MojElektromobil

Nedostatok čipov a výrobných surovín, problémy v dodávateľskom reťazci, úpravy výrobných plánov, ale aj výpadky zamestnancov kvôli novému koronavírusu.

Automobilový priemysel je už vyše roka v pazúroch takzvanej čipovej krízy, ktorá sa podpisuje aj na predlžovaní čakacej doby na dodanie nových vozidiel. Prioritu na výrobných linkách často dostávajú najpredávanejšie modely a vozidlá, pri ktorých je evidovaný veľký zoznam objednávok.

Nešťastná situácia sa, celkom prirodzene, týka aj elektromobilov a plug-in hybridov. Cez slovenské zastúpenia automobiliek sme preto zisťovali ako dlho sa aktuálne čaká na jednotlivé modely, a aká je prognóza na najbližšie obdobie.

Odpovede od značiek, ktoré boli ochotné poskytnúť stanovisko, prinášame nižšie. Nie každá automobilka však mohla informácie poskytnúť, napríklad kvôli interným pravidlám. V prípade, že dorazia ďalšie vyjadrenia, budeme článok aktualizovať.

Hyundai

Za Hyundai nám zaslal čerstvé informácie overené priamo vo výrobe poskytol Marek Kopča, Marketing & PR manager značky Hyundai.

Na dĺžku dodacej doby má vplyv viacero faktorov – od toho, o aký model ide, až po výslednú konfiguráciu vozidla zákazníkom. Pri vozidlách s vyššou výbavou, pohonom 4×4 a automatickou prevodovkou sú dodacie doby približne o 2 mesiace dlhšie. Konkrétne príklady dodacích dôb plne elektrických a plug-in hybridných modelov Hyundai v súčasnosti:

V prípade prognózy na rok 2022 je Hyundai pomerne optimistický, no upozorňuje, že na aktuálnej situácii sa podpisuje viacero faktorov, kvôli čomu je presný odhad veľmi náročný.

Očakávania sú mierne optimistické. Prognózy naznačujú, že situácia s dostupnosťou komponentov a polovodičov by sa mohla zlepšovať už v priebehu 2. kvartálu, resp. v druhej polovici roka 2022. Treba si však uvedomiť, že do hry vstupuje viacero faktorov, nielen nedostatok polovodičov, ale aj vplyv pandémie COVID-19, ktorá narušila a stále negatívne ovplyvňuje globálne dodávateľské reťazce. Zákazníkom preto odporúčame, aby sa o dodacích dobách vozidiel vždy informovali u autorizovaných predajcov. Želané vozidlo môže byť fyzicky dostupné skladom, alebo ho predajca objednal v minulosti a vozidlo je už vo výrobe alebo na ceste a k zákazníkovi sa tak dostane skôr.

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5 | Foto: Radovan Hlôška

Peugeot

Aktuálnu situáciu za Peugeot komentovala Ivana Orviská, hovorkyňa firmy Peugeot Slovakia.

Výroba LEV vozidiel nie je až tak problematická, aktuálne čakacie doby záležia od modelu, výbavy, ale aj miesta výroby. Pre 3008 / 508 Hybrid sú to cca 3 mesiace, pre 308 Hybrid je to 6 mesiacov. Približne rovnaké doby platia aj pre elektrické vozidlá – pre e-208 / e-2008 sú to 3 mesiace, pre e-Rifter / e-Partner sú to 4 mesiace a pre Expert / Traveller a Boxer cca 6 mesiacov.

Automobilka nepredpokladá, že by sa aktuálna situácia mala zhoršovať a so spomínanými čakacími lehotami počíta na celý rok 2022.

Peugeot 3008 Facelift
Foto: Radovan Hlôška

 ŠKODA AUTO

Na dlhšie lehoty sa treba pripraviť aj v prípade obľúbených modelov značky ŠKODA. Odpovede poskytla Zuzana Kubíková, PR manager ŠKODA AUTO Slovensko.

Ako je známe, nedostatok polovodičov ovplyvnil väčšinu svetových značiek, a to nie len v oblasti automobilového priemyslu.

Zatiaľ sme však zaznamenali menej problémov s nedostatkom polovodičov vo výrobe elektromobilov. Dodacie lehoty pre model Enyaq boli v poslednom období 3-5 mesiacov, čo sú veľmi dobré dodacie lehoty, ak prihliadneme na celkovú situáciu v automobilovom priemysle. Očakávame, že dodacie lehoty sa pri tomto modeli budú aj naďalej pohybovať v podobnom časovom rámci. Pri modeloch PHEV je situácia o niečo zložitejšia a v tejto chvíli sú dodacie lehoty výrazne dlhšie než pri elektromobiloch.

Prognóza na rok 2022 je v prípade automobilky ŠKODA AUTO podobne optimistická ako v prípade značky Hyundai.

Spoločnosť ŠKODA AUTO očakáva, že v druhej polovici roka 2022 by sa situácia na poli dodávok polovodičov mohla postupne zlepšiť, a že príde k stabilizácii vývoja v porovnaní s rokom 2021. Naplnenie tohto predpokladu však závisí od viacerých externých faktorov, ktoré môžu situáciu zmeniť. Najvyššou prioritou pre nás aj naďalej zostáva dodať našim zákazníkom vozidlá čo najskôr.

Škoda Enyaq iV 80x Sportline TEST
Foto: Radovan Hlôška

Volkswagen

Za Volkswagen odpovede na otázku o čakacích lehotách na známe elektrické modely poskytol PR manažér Marek Chovanec. V prípade elektromobilu Volkswagen ID.3 je aktuálna čakacia lehota 8 mesiacov, najnovší Volkswagen ID.5 sa do predaja dostane počas apríla.

V segmente plug-in hybridov sa čakacie lehoty pohybujú na prakticky rovnakej úrovni – 7 až 9 mesiacov. Najviac budete čakať na trojicu Golf, Passat Variant a Arteon, kde ide o 9 mesiacov. Na elektrifikovaný Tiguan sa čaká obvykle 7 mesiacov a Touareg zvykne k zákazníkom doraziť po 8 mesiacoch.

volkswagen vw ID.3 id3 test
Foto: Radovan Hlôška

TESLA

Po zverejnení článku nás priamo čitatelia upozornil aj na čakacie lehoty značky Tesla. V prípade nového elektromobilu Tesla Model 3 je aktuálna dodacia lehota približne 2 mesiace. Bližšie informácie nemáme, no Tesla zápasí s rovnakými problémami ako ostatní výrobcovia áut, takže aj jej dodacie lehoty môžu byť o trochu dlhšie než obvykle.

tesla model 3
Foto: Radovan Hlôška

Zhrnutie

Vo všeobecnosti sa automobilky zvyknú zhodnúť s odhadmi analytikov na tom, že situácia sa postupne bude zlepšovať, čo by mali pocítiť už v druhej polovici roka 2022. Okrem problémov s čipmi a materiálmi im vrásky na čele robí aj pretrvávajúca koronakríza. Situácia sa líši model od modelu a závisí aj od presnej konfigurácie, napríklad aj od prítomnosti automatickej prevodovky. Čakacie lehoty na nové elektromobily a plug-in hybridy sa pohybujú v rozmedzí 3 až 9 mesiacov.

Náš tip
Predaje elektromobilov za rok 2021: Očakávaná hranica bola prekonaná. Objavili sa aj prekvapenia
31. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+