toto je jedna z vecí, na ktorú sa zatiaľ treba pripraviť pri využívaní verejných nabíjacích staníc. Pokiaľ je miesto riadne označené, tak to mestská polícia zvykne riešiť, no typicky to vyrieši tak, že na dané auto nasadí “papuču”, čo ale v danom okamihu, kedy potrebujete nabíjať, pre vás nie je práve najväčšou pomocou. Niekedy je problém dokonca v tom, že miesto pri nabíjacej stanici nie je riadne označené, kvôli sporu medzi mestským zastupiteľstvom a dopravným inšpektorátom – príkladom je Nitra.
Uštipačné poznámky aj prezentovanie hoaxov
Na Slovensku sa radi podelíme o svoju pravdu. Po hundraní a nadávaní je to ďalší z našich národných športov. Nechceme diskutovať, chceme len vyjadriť svoj svetonázor. Majitelia elektromobilov sa preto zvyknú stretávať s tým, že im ľudia, ktorí elektrickým autom nikdy nejazdili, prezentujú svoje zaručené informácie. O tom, ako elektromobily na cesty nepatria, o tom, že sa s tým predsa nemôže dať jazdiť a podobne. Nie, nie je to len vecou sociálnych sietí a diskusií na weboch, ono sa to deje aj reálnom svete.