Parkovacie miesta pri nabíjacích staniciach pre elektromobily obsadené “spaľovákmi” sú bohužiaľ smutnou realitou našich ciest. Vodiči elektromobilov, ktorí potrebujú dobiť baterky svojho kolesového miláčika pre pokračovanie v jazde, tak vo všeobecnosti musia čakať kým ustúpi ľahostajnosť a nepozornosť zo strany ostatných motoristov.
Situáciu sa aktívne snaží vyriešiť ZSE Drive, jeden z najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc na našom území. Okrem šírenia povedomia o tejto problematike sa ako jedna z praktických možností javí aktívne monitorovanie stavu vyhradených parkovacích miest pomocou senzorov.
Prvotná fáza
K nasadeniu senzorov ZSE Drive momentálne pristupuje v spolupráci s firmou ParkDots. V prvej fáze projektu bolo osadených 32 technologicky pokročilých parkovacích senzorov vo vybraných lokalitách po celom Slovensku. Presný zoznam monitorovaných staníc zverejňovať nebudeme, no senzory fungujú už napríklad v Bratislave, Košiciach, Martine či Zvolene.
Okrem pomoci s vyššie popísanou problematikou majú senzory priniesť elektrickým motoristom aj ďalší benefit. V mobilnej aplikácii ZSE Drive bude k dispozícii spoľahlivá informácia o aktuálnej obsadenosti nabíjacieho miesta. Nakoľko monitorovaný nebude len stav konektora, ako to bolo pôvodne, ale aj stav samotného parkovacieho miesta.
Pôvodná implementácia totiž narazila na nedostatky. Pokiaľ parkovacie miesto obsadil “spaľovák”, ktorý prirodzene konektor nevyužíval, prípadne bolo nabíjanie elektromobilu ukončené, no vozidlo tu ďalej parkovalo, miesto bolo v aplikácii označené ako dostupné. Odteraz ale bude informácia odrážať reálnu situáciu, nakoľko sa sleduje aj stav obsadenosti predmetného miesta.
Zlepšuje sa teda zobrazovanie základných informácií pre koncového používateľa, ktorý cez aplikáciu získa presnú predstavu o tom, ako to na danej nabíjacej stanici vyzerá v reálnom čase. Ak aplikácia zobrazí, že miesta sú obsadené alebo blokované, je jasné, že by pokiaľ urgentne potrebuje nabíjať, mal by zvoliť inú nabíjaciu stanicu.
Zatiaľ sa riešenie osvedčilo
V momente, kedy takzvané nabíjacie miesto obsadí vozidlo, ktoré do 15 minút nespustí nabíjanie, automatizovaný systém na to upozorní dispečing ZSE Drive. Ten situáciu vyhodnotí a podľa možností ju začne riešiť.
Reálne požiada o súčinnosť majiteľa objektu alebo priamo mestskú políciu, do ktorej pôsobnosti dané parkovacie miesto spadá. V niektorých miestach mestská polícia tieto miesta proaktívne monitoruje. Takže, či už ZSE políciu kontaktuje alebo nie, zásah je v obidvoch prípadoch pomerne promptný.
Spoločnosť sa už pri zazmluvňovaní parkovacích miest vyhradených pre nabíjanie elektromobilov snaží s majiteľom objektu dohodnúť, aby v prípade identifikácie neoprávneného používania takéhoto miesta vedel situáciu riešiť, teda zabezpečil nápravu.
Polícia vodiča bude riešiť skôr blokovou pokutou, keďže miesta sú označené vodorovným aj zvislým dopravným značením. Majiteľ objektu, napríklad nákupného strediska, ho môže cez audio systém vyzvať, aby dané miesto opustil.
Prípadne mu za stierač dá lístok vysvetľujúci situáciu, čím sa snaží o akési vychovávanie, aby v budúcnosti venoval väčšiu pozornosť tomu, kde vlastne parkuje.
ZSE na margo tohto prístupu uvádza, že ide o snahu podporiť to, aby si vodiči na takéto miesta zvykli a zbytočne ich neblokovali autami so spaľovacím motorom, prípadne elektromobilmi, ktoré nabíjacie stanice nevyužívajú. Majitelia elektrických áut si ich totiž niekedy pletú a myslia si, že ide o parkovacie miesto vyhradené pre elektromobily, a nie o miesto pre parkovanie počas doby nabíjania.
Inteligentný senzor
Na takýchto nepozorných elektromobilistov sa taktiež chystá bič. Parkovné, ktoré bolo doteraz účtované len do ukončenia nabíjania, bude po novom účtované podľa toho, koľko tu reálne vozidlo stálo. Práve vďaka nainštalovaným senzorom dokáže presne identifikovať, či auto zostalo na nabíjacom mieste aj po ukončení nabíjania. Nebude už teda ďalej možné, aby vodič po ukončení nabíjania ešte niekoľko hodín dané miesto využíval na parkovanie.
Fungovanie spolupráce s políciou a majiteľmi objektov už bolo v praxi otestované viacerými prípadmi a podľa ZSE sa navrhované riešenie osvedčilo. Senzory nazývané “SPOT” preto plánuje postupne osadiť na všetky svoje zostávajúce stanice. Súčasne prebiehajú aj rokovania o spolupráci s jednotlivými mestskými políciami.
Veľkou pomocou pre riešenie zdanlivo patovej situácie je aj jasné, červené, farebné vodorovné značenie parkovacích miest vyhradených pre nabíjanie elektromobilov. Spoločnosť ZSE týmto spôsobom označuje vyhradené miesta všade tam, kde jej to vlastník priestorov umožní. Ono sa totiž môže stať, že dopravnú značku niekto prehliadne, no takto veľké značenie veru nie. Nikto sa tak potom nemôže vyhovárať, že to, že ide o miesto pre elektromobily predsa nebolo viditeľné.
Krok správnym smerom
Aj keď je takýto aktívny prístup zo strany prevádzkovateľov nabíjačiek rozhodne vítaným krokom, všetky situácie, kedy je miesto neoprávnene obsadené, to nevyrieši.
Celkové riešenie preto vyžaduje čas a určité zvýšenie povedomia všetkých motoristov. Kým sa k sebe na cestách a pri parkovaní nebudeme správať ohľaduplne, tak ako by sme mali, problémy tu jednoducho budú vždy.