Prevádzkovateľ siete nabíjacích staníc ZSE Drive mení od 1. augusta svoj cenník. Ten zasahuje najmä balík ZSE Partner, pre ktorý sa mení cena AC nabíjania. Zároveň však došlo k zmene dĺžky bezplatného parkovania.
AC nabíjanie – 1 kWh za 9 centov
Zmena v balíku Partner môže byť vnímaná negatívne, no ZSE Drive tento krok obhajuje logickými argumentmi. Bezplatné nabíjanie striedavým prúdom bolo samozrejme dlhodobo neudržateľné. Spoplatnenie bolo otázkou času a od 1. augusta sa stane realitou. Cena 9 centov za 1 kWh je však na úrovni najlacnejšej tarify pre elektromobily. Týmto krokom chce ZSE Drive priniesť možnosť rezidenčného nabíjania, teda napríklad nočné nabíjanie pre tých, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma v garáži.
ZSE Drive zároveň rozdelí nabíjacie stanice na rezidenčné, na ktorých bude možné bezplatné parkovanie po dobu 12 hodín. Táto zmena sa bude týkať nabíjačiek, na ktorých je potrebné parkovať v rozpätí niekoľkých hodín. Napríklad v blízkosti spomínaných rezidenčných zón, ale aj autobusových či železničných staníc. Ide o navýšenie limitu z pôvodných troch hodín, ktorý platí ešte do konca júla na všetkých nabíjačkách. Možný bezplatný čas parkovania bude zobrazovaný priamo v aplikácií pri konkrétnych nabíjacích staniciach.
Domáci roaming na ultra nabíjačkách
Ako určite viete, len nedávno spustilo Ionity prvú nabíjaciu stanicu pri Senci. Tá ponúka výkon až 350 kW, takže sa zaraďuje medzi ultra rýchle nabíjacie stanice. Nabíjačka funguje aj v rámci domáceho roamingu ZSE Drive, no tento fakt nebol zohľadňovaný v cenníku. Paradoxne, vďaka tomu bolo rýchlo-nabíjanie v sieti Ionity lacnejšie ako na domácich ultra nabíjacích staniciach.
Bolo teda len otázkou času, kedy príde k zmene. Zvýšenie ceny na 49 centov za kWh tak kopíruje súčasný stav. Stále však ide o výhodnú ponuku, nakoľko cena pre neregistrovaných používateľov je už dávnejšie propagovaných 79 centov za kWh.
Riziko blokovania
Nabíjačky označené ako rezidenčné uvidia používatelia priamo v aplikácii. Prirodzene, s predĺžením bezplatného nabíjania prichádza riziko blokovania, ktoré vidíme aj my ako reálne. Vyriešiť tento problém by mohla masívnejšie výstavba AC stojanov pri rýchlo nabíjacích stojanoch alebo v spomínaných rezidenčných zónach.
Práve takéto rozširovanie sme však už mohli vidieť na rôznych miestach. Príkladom môže byť aj hlavná stanica v Bratislave, kde k DC stojanu pribudli 3 AC stojany s celkovo 6 konektormi Typ 2 s výkonom 22 kW. Uvidíme, ako sa k tomu postaví ZSE Drive a čo ukáže reálna zmena cenníka v praxi.