Ponuka elektromobilov sa aj na Slovensku rozširuje a v súčasnosti je už pestrá. Dokazuje to aj náš posledný zoznam, v ktorom sme zhrnuli všetky dostupné elektromobily na Slovenskom trhu. Vybrať sa už teda naozaj dá, aj keď ich cena je stále vysoká. Aj preto sme sa rozhodli pozrieť sa na elektromobily s najvyšším dojazdom, ktoré sa dajú oficiálne kúpiť na Slovenskom trhu.
Tento rok by sa do predaja mali dostať viaceré elektromobily s dojazdom 800 a viac kilometrov, čo už začína byť zaujímavé aj pre tých najnáročnejších vodičov. Na slovenskom trhu je situácia aktuálne iná ako v iných častiach sveta. Napríklad Teslu Model S nie je možné kúpiť cez oficiálny slovenský konfigurátor, no samozrejme existujú cesty, ako sa k vozidlu dostať. Tento model od Tesly spomínam najmä preto, že aktuálne ponúka najvyšší elektrický dojazd spomedzi všetkých elektromobilov.
Je z čoho vyberať
Ak ale berieme do úvahy čisto oficiálnu ponuku na Slovensku, pomer síl sa mení, prvé miesto ale aj napriek tomu zostáva za veľkou mlákou. Tesla Model 3 je s deklarovaným dojazdom 580 kilometrov podľa normy WLTP na prvom mieste. Hneď za týmto elektromobilom je novinka od Volkswagenu, a to model ID.3 so 77 kWh batériou. Tu automobilka sľubuje dojazd podľa normy WLTP od 512 do 549 kilometrov. Hneď na treťom mieste je sesterský model Škoda Enyaq iV, pri ktorom automobilka sľubuje až 536 kilometrov aj napriek tomu, že ide o väčšie SUV.
Značka | Model | Dojazd WLTP |
Tesla | Model 3 | 580 km |
Volkswagen | ID.3 | 512 – 549 km |
Škoda | Enyaq iV | 536 km |
Volkswagen | ID.4 | 438 – 522 km |
Hyundai | Kona Electric | 484 km |
Jaguar | I-Pace | 470 km |
Porsche | Taycan | 464 km |
Kia | e-Niro | 455 km |
Kia | e-Soul | 452 km |
Audi | e-tron Sportback | 446 km |
Audi | e-tron | 436 km |
Mercedes-Benz | EQC | 411 km |
Renault | ZOE | 395 km |
Do zoznamu sme zaradili aj Renault ZOE s dojazdom 395 kilometrov. Tento elektromobil sa za svoje parametre vôbec nemusí hanbiť, čo potvrdil aj v našom teste. Vybrať sa teda dá, či už ide o mestské auto, priemerný sedan alebo väčšie SUV, ponuka elektromobilov v tomto segmente je už dostatočná.
Cena je stále vysoko
Problémom je ale stále vysoká cena. Tá prirodzene bráni masovému rozšíreniu. Záujem ale zo strany verejnosti je, čo potvrdzuje aj situácia okolo dotácií na Slovensku. Vysoký záujem o podporu zo strany štátu vyburcoval najmä fakt, že sa na trhu zároveň objavili malé mestské elektromobily od Volkswagen a Škoda so zaujímavou cenou do 20 000 €. V kombinácii s podporou vo výške 8 000 už išlo o naozaj zaujímavú kúpu.
Cena mestských modelov sa postupne posúva nižšie. Napríklad aj spomínaný Renault ZOE s dojazdom do 400 kilometrov sa už dá kúpiť pod 30 000 €. Ak by ste ale chceli väčšie auto, prípadne rodinný elektromobil, stále ide o vysoké sumy, ktoré sa môžu porovnávať iba s prémiovými SUV. Na druhú stranu ide o prirodzenú situáciu na trhu. Keďže elektromobily prichádza s novými technológiami, ich cena je vysoká a časom bude klesať. Dobrým príkladom je napríklad Volkswagen ID.3 s najväčšou batériou. Síce je iba v základnej výbave, no za 38 040 € môžete mať elektromobil s deklarovaným dojazdom cez 500 kilometrov.
Značka | Model | Cena |
Porsche | Taycan | 110 034 € |
Jaguar | I-Pace | 78 957 € |
Mercedes-Benz | EQC | 77 508 € |
Audi | e-tron Sportback | 70 566 € |
Audi | e-tron | 68 883 € |
Tesla | Model 3 | 49 990 € (bez DPH) |
Škoda | Enyaq iV | 47 490 € |
Volkswagen | ID.4 | 40 040 € |
Hyundai | Kona Electric | 39 890 € |
Kia | e-Niro | 39 790 € |
Kia | e-Soul | 38 290 € |
Volkswagen | ID.3 | 38 040 € |
Renault | ZOE | 29 800 € |