Zobrali sme elektromobil k slovinským jazerám. Bolo to také utrpenie?

V rámci dlhodobého testu vozidla Hyundai Ioniq 6 sme sa v redakcii rozhodli, že každý prispeje svojou rukou k dielu a vymyslí nejakú zaujímavú tému. Mojím príspevkom bola dlhšia zahraničná trasa spojená s viacerými nabíjaniami. Chcel som tak našim čitateľom ukázať, či je naozaj cestovanie s elektromobilom také ťažké, prípadne ako to potom vychádza cenovo. Poďme na to.

Na začiatku nabité auto

Vyrážali sme v stredu ráno z Bratislavy, kde sme ešte pred odchodom v Petržalke spojili príjemné s užitočným, a rozhodli sme sa si nakúpiť jedlo a popritom nabiť auto. Urobili sme tak v OC Galéria Petržalka a pri odpojení z nabíjačky sme mali cca 90 %. Naša cesta započala a my sme si povedali, že ďalšie nabíjanie začneme riešiť až keď sa náš zostávajúci dojazd priblíži ku 100-110 kilometrom.

Inak povedané, dôverovali sme si možno aj viac, ako bolo potrebné. Prvú oficiálnu nabíjaciu stanicu sme navštívili po prejdení 351 kilometrov v susednom Rakúsku. Išlo o nabíjačku spoločnosti OMV, pričom jej maximálny výkon bol 300 kW a Hyundai ponúka maximálne až 233 kW nabíjanie. Pri zapichnutí kábla sme mali v batérii ešte presne 20 % a nabíjacia stanica nám najviac pustila 160 kW, pričom ju nikto iný v tej chvíli nevyužíval.

Nabíjanie v Rakúsku na stanici OMW, výkon 300 kW

Po dobití na ďalších 90 % sme sa vydali ďalej v našej ceste, smer slovinské jazerá. K jazeru Bled, ktoré možno poznáte z rôznych príspevkov či pohľadníc, sme dorazili so 74 % batérie a 303 kilometrami možného dojazdu. Od neho sme sa ešte večer presunuli k ďalšiemu jazeru z názvom Bohinjsko jazero, cca 29 km odtiaľ. Ide o krásny kus prírody a určite vám ho odporúčam navštíviť. Na druhý deň sme sa po východe Slnka vydali k vodopádu Savica, vzdialenom asi 6 kilometrov od jazera.

V tento deň sme sa ešte vrátili naspäť k Bledu, kde sme navštívili menší hrad nad jazerom, odkiaľ sme mali nádherné výhľady nie len na jazero, ale aj na zasnežené hory na druhej strane. Hradík môžete vidieť aj na fotke nižšie, nachádza sa vzadu mierne vľavo. Odtiaľ naša cesta pokračovala do hlavného mesta Ľubľany, cca 86 kilometrov. Tu už nám začalo auto ukazovať nižší dojazd, a tak sme sa rozhodli ho znova nabiť.

Súvisiacie články
Jazero Bled

Palubný displej nám ukázal, že od posledného nabitia sme prešli 268 kilometrov, pričom stále bol náš dojazd 100 kilometrov, čo sme nechceli už zbytočne “hrotiť”. Našli sme si teda pomocou aplikácie ZSE Drive kompatibilnú nabíjačku, ktorá sa nachádzala pri predajni Porsche. Jej maximálny výkon bol 350 kW a dostali sme sa maximálne na hranicu niekde 175 kW, čo je aj tak slušné, keďže stále bola batéria nad úrovňou 25 %.

Došli by sme bez ďalšieho nabíjania, no nechceli sme riskovať

Za cca 25 minút sme boli hotoví, batéria mala 92 %. V tento deň sme sa už rozhodli, že ostaneme v Ľubľane, kde sme si zariadili ubytovanie. Elektromobil sa tak až do ďalšieho rána vôbec nehýbal, čo pošetrilo jeho batériu. Na druhý deň ráno vyrážame smer Bratislava, kde by sme pri úspornejšej jazde dokázali prejsť už aj na zostatkové nabitie. Rozhodli sme sa však, že tak či tak budeme auto musieť niekde v Bratislave nabiť, a preto sme zastavili ešte v Rakúsku na nabíjacej stanici Ionity, ktorá je od hlavného mesta Slovinska vzdialená 405 kilometrov.

Priznávam, išli sme s kolegom nižšou rýchlosťou, v priemere cca tých 100 kilometrov za hodinu po diaľnici, no chceli sme vidieť, ako ďaleko by sme dokázali v prípade núdze a nemožnosti nabíjať zájsť. Keď už sme sa dohodli, že budeme stáť v Rakúsku, šliapli sme na pedál, čo znížilo aj náš dojazd. 55 kilometrov od našich hraníc teda zastavujeme na nabíjacej stanici Ionity, s maximálnym výkonom 350 kW. Najviac nám pri pozornom sledovaní ukazovalo výkon 197 kW (pri 33 %), a to sme na nabíjačku prišli s 9 % batérie. Strávili sme tu tých 20-22 minút a odchádzali sme s 88 % batérie. Do Bratislavy nám potom ostávalo u len nejakých 60 kilometrov, čo sme hravo zvládli.

Hyundai Ioniq 6 v Slovinsku

Takto cca vyzeral náš výlet za hranice. Celý sme ho zvládli najmä vďaka roamingu sprostredkovateľa ZSE Drive, ktorý viete využiť takmer všade naokolo Slovenska. Pre presnejšiu kontrolu staníc, na ktorých s roamingom nabijete, určite odporúčame aplikáciu ZSE Drive, ktorá vám presne ukáže nabíjacie stanice v sieti, ich výkon a celkovú cenu za nabíjanie. Pri DC staniciach býva jednotná sadzba 25 €/hodina nabíjania. Je teda efektívnejšie a úspornejšie využívať nabíjačky s maximálnym nabíjacím výkonom, ktorý sa približuje tomu vášho vozidla.

Dôležité je ešte pre úplnosť údajov podotknúť, že sme cestovali dvaja (dokopy možno 160 kg), pár kusov nie ťažkej batožiny (možno 10 kg) a jednu noc sme v aute prespali. Práve túto noc sme si v noci sporadicky kúrili, no nevyužívali sme energiu auta nonstop. Keď už sme pri tom spánku v aute, Ioniq 6 vyzeral ako perfektný kandidát, aj vďaka svojmu veľkému rázvoru a priestrannosti. Opak bol pravdou, medzi kufrom a zloženými zadnými sedadlami je cca 7-8 cm rozdiel, a preto sa tam veľmi vystrieť nedalo. Kolega potom spal na prednom sedadle spolujazdca. Taktiež si veľmi nepochvaľoval. Mimochodom pri tom kúrení v noci sme stratili cca 50 km dojazdu. Ale inak všetko fajn.

Štatistiky z tripu:

  • Celková prejdená vzdialenosť: cca 1 100 km
  • Počet nabíjaní elektromobilu: 3x (zvládli by sme aj 2x)
  • Celková suma minutá na nabíjanie: 75 € dokopy za tri nabíjania v zahraničí (2x Rakúsko, 1x Slovinsko)
  • Pohodlnosť cestovania: 10/10
  • Pohodlnosť prespania v aute: 3/10
  • Počasie: Slnečno (vonku v krátkom tričku), cez deň 17-18 stupňov, v noci 3-4 stupne
  • Priemerná spotreba elektromobilu: 17,3 kWh/100 km
Naša trasa z Bratislavy(niečo sme nabehali aj po mimo)
Náš tip
Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing: Tieto modely Hyundai bojujú o váš hlas
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.