Vedeli ste o tom, že na začiatku 20. storočia boli v spoločnosti obľúbené elektromobily? Do roku 1890 na trhu dominovali parné motory, ktoré boli využívané najmä v železničnej doprave, no niektorí výrobcovia ich používali aj v automobiloch. Kvôli nízkej dostupnosti benzínu a tekutých pohonných hmôt sa výrobcovia začali zameriavať na vozidlá s elektrickým pohonom. Ako začala a skončila zlatá éra elektromobilov? Informácie o histórií elektromobilov zverejnil portál InsideEVs.
Ako začala zlatá éra elektromobilov?
Na začiatku 20. storočia si mohli automobil dovoliť len ľudia z vyšších vrstiev. Popularita elektromobilov vzrástla kvôli fyzicky náročnému procesu štartovania spaľovacích motorov a ich hlučnosti. Veľkým problémom bola aj nedostupnosť pohonných hmôt. Kvôli týmto faktorom sa preto množstvo obyvateľov rozhodlo pre elektromobil. Obdobie od roku 1890 do roku 1910 je preto nazývané aj ako zlatá éra elektromobilov.
V tej dobe bolo na území USA zaznamenaných takmer 38 % elektromobilov (33 840 vozidiel) z celkového počtu predaných automobilov. Do roku 1912 počet elektromobilov vzrástol až na 38 000 predaných kusov. Výrobcom sa podarilo pokoriť aj niekoľko rekordov. V roku 1899 bol najrýchlejším vozidlom práve elektromobil. Vynikajúca dizajnérka Camille Jenatzy navrhla a vybudovala aerodynamické telo elektromobilu Le Jamais Contente v tvare rakety, ktorému sa ako prvému podarilo dosiahnuť rýchlosť 100 km/h.
Na území USA existovalo niekoľko spoločností, ktoré sériovo vyrábali vozidlá na objednávku. Najviac sa však preslávila firma Detroit Electic, ktorej sa podarilo celkovo vyrobiť viac ako 13 000 elektromobilov. Vozidlá boli technicky prispôsobené len na jazdu v meste o čom svedčil aj ich dojazd. Väčšina automobilov na trhu neposkytovala dojazd väčší ako 70 kilometrov s maximálnou rýchlosťou 30 km/h.
Niektoré nákupné strediská boli z toho dôvodu vybavené aj nabíjacími stanicami. Veľkým pokrokom bolo aj skonštruovanie elektromobilu 100-Mile Fritchle Electric, ktorý dokázal na jedno nabitie prejsť takmer 160 km a dokonca bol ako prvý vybavený elektrickými brzdami s možnosťou rekuperácie.
Tento elektromobil vážil približne 950 kilogramov a vďaka osemstupňovej prevodovke dosahoval rýchlosť až 40 km/h. Niektoré typy elektromobilov však boli využívané aj v iných druhoch dopravy. Okrem rozvozu mlieka, či pošty boli vozidlá poháňané elektrickým motorom využívané aj v radoch polície a pre účely záchranárov.
Mohlo by vás zaujímať:
- Revolúcia vo vašom vozovom parku s Voltiou na eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Ukážka bezprecedentných úspor vďaka elektromobilite
- Tesla Semi na IAA Transportation: Prvý detailný pohľad na produkčný model ťahača
- Ponuku elektrobusov rozšíri nový model. Mercedes-Benz eCitaro K
Elektromobily boli ťažko dostupné pre bežnú verejnosť hlavne kvôli vysokým cenám, malému dojazdu, dlhému procesu nabíjania a silnej konkurencií v produkcií spaľovacích motorov, ktoré boli čoraz dostupnejšie. Vývoj elektromobilov definitívne spečatil príchod elektrického štartéra na spaľovacie motory, ktorý odstránil namáhavý proces manuálneho štartovania pomocou kľuky. Začiatkom druhého desaťročia sa teda vývoj elektrických motorov pozastavil a nekládol sa naň dôraz až do roku 2010, kedy boli predstavené prvé moderné elektromobily, Nissan Leaf a Tesla Model S.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.