Téma dodatkových ciel pre elektromobily vyrobené v Číne je stále na stole. Európska únia sa k tomuto kroku uchýlila z dôvodu, že krajina dotuje vozidlá, ktoré sa v nej vyrábajú a následne sa predávajú vo svete, vrátane Európy. Európska komisia dospela k záveru, že dotovanie týchto vozidiel čínskou vládou môže mať za následok deformáciu trhu v Európe a poškodenie európskych automobiliek, ktoré nižšej cene nedokážu konkurovať. Práve toto je dôvodom zavedenia dodatočného cla.
Nové, o niečo nižšie sadzby
4. júla bola oznámená výška cla pre rôzne automobilky. Napríklad pre Geely to bolo 19,9 %, SAIC 37,6 % či BYD 17,4 %. Portál cnevpost teraz informoval o tom, že výška cla sa opäť mení. Nové navrhované clá teraz po prvýkrát obsahujú aj čísla, ktoré platia pre elektromobily Tesla. Sadzby sú nasledovné:
- BYD: 17,0 %
- Geel: 19,3 %
- SAIC: 36,3 %
- Tesla: 9 %
- Ďalšie automobilky, ktoré spolupracujú s EÚ: 20,8 %
- Automobilky, ktoré s EÚ nespolupracujú: 37,6 %
Tesla skončila s 9 %
Najlepšie z tohto tak vychádza Tesla, na vozidlá tejto značky bude aplikované najnižšie dodatočné clo, a to vo výške 9 percent. Predtým sa hovorilo o približne 20 percentách. Automobilka podľa vyhlásenia Európskej komisie predložila odôvodnenú žiadosť o individuálne preskúmanie s cieľom určiť výšku cla na základe konkrétnych dotácií, ktoré dostala. Práve Tesla je najväčším čínskym exportérom elektromobilov do EÚ. V jej továrni v Šanghaji sa vyrábajú cenovo dostupné Model Y a Model 3.
Pre BYD, Geely aj SAIC sú teda podmienky o niečo lepšie ako tie, ktoré boli oznámené začiatkom júla. Clá pre tieto elektromobily budú o niekoľko desatín percenta nižšie. V Číne sa ale vyrábajú aj iné elektromobily európskych značiek.
Nemali by ste prehliadnuť:
- 10 minút a nabité. Zeekr predstavil novú batériu, elektromobily s ňou onedlho v predaji
- Exkluzívne: Vyskúšali sme nové Porsche Taycan, ponúkne najrýchlejšie nabíjanie | Prvá jazda
- Rusi si na nové auto budú musieť šetriť celý život. Vysoký poplatok opäť zdvojnásobí cenu auta
Pri ohlasovaní nových ciel sa často skloňovala aj nová Cupra Tavascan, ktorá sa tiež vyrába v Číne a do EÚ sa dováža. Na tento model sa bude vzťahovať clo vo výške 21,3 %, čo je pozitívnejšou správou ako pôvodná sadzba 37,6 %. Na túto tému upozornil portál Teslarati.
Clá zafungovali
Po aplikovaní nových ciel na čínske elektromobily bol zaznamenaný ich značný pokles predajov. V júli sa ich predalo až o 45 percent menej ako v rovnakom mesiaci minulého roka, kedy tieto clá neplatili. Dáta pozostávajú zo 16 členských štátov, vrátane najväčších trhov, akými sú Nemecko, Francúzsko či Taliansko.
Ak by sme sa na dáta pozreli detailnejšie, tak MG zaznamenalo pokles na úrovni 20 percent. Polestar padol o 42 percent a napríklad takému BYD sa aj napriek clám darilo a predaje jemne narástli, uvádza agentúra Bloomberg.