MojElektromobil

Prinášame vám rozhovor s prvým majiteľom Modelu 3 na Slovensku. Tento kus bol dovezený od individuálneho predajcu z Nemecka. Majiteľ Jaro Kapšo sa s nami podelil o svoje skúsenosti. Dúfame, že sme pokryli všetko, čo vás zaujíma 🙂

Komu by si odporučil toto auto?

Každému, kto má rozpočet na podobné auto. Tesla sa samozrejme nedá porovnávať s Fabiou za 10 000 eur, to samozrejme nevychádza. Ak mám ale rozpočet 40 000 eur, tak sa mi oplatí kúpiť elektromobil za 50 000 eur. Elektromobil vie ušetriť obrovské množstvo peňazí a času. A každému, kto nepotrebuje denne najazdiť 600 km a má možnosť si nabíjať auto doma alebo v garáži, je to výrazný luxus. S elektromobilom sa dá fungovať aj bez domáceho nabíjania, ale najjednoduchšie je, keď mám garáž a viem si za noc dobiť to auto tak, ako potrebujem a ráno mam plnú baterku a môžem jazdiť 300 – 400 km denne.

Prečo práve Tesla a nie iný elektromobil?

Nepoznám iný elektromobil, ktorý by bol aspoň vzdialene taký dobrý ako Tesla čo sa týka jazdných vlastností, dojazdu, technológii, autopilota, softwéru a bezpečnosti.

Spomenul si cenu i domáce nabíjanie. No dá sa v ňom pohodlne ísť aj na dlhšie cesty s posádkou 3 – 4 osôb?

Absolútne, auto je veľmi komfortné aj na dlhé cesty.

Priblížme si teraz domáce nabíjanie, ktoré sme spomínali vyššie. Doma nabíjaš z 380 V alebo 220 V?

Doma nabíjam aktuálne podľa toho, ako rýchlo potrebujem nabíjať. Ale inak vačšinou z 220 V, v garáži 380 V ani nemám.

Aká je teda tvoja rýchlosť nabíjania, keď si doma?

Z 220 V na mojom Modeli 3 nabijem 20 km za hodinu, keď nabíjam na 380 V, tak nabijem 70 km za hodinu, a potom na rýchlonabíjačkách, čo už záleží od výkonu. V špičke dokážem nabíjať 1000 km za hodinu. Z vlastnej skúsenosti na Superchargeri nabijem 300 km za 30 minút.

Cena nabíjania doma?

Keď som si to prepočítaval, tak mi to vyšlo pri mojej spotrebe približne 3 € na 100 km.

Stanice Superchargerov sú je jedna z výhod Tesly. Ako rýchlo si na takejto nabíjačke dokážeš nabiť Model 3?

Ak od 20 % do 80 %, tak to je presne tá pol hodinka, ako som predtým spomínal. Najvýhodnejšie je nabíjať elektromobil práve v tomto rozsahu, lebo prvých 20 %, respektívne aj posledných sa nabíja výrazne pomalšie.

Keď sa rozhodneš ísť niekam ďalej s Modelom 3, hľadáš ubytovanie s nabíjačkami?

Hľadám prioritne ubytovanie s nabíjačkami, nie preto, že by som musel vždy nevyhnutne nabíjať ale po prvé je to príjemnejšie mať tam tú istotu a po druhé oceňujem hotely, ktoré idú s dobou a snažia sa vyhovieť zákazníkom čo najviac.

Stalo sa niekedy, že si potreboval počas ubytovania nabíjať, ale nemal si kde?

Áno, aj keď hotel nemá nabíjačku, tak je lepšie mať to auto nabité. Takže sa vždy aj spýtam, aké sú možnosti a zvyčajne mi vyjdú v ústrety. Už sa nám stalo, že sme na recepcii na noc odpájali kávovar a cez predlžovačku nabíjali auto. Len raz som zažil majiteľa hotela, ktorý bol zásadne proti. Bol jednoducho absolútne neinformovaný o tom, že keď sa dá nabíjať auto, tak je to rovnaký odber ako rýchlovarná kanvica a že mu kvôli tomu nezhorí hotel.

Stalo sa ti niekedy, že si mal problém niekam prísť a nemal si dostatočne nabitú batériu?

Nestalo. Vždy si nechávam rezervu a navyše auto ma upozorní, keď som ďaleko od všetkých známych Superchargerov a klesá mi baterka. Takisto, ak hrozí, že by som nemal prísť do cieľa alebo k nabíjačke, tak obmedzuje maximálnu rýchlosť, klímu a informuje ma, aby som išiel pomalšie, ak tam chcem prísť.

Mal si niekedy nejaký problém s nabíjanim auta?

Keď bola 3ka na Slovensku nová, tak som s GreenWay riešil to, že mali nové nabíjačky, ktoré ešte nemali otestované. Takže sme si telefonovali počas toho, ako som ja bol na nabíjačke a riešili sme situáciu priamo na mieste. Ale teraz, posledný mesiac, už fungujú parádne.

V čom vidíš výhodu nabíjania oproti tankovaniu auta so spaľovacím motorom?

Absolútne najväčšiu výhodu vidím v tom, že nemusím dýchať ten smrad, čo normálne auto má. Obrovskú výhodu mám aj v tom, že ráno odchádzam „s plnou“. Samozrejme je ich viac, toto sú také najväčšie.

Mal si s Modelom 3 nejaké problémy? Prekvapilo ťa na ňom niečo? 

Nie všetky softwérové updaty sú 100 % na prvý raz. To znamená, že niekedy príde ešte ďalší opravný. Zo začiatku sa z ničoho nič vypínala a reštartovala obrazovka, ale hneď prišiel update a opravilo sa to. Prekvapený som bol pri tejto Performance verzii cenou pneumatík. Naozaj športová.

Spomenul si, že sa vypol displej. Bol si vtedy na ceste? Fungovalo všetko alebo si musel počkať, kým znova nabehne?

Auto funguje aj keď je stredový tablet úplne vypnutý, funguje autopilot, smerovky aj riadenie. To sú dva samostatné okruhy. Jeden je auto, druhý je tablet.

Blíži sa zima, sú problémy pri hľadaní správnych pneumatík?

Je to náročnejšie ako bežný rozmer na Octaviu 🙂 Ale nie, jednoducho objednám z internetu a nechám prezuť. Je to rovnaký rozmer ako na Porsche.

Ako majiteľ elektromobilu máš na Slovensku nejaké výhody?

Na Slovensku majitelia elektromobilov nemajú zásadné výhody. Jednu ale vidím pri prihlásení auta, kde sa platí 66 € za prihlásenie oproti niekoľko tisícom pri benzínovom aute s rovnakým výkonom. Tu zatiaľ tie praktické výhody končia. Je to veľká škoda, ale netrúfam si povedať, či sa to v budúcnosti u nás aj zmení.

Čo by si odkázal ľudom, ktorí sa boja prejsť na elektromobilitu?

Treba si to rozhodne vyskúšať a skúsiť ten zážitok na vlastnej koži a stotožniť sa s tou pohodou a tichom. 

Ako si priemerný človek môže vyskúšať toto auto?

Robíme zážitkové jazdy po celom Slovensku. Je teda na každom človeku, či si tú cestu k elektromobilu nájde tak, ako som si ju našiel aj ja.

Keďže ponúkaš jazdy, našiel sa už niekto, kto mal záujem o auto hneď po jazde?

Väčšina ľudí, ktorá si objedná jazdu, už o auto má záujem. Zároveň viacerí, ktorí zažili tú jazdu a cez nás objednali autá, už na nich aj jazdia. Myslím že to bol ten rozhodujúci moment.

Aká je najčastejšia reakcia ľudí na jazdách?

To je lepšie, ako lietadlo! To si robíš prdel! No ty koky! No toto som naozaj nečakal! Čo ti práši? 🙂

Existuje aj iný spôsob, ako si to môžem vyskúšať a dostať aspoň o kúsok viac informácií? V prípade že som na Slovensku a neviem po anglicky.

No v podstate nie je veľa možností vyskúšať si elektromobil, jedine takéto jazdy alebo akcie, ktoré organizujú predajcovia elektromobilov. Na druhej strane, v angličtine je dosť podcastov a videí, ktoré človek nájde na YouTube. A ak sa nemýlim, už máme aj slovenský podcast o elektromobilite.

Vysvetlíš nám praktickosť autopilota a na našich cestách?

Fantastická pomoc a úľava na dlhých trasách, na 90 % jazdím čisto na autopilote. Dá sa využiť aj inde ako na diaľnici, napríklad v meste, najlepšie v zápchach. Upozorňujem, že funguje na 90 %. Nie je to 100 % technológia, ešte stále sa vyvíja a my sme všetci vlastne „beta testeri“ a s tým treba rátať. Je to obrovská pomoc, ale ešte to nie je niečo, na čo sa dá spoľahnúť.

Dôveruješ autopilotu?

Poznám ho natoľko, že viem, ktoré situácie zvláda. Treba ten systém a jeho možnosti spoznať tak, ako keď sa učíme v autoškole do akej zákruty akou rýchlosťou. Tak isto to je aj s autopilotom. Viem, že na diaľnici je pri bežnej premávke úžasný. V meste, kde mi môže kedykoľvek do cesty skočiť cyklista alebo chodec, je to trošku náročnejšie a musím dávať o to väčší pozor.

Skúšal si ho niekedy aj na poľných cestách?

Závisí od typu cesty. Auto dokáže rozpoznať nielen čiary, ale aj okraje cesty, keď tam čiary nie sú. To znamená, že na niektorých okreskách, kde nie sú nakreslené čiary, rozoznáva hranicu medzi asfaltom a iným povrchom a áno viem pustiť autopilota aj tam. Veľmi závisí od terénu.

Ako to je s aplikáciou k telefónu? Čo všetko dokážeš cez ňu ovládať, vidíš v nej nevýhodu oproti kľúču?

To, že nemám kľúč, je výhoda. Nestratím ho, neutopím a nemusím v ňom meniť baterku. Viem nastaviť klímu/kúrenie, nabíjanie na presné percento, spustiť/zastaviť nabíjanie, viem auto vytiahnuť z garáže, prípadne zacúvať naspäť, otvoriť kufor alebo dvere, trúbiť, blikať, objednať do servisu, ovládať médiá a vidím kde sa auto nachádza.

Čo keď sa ti vybije telefón?

Ešte stále mám kartu od auta. Ktorú ak by som pri sebe nemal, prihlásim sa do aplikácie cez iný telefón.

Auto má svoj výkon, je to Performance verzia, no oproti lacnejšej verzii má udávaný skoro rovnaký dojazd. Aká je realita?

Realita je taká, že keby som sa veľmi snažil, tak sa dostanem na tých 500 km, ktoré mi ukazuje pri plne nabitom aute. Znamená to, že by som musel ísť okolo tých 90 km/h po rovine a asi bez klímy alebo kúrenia.

Reálny dojazd pri dodržiavaní predpisov je nejakých 400 km bez toho, aby som sa obmedzoval vypínaním klímy a podobne. Plus si nechávam tú rezervu, ako som spomínal. V meste si myslím, že by bolo reálne mať väčší dojazd ako 500 km. Čím idem rýchlejšie, tým je aj väčšia spotreba.

Našiel si nedostatky v interiéri auta? Počuješ nejaké praskanie vo vnútri auta počas jazdy?

Vôbec žiadne, som absolútne spokojný.

Auto má najazdených 45 000 km, brzdy si ešte nemenil. Ako často sa menia na elektromobile?

Veľmi to závisí od štýlu jazdy. Ale vďaka tomu, že elektromobily využívajú rekuperáciu, tak nepoužívam brzdy tak často. Ako príklad uvediem Model S, ktorý máme na prenájom. Ten má najazdených 160 000 km a brzdy som ešte nemusel meniť. Stačí ich vymeniť približne raz za 300 000 km, pri slušnom jazdení možno aj neskôr.

Aký je tvoj Model 3 po všetkých tých kilometroch? 

Čo sa týka vozidla fyzicky, tak dostali zabrať disky a gumy. Lebo na slovenských cestách je to jednoducho tak. Čo sa týka softvérových updateov, je auto každé dva mesiace lepšie. V takej frekvencii chodia približne updaty.

Po prvom začalo fungovať automatické sklápanie diaľkových, potom sa vylepšoval autopilot a v nedávnej verzii pribudol v aute Netflix a YouTube. Aktuálne najnovší update priniesol zvýšenie výkonu auta o cca 5 %, čo v praxi znamená zrýchlenie z 0 na 100 za 2,9 sekundy.

Je servis okolo Tesly také peklo, ako sa hovorí?

Keď je už potrebný nejaký výraznejší servisný zásah, je to náročnejšie ako s bežným autom. Pre bežného Slováka je najbližšie a najjednoduchšie ísť do Viedne, ktorá je pochopiteľne úplne plná. Na druhej strane s Modelom S som bol za 3 roky v servise 2-krát, zakaždým mi dali termín cca do 3 týždňov. 

Myslíš, že vlastniť napríklad Model 3 na východe dáva zmysel? Nie je tam podľa teba infraštruktúra slabšia?

Sú majitelia aj na východe Slovenska, ktorí Teslu vlastnia a je ich dosť. Nie je to o infraštruktúre, je to o konkrétnych ľuďoch, ktorí sa vyberú touto cestou. Najlepšie je, keď môžete nabíjať doma a ak potrebujete prejsť viac ako 200 km, kdekoľvek na Slovensku je v takomto okruhu dostatok verejne prístupných nabíjačiek. 

Čo si myslíš o štátnej dotácií na najlacnejší Model 3 vo výške 8000 €?

Určite táto čiastka podporí elektromobilitu na Slovensku. Otázka je, či to podporí zmysluplný rozvoj elektromobility. Lebo podporovať predaj auta s dojazdom 100 km alebo 200 km je skôr vtip. To nie je elektromobilita, ale skôr „elektropribližovadlo“.

Podmienky dotácie sú nastavené tak, že v tomto momente prakticky nie je možné dotáciu využiť na akúkoľvek Teslu. A to ma mrzí, že štát nepodporuje práve tie elektromobily, ktoré to odštartovali a práve tie, ktoré sú dokonalým príkladom zvládnutej technológie plne použiteľnej v reálnom živote.

Dúfame, že sa vám rozhovor páčil a priblížil vám, aký je život s elektromobilom. Taktiež za rozhovor ďakujeme DriveTesla.sk.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

3. decembra 2019
Zdroj:

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+