MojElektromobil

Obrovské problémy s dostupnosťou takzvaných “zelených EČV” pokračujú, hoci tu máme už takmer polovicu roka 2022. Podľa informácií zo strany čitateľov sa situácia mala dokonca ešte zhoršiť. V niektorých okresoch má už byť problémom získať aj klasickú bielu EČV, nie len tú špeciálnu, zelenú, pre elektromobily a plug-in hybridy.

Článok sme aktualizovali o vyjadrenie MV SR na konci textu

Práve klasické biele EČV boli kvôli nedostatku špecializovaných tabuliek vydávané ako dočasná náhrada, s tým, že „zelené tabuľky“ budú žiadateľom vydané dodatočne. Z vašich skúseností ale vyplýva, že v niektorých okresoch boli minuté už aj biele EČV, pričom na vydanie je značne dlhá čakacia lehota – v ráde týždňov až mesiacov. Príčinou problému má byť nedostatočná výrobná kapacita, ktorá jednoducho nestíha reagovať na existujúci dopyt.

Svoje o tom vie aj špecializovaný predajca vozidiel značky Peugeot. Riaditeľ FRANCE-TECH Bratislava, Martin Košara, patrí medzi ľudí, ktorí sa na zúfalú situáciu snažia upozorniť už dlhší čas. Na ŠPZ pre svoje vozidlá totiž čaká mesiace. Upozorňuje, že majiteľom kvôli tomu vznikajú komplikácie – jazdia na dočasných evidenčných číslach od dílerov, ktorí ich potom nemajú dostatok, lebo sú dlhú dobu vypožičané.

Súčasne platí, že s “dočaskami” nie je možné jazdiť mimo územia SR a extrémne to komplikuje aj zakúpenie diaľničnej známky. Vyhrané nemajú ani majitelia elektrických vozidiel, ktorým sa podarilo získať aspoň bielu EČV a na vydanie tej zelenej ešte čakajú. Problém je v tom, že im nebude vydané nové zelené TEČ s tým istým číslom, preto budú musieť robiť všetky zmeny ako napríklad zmena diaľničnej známky, alebo povolenia na vjazd do zón….

Objednať sa dajú, vydanie je problém

Naďalej platí, že objednávku na zelenú EČV je v systéme možné vytvoriť a uhradiť. Problémom je len vysoká čakacia lehota na ich dodanie. Týmto spôsobom to funguje prakticky od začiatku roka 2022. Ku koncu februára 2022 nám túto skutočnosť potvrdil aj Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra.

Súčasne vtedy poskytol vysvetlenie, že celá situácia nastala kvôli výmene dodávateľa. Nakoľko tento proces musel prebehnúť cez verejné obstarávanie, zmluvu bolo možné uzatvoriť až v závere roka 2021, a tak nebolo možné výrobu cez nového dodávateľa spustiť okamžite so začiatkom roka 2022. Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra vtedy taktiež uviedol, že s novým dodávateľom intenzívne komunikuje, aby čo najrýchlejšie nastolil vydávanie EČV v štandardnom režime.

Bohužiaľ, podľa skúseností zo strany čitateľov, sa vydávanie EČV v normálnom režime nepodarilo spustiť ani po takmer troch mesiacoch od spomínaného vyjadrenia.

Pomôcť sa snaží aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu

S nešťastnou situáciou sa podľa našich informácií snaží pohnúť aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá sa obrátila na prezidenta Policajného zboru Štefana Hamrana. Mala ho upozorniť na absolútne nedostatočnú výrobnú kapacitu EČV, a s tým spojené problémy “stoviek majiteľov” nových elektrických vozidiel, pričom apeluje na vykonanie promptnej nápravy.

So žiadosťou o poskytnutie informácií o aktuálnom stave sme sa opätovne obrátili na Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra, odpoveď sme dostali po zverejnení článku, pridaná bola na koniec v celom znení.

Ministerstvo vnútra SR: Od 1. júna spracovanie EČV nabehne do normálneho režimu (Doplnené)

Situácia s dodávkami tabuliek s evidenčnými číslami sa postupne stabilizuje a od 1. júna nabehne spracovanie EČV s novým dodávateľom do normálneho režimu, na aký sú občania zvyknutí. To znamená, že všetky druhy tabuliek, vrátane tzv. zelených na elektrické a hybridné vozidlá, budú od júna dodávané v riadnych lehotách.

Faktom je, že problém vznikol v dôsledku predlžovaného procesu verejného obstarávania, čo spôsobili obštrukčné konania tretích strán. Za bežných okolností dodávateľ, ktorý vzíde z výberového konania,  má niekoľko mesiacov priestor na nábeh. Zo spomínaných dôvodov tento časový úsek nový dodávateľ, ktorý vzišiel z procesu verejného obstarávania, nemal.

Dôležitým rozmerom je dodať, že ministerstvo vnútra odmietlo predĺžiť kontrakt s dlhoročným predchádzajúcim dodávateľom, nakoľko išlo o predraženú zákazku. Uzatvorením novej rámcovej zmluvy sa tak ukončil 20-ročný monopol dodávateľa a vďaka novému dodávateľovi sa predpokladá úspora vo výške minimálne 3,5 milióna eur ročne.

Mgr. Zuzana Eliášová hovorkyňa/riaditeľka Tlačového odboru, kancelária ministra vnútra SR

Náš tip
Čo robiť pri nesprávnej faktúre za využívanie nabíjacích staníc?
17. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+